Haudontakuumetta!!!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Fiia-13

Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja Fiia-13 »

Hei! Minun maatiaiskanani on hautonut jo kaksi kuukautta. Minulla on 3 kanaa, mutta kukko puuttuu, joten tipuja ei tule, vaikka kuinka hautoisi. Miten tämän haudonnan saa loppumaan?Kana lopetti muninnan haudonnan alussa ja hautoo 2 muun kanan munia.Olen tietenkin ottannut munat päivittäin pois. En tiedä olisiko pitänyt merkata yksi munista ja antaa toisen hautoa niin kauan, että muna märäntyy alle????Onko jollain kokemusta samasta asiasta??
EH46
tipu
Viestit: 31
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 10:45
Paikkakunta: Joutsa

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja EH46 »

Minä laitoin siitosmunia haudottavaksi ja annoin hautoa.
Kolme vikkoa hautomista ja reilu kuukausi tipujen hoitoa kunnes vieroitti.
Sitten kohta alkoi munimaan. Sitten hautomakuume iski uudelleen ja sama prosessi taas.
Toivottavasti ei ala kolmatta kierrosta tänä vuonna.
Minulta löytyy " kukotettuja" munia iittiläisiä ja silkkisekoituksia.
Haudonta on kanalle vietti eikä siihen voi pakottaa, en tiedä kuinka saisi lopettamaan
Kanafanitar4

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

Mea-kanani on hautonut nyt pari kuukautta. Kukkoa meillä ei ole, joten haudonta on turhaa. Onko kenelläkään käsitystä, miten kauan voi kana voi jatkaa hautomista? Olen nostanut kanan pesästä pari kertaa päivässä ja antanut sille Nutriplussaa (esim. kissoille annettava lisäravinne).

Kaikki tieto aiheesta kiinnostaa. :)
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Aika pitkään on Mea-kanasesi jo hautonut tyhjää. Mahdotonta sanoa, kuinka kauan se jaksaisi vielä jatkaa. Koska tipuja ei ole tulossa, mun mielestä haudonta kannattaisi yrittää saada loppumaan. Yksi hellävarainen keino, jota voisit yrittää on kanan nostaminen pesästä iltaisin orrelle muiden seuraan. Pari-kolme iltaa saattaa hyvinkin riittää. Olen itse onnistunut lopettamaan kanan hautomakuumeen tällä konstilla pari kertaa. Muitakin keinoja on. Muistelen, että joku oli kokeillut erilliseen häkkiin laittamista, siten että häkki on muun parven kanssa samassa tilassa. Laittaa vettä ja ruokaa häkkiin mutta ei pesää. Pari päivää siinäkin pitäisi riittää.
Kanafanitar4

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Kiitos vastauksesta. Kokeilen tuota orsihommaa. Edellisen kanan tapauksessa kokeilin myös pesän vaihtamista. Tämä edellinen tapaus hautoi "vain" viisi viikkoa.
Raportoin myöhemmin, miten sujuu. :)
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Häkittäminen toiminut meillä aina muutamassa päivässä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Ronkeli

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja Ronkeli »

Tervehdys,
Täällä myös yksi haudontahöperö kana. Tosin vasta muutamia päiviä hautonut tyhjää pesää. Olen nostanut iltaisin orrelle toisten joukkoon, mutta aamulla se on taas pesässä. Tänään pistin sen erilliseen häkkiin (tipuyksiöön), jossa ei pesätarvikkeita kuin puruja ja turvetta lattialla. Orretkin siitä löytyy. Ei oikein näyttänyt tykkäävän ajatuksesta. Katselen nyt mitä tapahtuu ja jos ei lopu haudontainnokkuus, niin haen sille muutaman tyrnäväläisen munan ja annan toteuttaa luonnollista viettiään.

