Yksinäinen tipu...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jennimm

Yksinäinen tipu...

Viesti Kirjoittaja Jennimm »

Pian koneesta kuoriutuu tipu jolle ei nyt ole valitettavasti ikäistään seuraa. Mietiskelin mikä olis paras ratkaisu tipun kannalta, vaihtoehdot olisi olla yksin ja yrittää etsiä pian saman ikäinen kaveri jostain lähistöltä jos vaan löytyy tai sitten laittaa samaan 5viikon ikäisen tipun kanssa. Voiko onnistua ton isomman kaverin kanssa elo? Apua kaipailen kokeneemmilta... :smt001
Maikki

Re: Yksinäinen tipu...

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Vasta kuoriutuneen kaveriksi minun mielestäni kannattaa laittaa korkeintaan viikon vanhempi tipu. Muuten pientä nokitaan alkuun. Voihan ne isommalla ikäerolla erottaa toisistaan verkolla tms jotta näköyhteys säilyy.
Jennimm

Re: Yksinäinen tipu...

Viesti Kirjoittaja Jennimm »

Joo, niin vähän ajattelinkin että noi alkaa olla jo vähän isoja kaveriksi. Ja kanin häkki tuntuu turhan pieneltä jakaa verkolla joten pitää nyt sitte alkaa ettiä ikäistä seuraa jostain läheltä jos vaan löytyy. ...
Jennimm

Re: Yksinäinen tipu...

Viesti Kirjoittaja Jennimm »

Mitäs nyt sitte jos käy niin että ei löydy tipu kavereita niin voiko tipusta kasvaa täys järkinen kana :-) tai siis kun joutuu ehkä olemaan yksin ainakin pari viikkoa ennen kun uskallan viedä kanalaan muita kattelemaan. Huoli on jo kova vaikka vasta päivällä kuoriutu tipunen.
minkuliini

Re: Yksinäinen tipu...

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Kyllä siitä täysjärkinen kasvaa! Minulla eleli yksi valkohuntu tipu 4 vko yksin meidän kodinhoito huoneessa. Kyllähän tipu leimautuu hoitajaansa, mutta nyt 5vko:n iässä olen saanut tipusen "vieroitettua" ja hän asustaa nyt kanalassa vanhempien tipujen seurassa.
Yksinäistä tipua täytyy kuitenkin alkuun patistaa syömään ja juomaan, ja minä leikitin tipua myös päivittäin. Ikään kuin mun käsi olisi ollut sille tipukaveri. Tipu myös ulkoili päivittäin minun sylissä/olkapäällä, ja totutin sitä isoihin kanoihin pikku hiljaa. Kovasti se alkuun kanalassa pelkäsi ja juoksi aina itkien takaisin syliini, mutta sitten jätin sen vanhempien tipujen kanssa häkkiin kanalaan yöksi. Siellä tottakai lämpölamppu. Pari päivää se pyrki aina syliin kun sinne menin, mutta nyt viipottaa kuin muutkin kanaset siellä. Yöksi laitan pikkuporukan vielä omaan häkkiin lämpölampun kanssa, mutta päivät ollaan muitten kanssa.

Tottakai olisi aina paras että tipulla olisi seuraa (max1vko vanhempaa) alkuun, mutta aina se ei ole mahdollista. Tipuista jotka kasvaa porukassa tulee aktiivisempia ja pelottomampia, kuin ihmiseen leimaantunut yksineläjä. Joka tapauksessa sun tipulle käy varmasti ihan hyvin :)
eluna

Re: Yksinäinen tipu...

Viesti Kirjoittaja eluna »

Meillä myös lauantaina kuoriutunut kääpiökochin tipu ilman kavereita. Välimatkaa vaan on jonkun verran, jos nää ajattelis yhdistää.
Tämän emo/muut kerkes kaksi aiemmin kuoriutunutta tappaa. Silmän seutu oli nokittu tohjoksi toisella ja ilmeisesti lykätty ulos pesästä. Toinen oli hävinnyt kokonaan, tai sitten kuovittu pehkun sekaan. Tällä kolmannella oli jo nokka näkyvissä ja emo yritti kovasti nokkia munankuorta rikki. Vein äkkiä pikkuisen hautomakoneeseen kuoriutumaan. Muut 3 munaa olivatkin sitten menneet kesken kun emo oli aika paljon pois pesästä hautomisen aikana.
Jennimm

Re: Yksinäinen tipu...

Viesti Kirjoittaja Jennimm »

Meidän yksinäinen tipu ei ole enää yksinäinen vaan on saanu kaksi kaveria :-)
eluna

Re: Yksinäinen tipu...

Viesti Kirjoittaja eluna »

Voi miten kiva uutinen! Varmasti parempi nyt, vaikka kaipa tuosta meidänkin tipusta ihan kelpo tipukansalainen tulee, vaiks yksin kasvaiskin. :smt023
Vastaa Viestiin