tipu syntyi, mitäs nyt ?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maru

tipu syntyi, mitäs nyt ?

Viesti Kirjoittaja Maru »

Meille on syntynyt tipu :smt041
Ihan ensimmäinen mun elämässä, joten tieto taito on sen mukainen.

Se oli jo ihan kuiva ja pörröinen. Emon alla korkealla pesässä, missä vielä haudottavia munia.
Laitoin esteen, ettei pääsisi putoamaan.
Pelottaa jos mun muut hybridit tekee sille jotain, kun änkeävät sinne munimaan. Tämä tuore emokin on hybridi :smt045

En voi sinne mitään ruokaa laittaa. Voiko ne siirtää kesken muualle. Hylkääkö emo munat, jos siirrän ne. Ajattelin jotain koiran häkkiä, sellaista metallista mustaa. Sinne pesä ja ruoka ja juoma. Et saisivat olla rauhassa. Kun en tiedä onko muut hybridit agressiivsia tipuille.

Kauan kuoriutumisesta kestää kuivua ? En ole varma koska kuoriutunut. Eilen en kanan alle kättä laittanut. Viimeksi toissa päivän iltana myöhään. Eli maanantai iltana. Ja keskiviikko aamuna oli jo kuoriutunut ja kuiva.

Se oli niiiiiiiiiin ihana ruskean kirjava. Ja mun piti töihin lähteä ja illal vasta myöhään kotiin. Mun olis pitänyt saada mamma lomaa :smt050

Neuvokaa mitä teen ja mikä tärkeintä ja mitä pitää huomioida. Luin toki tosta alusta noi perusohjeet mut lisää.......
Anna

Re: tipu syntyi, mitäs nyt ?

Viesti Kirjoittaja Anna »

Kyllä minä eristäisin, itselläni tämän kesän haudonta epäonnistui juuri siitä syystä, että muut kanat tunki pesään. Munia meni rikki. Vain yksi tipu kuoritui. Viime kesänä kuoritui 9, joista 7 selvisi. Olivat sen verran eri-ikäisiä, että emo jotui kai valitsemaan, huolehtiiko uudesta rääpäleestä vai noista vähän vanhemmista tipuista. Käsittäkseni pasän siirto onnistuu, itse en ole sitä joutunut tekemään.
Maru

Re: tipu syntyi, mitäs nyt ?

Viesti Kirjoittaja Maru »

Kaikki hyvin ja rauha kanalassa :smt045

Annoin luonnon eli emon hoitaa ja vain vähän autoin.
Meille siis kuoriutui vielä 2 tipua (eka oli ruskeasta munasta ruskea ja 2 seuraavaa valkoisista munista valkoisia.)
Vein pesään vähän veteen liotettua kaurahiutaletta, raejuustoa ja keitettyä munaa. Reilu vuorokauden kuoriutumisen jälkeen söivät halulla.

Kolmantena päivänä oli emo tipujen kanssa maassa ja 2 kuoriutumatonta (3päivää myöhemmin pesään laitettu ) munaa kylmänä pesässä :smt022 . Maahan/pehkuun vein samoja ruokia ja tein kissan kuljetuslaatikosta pesän maahan pehkun päälle. Puruja vain sisään. Entinen pesä niin korkealla, etteivät tiput sinne olisi päässeet.

Yläpesässä ollessaan toiset kanat änkesi väkisin sinne munimaan ja silloin huomasin, et vähän nokkasivat tipuja päähän jos emon alta uskaltautuivat pois.
Muualla toiset eivät noki tipuja. Alkuun emo olikin kyllä tosi pörröinen ja pelottava kun pörhisteli, jos joku lähelle tuli. Emo vei aina tiput ksuemmaksi ja alkuun ne hakeutuivat emon alle suojaan ja lämmittelemään.

4-5päivän ikäisenä emo toi ne pihalle. Jokunen päivä käytiin nostelee ne illan tullen sisälle, kun emo vain hyppäsi suoraa sisälle, eikä käyttänyt kulkusiltaa. Poikaset ei osannu kiertää kulkusillan kautta, eivätkä tietty pystyneet korkealle hyppää.Siel ne kyhjötti tarhassa seinän vieres emon alla.

Pari kertaa 2 tipua oli tarhan ulkopuolella yksin, kun pääsivät verkon läpi. Eilen 2vk ja 3pv emo toi poikaset tarhasta pihalle ruohoa syömään, kun tarhan oven pidin auki. Aiemmin vain katseli kun muut paineli pitkin pihaa, mutta he pysyivät tarhas.

Siellä ne kaikki sovussa elelevät ja toiset tottuu poikasiin, kun eivät ole eristettynä mihinkään. Emo kyllä herkästi vie niitä vähän sivummalle.

Tiput kasvaa kohisten, melkein silmissä. Siipisulat kasvoivat jo vajaan viikon ikäisille.
Ne on ihan sika nopeita. Tosi hauska katsella, kun ne etsii herkkuja itselleen muiden kanojen välissä. Kanat ei saa niitä kiinni, eikä kyllä enää mekään :smt043
Paljon ovat emon lähellä, mut tosi kauas välil pyrähtävät. Voi miten on ihana istua ja seurata niiden menoa :smt055

Olen niiiin iloinen, että sain kaverin kaverilta kauniin, ruskean hautovan hybridin. Kiitos !
Vastaa Viestiin