Joulukuussa myrkytin Coppersectillä kanoista/kukoista ulkoloiset ja silloin kaksi kanaa oli haudontakuumeessa. Taisi olla niin ytyä ainetta, että siihen unohtui heidän haudontahalut. Ihan tuota keinoa ei viitsisi ilman loishäätöä käyttää, vaikka toimiva keino olisikin.
Goodman

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Tuota hautovan kanan eristämistä pesättömään karsinaan olen minäkin yleensä käyttänyt, mutta nyt talvella kokeilin ”helpompaa” konstia: kävin illalla tukkimassa munintapesien aukot vanerilevyillä ja aamulla otin ne taas pois. Kolme yötä riitti tällä kertaa.
Kanafanitar4

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

väliraporttia: orrelle nostettiin eilen, meni hetken kuluttua pesään. Tänään otin ensin lempipesän pois ja nyt illalla, kun kukaan ei enä muni, otin toisenkin pesän pois. Katsotaanpa, nouseeko Mea itse orrelle. Palautan pesän joko myöhään yöllä tai aamuvarhaisella. Tuo aukkojen tukkiminenkin on hyvä vinkki!

Olen joutunut pari kertaa pesemään kanojen likaisia peräpäitä. Ajattelin, että ehkä tuollainen lämmin pesukin saattaisi saada kanan keskittymään muuhun kuin haudontaan, vähän sama idea kuin tuossa ulkoloismyrkkytapauksessa.

Kerron taas myöhemmin, miten meillä edistytään. :)
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä munitaan niin aikaisin aamulla että pesän tukkiminen aiheuttaa lattialle munintaa, sitäkin on kokeiltu. Hautomaintoinenkin on sitten päivän mittaan aina mennyt pesään jatkamaan.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Meillä kerran kana lopetti helposti hautomisen(oli hautonut jo pari viikkoa).Siivosin pesälaatikot,otin vanhat heinän murat pois ja laitoin uudet mutta en heiniä vaan kirkkaan keltaiset ohran pehkut.
Tekikö pehkut sen, kana lopetti hautomisen vai oliko hautomainto jo muutenkin hiipunut.
Kanafanitar4

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Lupaavalta näyttää... kahtena iltana otin pesän pois, ja kana meni orrelle kahden kuukauden tauon jälkeen! Ensimmäisen yön jälkeen yritti päivällä hautoa, tänään ei edes pyrkinyt pesään.

Kävimme miehen kanssa yömyöhällä palauttamassa pesän, kun kanat olivat olleet jo noin kuusi tuntia orrella. Nyt illalla laitoin vain esteen pesän luukulle, menen huomenna jo ennen seitsemää kanalaan. Toivon, että saan siis pian lopettaa vippaskonstit kokonaan!

Jeee, kyllä tämä tästä. :)
Ronkeli

Re: Haudontakuumetta!!!

Viesti Kirjoittaja Ronkeli »

Kyllä, kevättä on ilmassa ja kanoilla kova haudontakuume päällä.
Kuten tuolla aiemmin kirjoitin, niin kolme viikkoa sitten yhdellä kanalla, Lotalla, oli kova kuume päällä, enkä saanut kotikonstein sitä lopettamaan tyhjän hautomista. Niimpä hellyin ja annoin neljä munaa alle. Huomenna maananataina tulee 21 pv täyteen ja nyt kahdessa munassa on jo säröt ja kolmannen sisältä kuuluu koputusta. Neljäs muna on hiljaa, joten jospa edes kolme kuoriutuisi. Parin päivän päästä ollaan viisaampia.
Eikä siinä kaikki: viikko sitten lässähti Rinsessa-kana pesään ja sille hain kolme tyrnäväläistä munaa. Siellä tyytyväisenä hykertelee omassa rauhassaan (hautoi edellisen kerran tammikuussa).
Ja ei vielä siinäkään kaikki: viime syyskuussa syntynyt Lempi-kana päätti hänkin, että haluaa hautoa. Pari päivää nostelin pois pesästä ja yöksi orrelle, mutta niin kävi , että tämäkin kana sai tänään kolme munaa alle, nyt alholaisia.
Minulla on siis kymmenen aikuista kanaa ja jos jokainen lässähtää pesään viikon välein, niin ihmeessä olen. Saattaa munien tulo loppua tässä pirtissä tällä menolla. Eläviä hautomakoneita ei onneksi tarvitse säätää ja tarkkailla lämpöjä ja kosteuksia. Tällä hetkellä kaikki munivat hautojia lukuunottamatta. Ja kaksi nuorta alholaista on vielä kasvamassa.
Vastaa Viestiin