Konehaudottuja emon alle???

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Matoska

Re: Konehaudottuja emon alle???

Viesti Kirjoittaja Matoska »

Ok.
olen jostain saanut käsityksen, että punainen valo saattaa aiheuttaa agressiivisuutta..
Kokeillaan.
Mutta ei se ihan kajahtanut onneksi ole, kun tulin töistä, loput 4 näyttivät olevan ok emon seurassa.
Eli ei vissiinkään oma hautomia halua syödä.
Tulin ajatelleeksi jo sellaista, että olinkohan liian myöhässä ja emo jo oppinut tunnistamaan niiden neljän äänet.
Odotin sen verran, että koneesta kuoriutuneet saavat jalkaa alle, koska kanan alla olleet olivat ainakin vuorokauden vanhempia.
Olisi ehkä pitänyt heti vaan kuivuttuaan viedä sinne.

Suunnitelma B on jo kehittymässä ja siihen liittyy samapin ehdottama poikaslämmittimen siirto kanalaan. :smt023
Eme

Re: Konehaudottuja emon alle???

Viesti Kirjoittaja Eme »

Missä vaiheessa konehaudotut on parasta siirtää emon alle? Meillä pitäisi tiistaina kuoriutua koneessa haudottujen, kanan alla olevien munien pitäisi olla samassa aikataulussa. Eli kannattaako munat siirtää piipittävinä emon alle vai antaa kuoriutua koneessa ja siirtää vasta sitten? Mahdollisimman pieninähän ne pitäisi emolle saada. Meillä on kyllä kanalassa niin kuiva ilma, että pelkään kuoriutumisen onnistumisen puolesta siellä. Mutta kai se emo niitä jotenkin kosteuttaa? Ajattelin kyllä kastella pehkua, jos se auttaisi ilmankosteutta nousemaan.

Oletteko verkottaneet seinäpesässä hautoneen kanan pesää? Pelkään, että joku tipuista tippuu pesäsästä ja kylmettyy lattialle yksinään. Varmaan olisi parasta, että pysyisivät pesässä pari päivää ja siirtyisivät sitten kaikki kerralla lattialle. Ajattelin valmistella lattialle pesäkoppi/häkkiyhdistelmän, joka on ollut käytössä konehaudottujen tipujen totutuksessa muiden joukkoon. Lattialla on lämpötila 5-15 astetta säiden mukaan, riittääkö emon tuottama lämpö vai pitäisikö lisätä varmuuden vuoksi toinen lämmittelypaikka? Tipuja voi parhaassa tapauksessa tulla 9.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Konehaudottuja emon alle???

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minä siirtäisin piipittävät munat kanan alle. Kuivan kanalailman en usko haittaavan, koska tipuja kuoriutuu helteilläkin. Verkottaisin seinäpesän. Lisälämpöä laittaisin vain siinä tapauksessa, jos kaikki tiput eivät sopisi kanan alle. :smt045
Aberkios

Re: Konehaudottuja emon alle???

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Matoska kirjoitti: olen jostain saanut käsityksen, että punainen valo saattaa aiheuttaa agressiivisuutta.
HiltaHelikopteri kirjoitti:Valaistuksesta sen verran, että punainen valo rauhoittaa kanoja ja liian kirkas hermostuttaa. Vanhemmat loisteputkivalot välkkyvät semmoisella taajuudella, että sekin häiritsee kanoja. Eli himmennä muut valot, mutta käytä punaista.
FOXilla pyörivässä "Varastojen metsästäjät" -sarjassa taannoin yksi vakituinen osallistuja löysi ostamastaan varastosta laatikollisen pieniä punaisia silmälaseja. Selvisi, että ne oli tehty kanoille kannibalismin estämiseksi. Mies myi koko satsin eräälle kanafarmarille hyvään hintaan! :smt003

Ehkä yleinen käsitys, että punainen valo lisäisi aggressiota, on peräisin sanonnasta "nähdä punaista".
Eme

Re: Konehaudottuja emon alle???

Viesti Kirjoittaja Eme »

Konehaudotut ottivat varaslähdön ja kuoriutuivat maanantaina kun olin töissä. Siirsin tiput illalla kanan alle, hyvin kelpasivat. Lisäksi on vielä 3 kanan alla ollutta munaa kuoriutumatta, nekin jo piipittävät. Erinomaisesti onnistunut haudonta niin ensikertalaiselta kanalta kuin uudelta hautomakoneeltakin, kaikki koneessa olleet 6 munaa kuoriutuivat, samoin kaikki kanan alla olleet munat kehittyivät tipuiksi asti. Nyt tietysti vielä odotettavana, jaksavatko kuoriutua loppuun saakka. Ja katsottavana, osaako kana huolehtia tipuista, itse kun ei ole aikuisia kanoja nuoruudessaan tavannut :D
Vastaa Viestiin