Emo nokkii tipujaan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Nuki

Emo nokkii tipujaan

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Käppänä hautoi kolme tipua, ovat nyt pariviikkoisia. Emo on alkanut nokkia niitä, sen verran kovakouraisestikin, että tiput älähtävät. Ottaa kyllä alleen suojaan ja tarjoilee ruokaa sekä puolustaa toisilta. Nokkiminen liittyy aina pehkun kuopimiseen. Pesue on eristettynä häkissä enimmän osan aikaa ja emo myllää pehkuja jatkuvasti. Viereisissä häkeissä on kolme muuta emoa, joille kuoriutui fasaaneja, nämä ovat ihan rauhallisia. Alkuun näin fasujakin nokittavan, mutta se oli hyvin lempeää ja vaikutti, että emot koittivat saada ne siten alleen lämpimään. Nyt ovat löytäneet yhteisen kielen ja pikkufasaanit tulevat emojen luo kutsusta.
Tämä kanatipujen äiti vaikuttaa jotenkin stressaantuneelta, ehkä häkki ahdistaa sitä. Tiput ovat jo tavanneet muun porukan ja kanat sekä kalkut suhtautuvat niihin ihan okei. Riikkiakka mua huolettaa, se yritti alkuun napsia tipuja nokkaansa, en ihan vielä uskaltaisi jättää poikasia vapaiksi kanalaan valvomatta.
Mikä Dollya pännii? Kokeeko se kanihäkin liian pieneksi? Tipujen vapaanapidossa huolestuttaa myös rotat, myrkkyä on tarjolla, mutta kai niitä silti tuolla pyörii. Mulla ei ole aiemmin ollut kertaakaan kanatipuja, kalkkuja ja riikin oon hautonut kanan alla ja näille emot olivat hyvin helliä, ei nokittu yhtään. Äideissäkin on kyllä eroa, viereisessä häkissä fasaaneja hoivaa jättikotsi. Mua pelotti ensin sen huima kokoero ottolapsiinsa, mutta Esme on ollut erityisen lempeä ja rakastava emo, se varoo tarkkaan tallomasta pieniä ja kerää ne hyvin hellästi alleen. Esme antaa myös katsoa poikasiaan nokkimatta, kokottaa vaan hieman huolissaan.
Muffe

Re: Emo nokkii tipujaan

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Onko sillä kanihäkissä myllättävää vai pääseekö se siis häkistä ulos mylläämään? Olen joskus huomannut omien kanojen kuopsuttavan pehkua niin innoissaan että kaikki mikä menee lähelle sinä hetkenä saa nokasta. Joskus kun tiput menevät siihen tielle niin tökkäsee ne pois. Epäilen että ajaa ne ihan sen takia pois tieltä etteivät jää jalkoihin. Pari kertaa olen kauhulla katsonut kun emo myllää pehkua antaumuksella ja tonkii sitä niin tiput menneet siihen taakse tötteröimään ja emon kaivaessa ovat saaneet emon tennarista ja lentävästä pehkusta ilmalennot. Eihän ne pikku piiperot ymmärrä mihin sitä naamaansa ei kannata työntää. Jospa se emo vaan yrittää pitää lapsoset pois tieltä :smt001
Nuki

Re: Emo nokkii tipujaan

Viesti Kirjoittaja Nuki »

No sitä se varmaan on. Häkissä on myllättävää, mutta emo näköjään tahtoo kylpeä kunnolla, painelee heti kylpykuoppiin kun päästän tyypit irralleen. Kyllä noi kohta pärjäävät muiden seassa, taidan huomenna laittaa vesiastiaan lisää kiviä niin ei ole hukkumisvaaraa, painelkoot päivän lattialla ja illalla sitten häkkiin niin saavat rauhassa syödä ja juoda.
Vastaa Viestiin