mitä ruokaa tipuille ?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
papupata

mitä ruokaa tipuille ?

Viesti Kirjoittaja papupata »

Siis kana hautoi itse tipuja 3 on kuoriutamatta ja 4 kuoriutui jo. Vanhin tipu on kaksi päivää ja nuorin 6 tuntia mutta miten ruokkia? olen antanut keitettyä kananmunan ja kaura ryynin sekoitusta ja jopa uusin tipu oli ahmatti vaikka oli tuolloin 2 h. Tarviiko ruokaan lisätä mitään ? Tipurehua ostan tutulta myyjältä 10 kg säkin kohta. Ja pitääkö ruokaan lisätä jotain emolle? Jyviä, kananrehua? Joo on vähän tyhmii kysymyksii :smt003 kana on ennen saanut jyviä ja kanan rehua :) entä saakos tiput syödä esim marjoja ja hedelmiä ? Apua kaivataan pian ! :smt009
väriminttu

Re: mitä ruokaa tipuille ?

Viesti Kirjoittaja väriminttu »

Keitetty kananmuna on loistoeväs tipuille. Halkaise kananmuna, niin tiput nokkivat siitä mieluiten sen keltuaisen. Samaa ravintoa kuin munan sisällä ollessaan. Äläkä huoli, tipu pärjää ensimmäisen päivän vaikka syömättä ruskuaispussinsa avulla. Eli on turhaa häiritä liikaa tipusia.

Tipuset sinkoilevat näkyville muutaman päivän kuluessa ihan urakalla ja sitten juuri edellä mainittu keltuainen maistuu. Anna lisäksi kaurahiutaleita. Meidän omat tiput ovat aina olleet hulluina maissiin (tölkkimaissia, halvinta mahdollista).

Muista vesi. Se on tärkeämpää kuin ruoka. Ihan pienillekin tipuille pitää olla raikasta vettä sellaisessa kipossa, etteivät ne huku juodessaan. Eli lautaselle vaikka kiviä esteeksi. Tai pienenpieni kukkaruukku ylösalaisin lautaselle jossa on vettä. Juotavaa on tärkeää olla saatavilla.

Mainitsit tipurehun. Ihan ok. Mutta ei mielestäni ole tuolla kiire. Anna kaikkea mitä tipuille maittaa aluksi. Aamupuurosta loput, kaurahiutaleita - tätä perussettiä ruokakaapin antimista...

Ja pihalta matoja, kanalan seiniltä yöperhosia, äiteensä opettaa kun annat ensin emolle. Mustikkaan ovat hulluina, mutta tänä vuonna on mustikat vähissä ja melkein menevät ihmisten pöytiin, mutta voihan tuosta muutamasta luopua...

Laita myös vihreää tarjolle. Alussa ruohosilppua ennen kun änkeävät pihalle itse sapuskaa etsimään.

Onnea tipuista - iiiiiihania ovat.
papupata

Re: mitä ruokaa tipuille ?

Viesti Kirjoittaja papupata »

Munasta olen kylä itse ottanut keltuaisen ja pilkkonut matalaan kuppiin kaura hiutaleiden kera ja pikkusen valkuaista ja vettä + soraa on .pitääpä ruveta tuorettakin viemään kiitos paljon :smt023 entä pärjääkö emo pelkästään tipun ruuilla ? :smt001
papupata

Re: mitä ruokaa tipuille ?

Viesti Kirjoittaja papupata »

Ja vesi on tipu automaatissa :)
väriminttu

Re: mitä ruokaa tipuille ?

Viesti Kirjoittaja väriminttu »

Yritin jo vastata, mutta viesti mystisesti katosi.... No...

Laitoit viestin, että tipuille on vettä. Hyvä. Sulla on homma hoidossa. Nyt vaan alat luottaa itseesi.

Emo syö samaa ruokaa. Syö toki kaikkea tarjolla olevaa, sillä emon malli tipuille on tärkeä. Se kun näyttää että tätä ja tätä nokitaan näin ja pitää samalla kauhean pulputuksen asiasta.

