Konetipuja kanan alle!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Konetipuja kanan alle!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Silkkikanani hautoi ja sai vain 2 tipiä. Laitoin sille alle 4kpl viikon vanhaa konetipua! Ei hirveemmin nokkinut niitä ja antoi mennä massun alle lämpimään. Hyväksyykö se ne nyt omikseen? Onko kokemuksia? Toivon että tiput pääsisivät kasvamaan emokanan opastuksella ja kirmaamaan kanalassa muitten kanssa. Poistin samalla myös kanan alta kuoriutumattomat munat (läpivalaisussa tyhjiä). Täytyykin nyt seurata sitä ettei hyljeksi niitä konetipuja! Voi kun sijaisäitiys onnistuisi!!!
Muffe

Re: Konetipuja kanan alle!

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Kyllä mammat yleensä hyväksyy toiset tiput alleen hyvin :smt001 Minulla on pari himo hautojaa itseni lisäksi :smt002 Näitten alle olen laittanut eri ikäisiä tipuja mitkä koneella haudotettu silloin kun niillä itsellään on yksikin oma hautoma allaan. Hoivaamisvietti on niin kova että hoitavat kyllä kaikki mitä sinne vaan työntää :smt003 Koko ero poikasilla on joskus ollut huomattava mutta eipä se ole näitä tyttöjä haitannut. Mitä pienempänä ne sinne sujauttaa niin sen parempi. Viikon vanhat tiput on niin vauvoja vielä että menevät hyvin niitten vasta kuoriutuneitten kanssa :smt060
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Konetipuja kanan alle!

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Olen havainnut pari kanapoikuetta koneella haudottuani ja monia tipulaumoja emon alta kuoriutuneita seurattuani että:

Koneella haudotut tiput ovat hölmöjä. Eivät niinkään pieninä, kyllä ne oppivat hyvin syömään ja juomaan ja kasvavat jopa luomutipuja nopeamminkin. Vaan sitten kun joukossa olevat kukkonuorukaiset tulevat "murrosikään" niistä tulee pahemman sortin häiriköitä. Niillä ei ole emoa joka opettaisi säälliset tavat, näin olen pähkäillyt. Kiusaavat alinomaa kanoja, pyrkivät niitä polkemaan jatkuvasti. Lisäksi tappelevat keskenään ja vanhempien kukkojen kanssa. Jopa kanojen kanssa haastavat riitaa.

Minulla on monta vanhempaa kukkoa joista ei koskaan ole ollut mitään häiriötä. Ovat rauhallisia ja komeita. Kiekuvat kyllä, mutta eivät kiusaa kanoja eivätkä tappele.
Niin että jos vielä haudotan tipuja koneella pyrin ajoittamaan sen niin, että saisin tirpat tuupattua vierihoitoon jonkun vanhan rouvan hoteisiin.
minkuliini

Re: Konetipuja kanan alle!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Sijaisäityis sujuu hyvin! 12 viikon vanhaa konetipua pääsi kolmen ihanan silkkimamman siiven suojiin :) Silkit saivat itse vain 3 omaa tipua ja nyt koko porukka hääräilee tyytyväisenä kanalassa. Tällä viikolla vielä kaksi kanaa saa omia tipuja kanalassa. Ne ovat yhdessä lättyilemässä samassa pesässä! Elikkäs vilinää ja vilskettä riittää täällä :D
Vastaa Viestiin