meillä haudotaan "ei mitään"

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sonabacka

meillä haudotaan "ei mitään"

Viesti Kirjoittaja sonabacka »

Kanalaumasta muutama hautoo jatkuvasti "ei mitään" ja toiset muutamat "vahtivat" vierestä.
Koska laumassa tällä hetkellä ei ole sopivan kokoista kukkoa meidän isoille tytöille munat eivät ole hedemöityneet ja siksi kerään kaikki munat pois joka päivä. Tytöt senkuin jatkavat makaamista ja heidän vierestä valvovat pari kanaa ihan kuin vahtisivat pesän katolla tai lattialla . Tämä kuvio on nyt jatkunut parisen kuukautta. Hankin muualta munat jotka nyt ovat kuoriutuneet koneessa,yhden laitoin kanan alle mutta siitä ei tullut mitään. Nyt alkaa siirto kesäkanalalle lähestyä ja talvikanalan kunnostus edessä ja nämä vaan jumittaa pesässä.
Missä vaiheessa kannattaa siirtää konetiput muitten sekaan? Kannattaisiko salakujettaa tiput kanojen olle ikään kuin he olisivat heidän omat jotka nyt ovat kuoriutuneet ja herättäisivät kanat horroksesta? Tiputhan tarvitsevat huolenpitoa nyt kuin he pääsevät vapaasti ulos pihalle.Uskallanko kokeilla parilla tipulla ensin vai mitä olisi parasta tähän tilanteeseen?Mitä te tekisitte?
Anna

Re: meillä haudotaan "ei mitään"

Viesti Kirjoittaja Anna »

Konetipuiista en tiedä. Muuten tuo pesän vahtiminen ja vuorottelu ?? tuntuu tutulta. Laitoin viestin "äiti ja tytär hautomassa". Nyt nähtävästi alkuperäisistä 5 merkatusta munasta enää 2 jäljellä. Mutta se hautominen tuntuu olevan tärkeää. Ne 2 munaa nyt 2 viikkoa vanhoja, vielä viikko ja sitten syntyykö mitään, en tiedä.
Miten tuon hautomisvimman nätisti lannistaisi?
Kupila

Re: meillä haudotaan "ei mitään"

Viesti Kirjoittaja Kupila »

Kannattaisi kokeilla muutamalla juuri syntyneellä konehaudotulla tipulla, jotta hautomisinto lakkaisi. Itselläni ainakin on hyviä kokemuksia, että kun hunsvotti-kana on hautonut (sellainen kana joka välillä aina antaa munien jäähtyä ja munat vierii välillä pitkin pesää, mutta haudontaintoa silti löytyy vaikka maailman loppuun saakka), olen hautonut koneella ja nostanut alle vuorokauden ikäiset tiput kanan alle. Hyvin on hyväksynyt tiput ja ollut malli-äiti adoptiolapsilleen. Samalla olen itse päässyt helpommalla, kun kana on hoitanut tiput isoiksi saakka.
Vastaa Viestiin