Parin päivän kuluttua emo ja tiput jo hengaavat useiden metrien etäisyydeltä pesästä ja sitten ei tarvitse tarjota ruokaa ihan ulottuville. Löytävät kyllä läheltä.

Viikon jälkeen emo tipuineen alkaa jo heilua vähän kanalan ulkopuolellakin ja sitten kun ovat "ulkoruokinnassa" niin ei tarvitse enää olla huolissaan.... Eli ekan viikon aikana mun mielestä lähellä pitää olla vettä ja "herkkuja" eli keltuaista, kaurahiutaleita ja jos haluaa niin kaikkea uutta ruokailtavaa, mihin tipuja tutustuttaa.

Hauskana esimerkkinä voin kertoa, että osa meidän kanoista ei meille tullessaan ole "osanneet" (eli nokkivat, mutta jättävät sitten rauhaan) syödä matoja. Mutta jos tiput ovat saaneet kastematoja jo aika pieninä, niin sitten ne ovat kyllä herkkulistalla jo ihan pienestä pitäen (eli tappelevat kulkuri-kaunotar -malliin madosta ja kiskovat sen kokonaisena).

Vettä on tärkeätä olla lähellä heti alussa, eli onhan se automaatti ihan siinä lähellä?
väriminttu

Re: mitä ruokaa tipuille ?

Viesti Kirjoittaja väriminttu »

Ja vielä voisin lisätä että jos näet yhden tipun tekevän jotakin, eli nokkivan ruokaa tai juovan tarjotusta astiasta, niin voit olla varma että esimerkillä on voimaa. Toiset matkivat perässä.

Nauti tipuista, ne ovat aika lyhyen aikaa palleroita. Kohta kasvaa koko, siivet jne. ja ovat kovin omatoimisia. Alussa emon esimerkillä on suuri voima. Hoida emoa, eli pidä samat perusasiat kunnossa kun muutenkin. Ruokaa lähellä ja vettä pikkuastioissa tosilähellä. Tipuset kasvavat siinä sivussa.
papupata

Re: mitä ruokaa tipuille ?

Viesti Kirjoittaja papupata »

Heips, vesi automaatille on pesästä n 20 - 30 cm ja tiput kipittävät jo itse syömään ja juomaan kaikki paitsi " tuorein " tipu menee vaan jos emä menee . Ukkonen ( ainoa harmaa tipu muut mustia ) se ensimmäinen tipu joka kuoriutu kun oli pihalla ukksmyrsky tekee kaiken miten haluaa emonsa kutsuista huolimatta kipittelee missä sattuu ihana pallero :smt007 kävipä ukkonen mamma häkin ulkopuolellakin tepastelee oma toimisesti kun hain lisää vettä. Oli siinä hätä missä se on .......no siellä se esitteli itseään kukolle.. mikä hömperö :smt003 onneksi mitään ei sattunut :smt001
tehave

Re: mitä ruokaa tipuille ?

Viesti Kirjoittaja tehave »

sunnuntaina oli tätä:

aamupala: keitetty kananmuna
välipala: pohjana kuivanut leipä, päällä hunajan makuista sulatejuustoa n.1cm
illalla: kaurahiutale vesi hunaja sekoitus / (nallen neljän viljan puuro menossa testiin seuraavana)

