Missä vaiheessa tiput on?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Nino

Missä vaiheessa tiput on?

Viesti Kirjoittaja Nino »

Moi!

Pitkästä aikaa täällä taas, hautomisesta mulla on vaan kerran kokemus hautomakoneella, mutta nyt meidän toinen brahmakana päätti ryhtyä äidiksi :smt005
Munat on ollu ainakin päivästä 19/20 kanan alla eli kohta tulis viikko täyteen, mutta ekaksi luultiin että tää kana on masentunut tai sillä on munintaongelmia, niin ei todellakaan olla oltu ajateltu heti että se hautoo :oops:
Oon "läpivalaissut" munia ja yhessä näyttäis olevan jo aika iso se ilmakupla siellä munassa, toisissa se ainakin näkyy pienempänä, ja nyt on tullut "pelko" että tää yksi muna on edempänä kehityksessä ja kuoriutuukin vaan yksi muna ja loput se jättää hautomatta? :smt017
Arvelisin että kaikki neljä munaa on aika samoihin aikoihin munittuja, ehkä pari päivää väliä vanhimmassa ja uusimmassa, ja muut kanathan niitä on sinne lisäilleet, mä olen vaan käynyt valaisemassa ne ja tarkistanut ettei oo murtumia tms, sen jälkeen kun tajusin että se teke jotan ihan muuta kun masentuu nurkkaan ja kurluttaa.

Ainakin kaks siellä sisällä liikkuu jos osaan kattoa oikein, mutta voiko olla niin että ilmatasku on ihan erikokoinen vaikka olis noin saman verran haudottu? :shock:
Valaisukuvia oon ettinyt netistä muttei mikään oikein tunnu vastaavan noita meiän munia, kaikissa on tosiaan pystysuunnassa menevä musta "pötkö" jonka joskus näkee liikkuvan (se menee munan toista puolta pitkin, kuulostaako edes normaalilta?, verisuonia en oo ikinä nähny ennen kun vasta vikoina päivinä hautomisessa, joten vaan ihan haaleita viivoja näkyy enkä ole varma onko ne verisuonia, ja ilmakuplat on suht erikokosia.

Voin yrittää jossan vaihessa laittaa kuvia jos saan jonkun ottamaan niitä kanalaan mun kanssa ja opin laittamaan ne tänne, mutta toivottavasti selitin muutenkin edes jotekin ymmärrettävästi! Kiitos vastauksista! :)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Missä vaiheessa tiput on?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vaikuttaa vahvasti siltä, että munissa on elämää :smt041 Olethan nyt merkannut nämä neljä munaa? Jos niissä on vain parin päivän ikäero, niin se ei haittaa. Brahma on niin hyvä hautoja ja emo, että se kyllä hoitaa 'homman kotiin'.
Nino

Re: Missä vaiheessa tiput on?

Viesti Kirjoittaja Nino »

Kiitos vastauksesta! :smt006
Joo, olen merkannut kaikki haudottavat munat ja jos pesässä on uusia munittuja munia niin tarkistan vielä lampulla varmuuden vuoksi että kehittykeet munat pysyy pesässä ja muut menee aamiaispöytään :smt005
Kiitos siis vastauksesta, en tiennytkään että brahmat on sellaisessa maineessa, uutisen vaan paranee! :)
Toivotaan että tulee tipuja, nyt kyllä vaikuttaa siltä että pitää varmaan tilata kohtapuoliin tipunruokasäkki :smt040
Tipu-fani

Re: Missä vaiheessa tiput on?

Viesti Kirjoittaja Tipu-fani »

Moi!

Pystynkö hautomaan normaaleista kaupankanamunista pieniä tipuja? Olen yrittänyt jo kerran. Onko se mahdollista siis ilman hautomakonetta? Jos ei oikein... Nii mistä saisin hautomakoneen+ :smt048
Maatikko

Re: Missä vaiheessa tiput on?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Tipu-fani kirjoitti:Moi!

Pystynkö hautomaan normaaleista kaupankanamunista pieniä tipuja? Olen yrittänyt jo kerran. Onko se mahdollista siis ilman hautomakonetta? Jos ei oikein... Nii mistä saisin hautomakoneen+ :smt048
Selaile ensin täältä Munanetistä rauhassa perustietoa hautomisesta ja tipuista. Siitosmuniakin on täällä Munanetissä myynnissä tämän tästä, ei tarvitse olla kaupan munien varassa. Hautomakoneita saa nettikaupoista, esim.
https://www.maatalousykkonen.fi/verkkok ... 7lugre4sr7
http://www.hautomakone.fi/index.php?rou ... ry&path=20
Vastaa Viestiin