haudonnat pieleen koko kesän ajan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Focaccia

haudonnat pieleen koko kesän ajan

Viesti Kirjoittaja Focaccia »

Täällä asustaa siis viisi alholaista kanaa ja kukko. Toissa kesänä haudonnasta kuoriutui 1 kukkotipu, tänä kesänä on haudontaa yritetty nyt 4 kertaan, tyhjin munin :smt022

Yksikään munista ei ole lähtenyt kehittymään - tai ainakaan minä en niissä kehitystä huomaa.
Olen rikkonut munat ja katsonut kun haudonnan alusta on reilu 3vkoa..kaikki on ollut sekoittuneita - miksi? Tuossa haudonnassa josta 1 kuoriutui, rikoin myös loppumunat, mutta ne oli ihan tavallisen näköisiä..valkuainen ja keltuainen erillään. Näissä tämän kesän yrityksissä munat on ollut sisältä keltaista velliä - kaikki siis sekasin. Miksi kummassa?

Pesät on lattiatasossa - pohjana turvetta ja päällä olkea. Hautojat vähän turhankin innokkaita..vaihdoin jo kerran uudet (tyhjät nekin) munat mutta nyt täytyy saada ne jotenkin lopettamaan.

Help me

Focaccia
rilla

Re: haudonnat pieleen koko kesän ajan

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kukko on varmaan tuhkamuna.
Munat ei ole hedelmöittyneitä.

Ne mössömunat on jo alkanu pilaantumaan.
Uuusi kukko vois terästää kummasti haudontatulosta. :smt023
Focaccia

Re: haudonnat pieleen koko kesän ajan

Viesti Kirjoittaja Focaccia »

Samaan tulokseen olen pohdinnassani päätynyt. Harmi vaan, ettei näin pieneen parveen mahdu kahta kukkoa..Hynynen on meidän eka kukko - lasten lemmikki ja äärettömän kiltti, en halua siitä luopua - eikä parveen mahdu kuin max 3-4 uutta kanaakaan.

Siispä etsin jostakin muualta munia ja vaihdan ne kanasen alle. Nuo pirut vaan on hautonu 1 jo 7ttä vkoa ja 2 alottaa nyt 4nnen vkon. Pitäisköhän laittaa ne ulos ja sulkea pesät. Ehkä tajuavat taas hetkeksi lopettaa. Seuraavan hautojan alle hankin heti munia jostakin muualta.

Foca
Fairie

Re: haudonnat pieleen koko kesän ajan

Viesti Kirjoittaja Fairie »

Hankit jonkun lähinaapurin kukon päiväksi tai pariksi kylään muutaman kerran vuodessa kun haluatte tipuja. :smt002
Vastaa Viestiin