Kuljetus kesken haudonnan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
moisala

Kuljetus kesken haudonnan

Viesti Kirjoittaja moisala »

Kriisi! Jotenkin olin päivämäärissä aivan sekaisin kun sunnuntai-iltana löin siitosmunat koneeseen. Luulin että eletään vielä toukokuun ensipäiviä ja laskeskelin että munat ehtivät hyvin kuoriutua ennen kuin joudumme loppukuusta lähtemään tästä osoitteesta 120km päähän. Mitä oikein teen, lasketusta ajasta jää uupumaan 4-6 päivää kun pitäisi jo siirtyä...

Voiko niin loppusuoralla olevia munia kuljettaa niin pitkän matkaa? Minulla on mahdollisuus lämmittää kylmälaukkuun kuljetuskoppa (jossa tipit piti kuljettaa alun perin) ja saada sinne esim. serlalla ilmankosteudet kohdilleen. Mitähän munat sanovat auton tärinästä? Onko kellään kokemusta munien siirtämisestä kesken haudonnan, onko mennyt munilleen koko homma? Ärsyttää nyt kyllä rankasti tämä homma, ärh... :smt013
moisala

Kadonnut ilmakupla, onko toivoa?

Viesti Kirjoittaja moisala »

Jouduin siis kuljettamaan munia kesken haudonnan (siitä kyselinkin täällä aiemmin). Kuljetus meni hyvin, lamppu saatiin invertterillä munia lämmittämään ja väleihin tungettiin pumpulit pehmentämään iskuilta.
Eilisessä läpivalaisussa kaikki 6 munaa olivat moiteettomassa kunnossa ja kaikki tipuset olivat liikkuvaisia. Oli siis 11. päivä menossa. Tänään, kuljetuksen jälkeen, läpivalaistessa kahdesta munasta en havainnut mainittavaa liikettä. Lisäksi en nähnyt ilmakuplaa, mutta en kyllä ole aiemmin pistänyt merkille kuinka selkeä se noissa munissa oli. Onko tipuilla vielä toivoa vai pitääkö munia heittää menemään myrkkykaasujen pelossa? Kuinka selkeä ilmakuplan tulee olla 12 päivän tietämillä? Onneksi kuitenkin loput munat olivat moitteettomia..
topottaja

jo kasvuun lähteneiden munien kuljetus

Viesti Kirjoittaja topottaja »

Hei mulla on muutamia jo kasvuun lähteneitä munia hautomokoneessa. Ja nyt olis sellanen tilanne et ne pitäis saada kuljetettua autolla muualle. Onko mitään toivoa et selviävät matkast vai vaurioittaako auton tärrääminen niitä liikaa. Noin vk olleet koneessa. Matka kestää tunnin verran
samapi

Re: jo kasvuun lähteneiden munien kuljetus

Viesti Kirjoittaja samapi »

Munat voi kestää hetkellisen jäähtymisen, parempi lopputulos kuitenkin on kun annat munien hautua loppuun siellä missä ovat nyt.
Olisiko ollut parempi aloittaa haudonta tässä toisessa paikassa? Minun mielipide on että älä vie toiseen paikkaan.
topottaja

Re: jo kasvuun lähteneiden munien kuljetus

Viesti Kirjoittaja topottaja »

Tarkoitus oli haudottaa tuossa paikassa mutta nyt on pakko siirto edessä
rilla

Re: jo kasvuun lähteneiden munien kuljetus

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä olen joskus saanut 2 viikkoa haudottuja munia,kun hautojan oli joku eläin vieny. :smt024
Automatkan jälkeen 8 munasta tuli 7 poikasta.
Silloin en vielä osannut katsoa lampulla munia.

Tietenkin parempi on jos ei joudu kuljettamaan. Mut aina ei kaikki mene niinkuin on ajatellut.
Kerran olen siitosmunien mukana vahingoss lähettäny yhden,jota oli haudottu jo melkein viikko.
Tästä tuli poikanen,reilusti aiemmin kuin muista tietenkin. :smt023
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: jo kasvuun lähteneiden munien kuljetus

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

rilla: lähetitkö haudotun munan postin välityksellä vai miten se matkusti? Onnistunut suoritus :smt050

Haudontalämpötilaa pystyy pitämään yllä esim. kuumavesipullojen avulla. Ja hyvät pehmusteet lieventävät tärinän vaikutuksia. Laitahan topottaja raporttia miten siirto sujui!
rilla

Re: jo kasvuun lähteneiden munien kuljetus

Viesti Kirjoittaja rilla »

Postissa nämä munat lähetin. Oli talven aikakin.
Pakkasta joitain asteita. Paketti oli ollut vastaanottajan laatikossakin muutamia tunteja.
Ilmeisen hyvin olin pakannut. :smt040
Vastaa Viestiin