seisovassa pöydässä vettä ja kananrehua
minkuliini

Re: mitä ruokaa tipuille ?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Hyvältä kuulostaa tipusten evästelyt :) Kokeiles vielä keitettyä jauhelihaa, muusattua raejuustoa ja hedelmiä. Tiput voisivat tykätä pilkotuista tölkkimandariineista ja vesimelonista! Yksi tipujen hittiruoka muuten on munariisi!!! Keitä riisi kypsäksi ja sekoita kuuman riisin joukkoon 2-5 "raakaa" kananmunaa. Sekoita hyvin ja tarjoile jäähdytettynä. Kelpaa myös emolle ja usoille kanasille :P
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Untuvikkojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Useissakin eri topiceissa on käsitelty tätä untuvikkojen ruokintaa. Meillä kun kuoriutui 31.8. vuoden ainut pesue; 12 tipua, aloin uudestaan miettiä tätä ruokintaa ja varsinkin kun pesue kuoriutui kanalan ulkopuolelle, vanhaan koirankoppiin, vuodenaikakin oli varsin myöhäinen.
Ensimmäisellä viikolla laittelin normaalit pikkutipuruuàt, paistettua kananmunaa ryyditettynä kaurahiutaleilla. Toisella viikolla peruspohja sama mutta nyt lisäsin Gra-Mix siemenseosta mukaan sekä liotettua leipää; kyllä kelpasi. Kolmannella viikolla sitten mukaan hieman kyyhkyjen pik-pottia; mineraali- ja grittiseos. Edellisten lisäksi ohranjyviä, kuivakalarouhetta ja pik-potpurkki häkkiin.
Neljäs viikko menossa; kaikki hengissä ja pirteinä. Kopin pohjalle lisäsin Rutirexiä jo toisella viikolla ja mielenkiintoista oli, että Kiukku, siis tämä emokana, peitti pesueensa Rutirexillä yöksi aivan umpihuppuun. Viime yönä pakkasta -2astetta ja pesue pirteänä odottamaan ruokaansa. Tunnistavat muuten jutteluni kun lähestyn koppia, tirpat tulevat ensimmäisinä ulos.
Nyt iltapäivisin vien vielä siemenseosta sellaisenaan päivälliseksi ja joskus levittelen kalarouhetta mukaan.
Yllättävän säänkestäviä nämä maatiaiset (Alhoja), vielä nämä pikkutirpatkin. No, tietenkin se emon hoivavietti näyttelee tärkeätä osaa; lämmittelee tirppoja heti kun nämä sitä vähänkin vaativat, vieläkin nokkii kupista ruokaa ja tarjoilee vintiöille, nyt tosin jo katselee, josko pääsisi jo perheineen ulos suureen ja kieltämättä haastavaan vapauteen.
maatiaiskukka

Re: Untuvikkojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukka »

Tyhmä kysymys varmaankin tarjolla mut voiko tota kuivaa kalarouhetta ostaa jostain? Ja Minkähän hintaista :smt003 .kuivanahan sitä lykätään menemään ?
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Untuvikkojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No, tuota kalaa minulla on vaihtelevasti saatavilla; itse kalastan, kuivaan ja rouhin päivän annoksen kanoille. Siis tuota kuivakalaa on saatavilla siten kuin sitä saan. Sitten asiakkaan homma on rouhia se sopivaksi. Minä käytän menetelmää, jossa kalat pannaan puuvillapussiin ja puunuijan kanssa sitten rouhin sen sopivaksi.
Silarikanat

vastakuorituneen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Silarikanat »

Eli mitä ja koska voi alkaa antaa vastakuoriutuneelle ? Meille tänään tulossa tipu oman kanan alta, aamulla kävin nostamassa ja huomasin munassa särön+ ottaessani käteen tipu liikkui sisällä. Tässä on nyt yksi vaara, koska tipua ja kanaemoa ei voi siirtää kukon ja toisen kanan luota pois, joten pelkään että kukko käy käsiksi tipuun. Tietty kukon ja sen toisen kanan voi siirtää kesäkanalaan... tuli kysymyksiä ja karkasi aiheesta, olen pahoillani. :smt048
tuulih

Re: vastakuorituneen ruokinta

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Minulla kuoriutui tänään yhdeksän tipua koneesta, aamun ensimmäiset tekelehtivät jo syömään. Annan niille tipurehua, kananmunaa, hiukan liotettuja kaurahiutaleita ja vettä. Mikrotettu munakokkeli näyttää olevan ykkössuosikki. Muutaman päivän päästä syövät jo kaikkea.

Emo huolehtii tavallisesti poikasesta ja kukko saa vihaiset lähdöt, joten tuskin tarvii olla huolissaan. Emo myös näyttää poikaselle mistä ja mitä syödään.
Vastaa Viestiin