Kuollut tipu :(

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ronjushka

Kuollut tipu :(

Viesti Kirjoittaja Ronjushka »

Hei,

Olen uusi kanojen/kukon omistaja ja nyt eka kertaa kuoriutui tipuja :smt049 mutta löytyi yksi tipu nokittuna,kuolleena... :( Kaikki on samassa,kanat ja kukko,vain kaksi kanaa hautoo.Pitäisikö erottaa kukko ja ei-hautovat kanat??...ettei tuommoisia surkeita kohtaloita enää tule?vai miten toimia?!!
piiparinen

Re: Kuollut tipu :(

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

hautoja kannattaa eristää siinä vaiheessa viimeistään kun tipuja alkaa kuoriutua. niin minä ainakin teen. ja vasta sulkiintumisen jälkeen yhdistän emon ja tiput toisten kanssa.
ne ovat silloin jo tarpeeksi nopeita ja vahvoja puolustautumaan. vastakuoriutunut tipu on altis ihan kaikelle eikä emo pysty sitä täysin suojelemaan. valitettava tapaus. :smt009
mutta tämä on vain minun käytäntö ja neuvo, ainakin tiput on silloin turvassa :smt001
Kana-akka

Re: Kuollut tipu :(

Viesti Kirjoittaja Kana-akka »

Meillä on helposti hautomaan käynnistyviä Alhoja, joista olen aina valinnut hautojaksi "ykköskanan"; sen, jolle muut eivät todellakaan kettuile.Tiput ovat hyvässä turvassa mammansa seurassa! Olisiko Sinulla jatkossa mahdollisuus tällaiseen mamman valintaan?

Tipujen ruoat pidän karsinassa, jonne tiput menevät alakautta ja mamma lentää yläkautta. Muut eivät yritäkään mennä sinne.
Ronjushka

Re: Kuollut tipu :(

Viesti Kirjoittaja Ronjushka »

Kiitos vinkeistä :) mietin,miten toimisin..meinaa flunssaakin pukata päälle tässä ja sitten huoli on :smt022 mutta kolme tipua olivat reippaita ja joivat ja söivät jo ja sitten taas emojen suojiin...Kukko katseli vain orrelta tipuja,ei hyökännyt ja kaksi muuta kanaa näyttivät olevan ok tipujen ja hautovien kanssa myös...ottaispa näistä selvää? :shock: ..että mitä sille pienelle yhdelle tipulle oli käynyt... :(
tarviiko lämpölamppua olla lisäksi?pitääkö se olla myös yöllä päällä?tosi paljon oli kyllä muniakin eikä ne kaikki mahtuneet kahden hautovan emon alle,joten otin muutaman pois...(osaiskohan tehdä itse hautomoa styroksi laatikosta :P) kamalasti kysymyksiä, vaikka luuli ottaneensa kaikesta selvää mutta sitten kun tilanne on päällä niin onkin ihan :smt107
Vai pitäiskö sitä ihmisen ollenkaan puuttua nihin toimiin ja antaa luonnon hoitaa...???!! voi sentäs...
koivunlehti

Re: Kuollut tipu :(

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Ei tarvitse lämpölamppua. Tiput pysyvät paremmin emon helmoissa turvassa kun hakevat lämmön emolta.
Ronjushka

Re: Kuollut tipu :(

Viesti Kirjoittaja Ronjushka »

Ok,hyvä, kiitos!!
Vastaa Viestiin