Läpivalaisu, auttakaa tietäjät, osaajat!!!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vattumato

Läpivalaisu, auttakaa tietäjät, osaajat!!!

Viesti Kirjoittaja vattumato »

Olemme haudottaneet viime vuosina tosi hyvällä menestyksellä vanhaan jääkaappiin tehdyssä hautomakoneessa melko paljon ja jos jonkinlaisia nokkaeläimiä. Emme ole koskaan munia läpivalaisseet, mutta nyt alkaa teknolokia tulla meidänkin perälle asti. Väsäsin vanhasta pöytälampusta ja kissanruokapahvilaatikosta "läpivalaisukoneen"... ...valaisimme äsken toistakymmentä munaa, haudonta-aika 5-15 vrk, kaikki näyttää samalta, tasaiselta munalta... :smt001 En jaksa uskoa että mikään muna ei olisi hedelmöittynyt, siis mitään hämähäkinseittiä en nähnyt, eri munivaisten munia on taas laskettuna niin että kuoriutuisivat samaan aikaan. Miten ja millaisilla vehkeillä valaisette, luotatteko valaisuun ja kaikki vinkit otan sydämellisesti kiittäen vastaan!
samapi

Re: Läpivalaisu, auttakaa tietäjät, osaajat!!!

Viesti Kirjoittaja samapi »

Pimeä huone ja kännykän lamppu, niitä olen käyttäny läpivalaisussa. Toimii tosi hyvin :smt049
vattumato

Re: Läpivalaisu, auttakaa tietäjät, osaajat!!!

Viesti Kirjoittaja vattumato »

Kokeilin tosi tehokkaalla taskulampulla ensin pimeässä ja sitten rakentelin tuon hässäkän, testattiin yön pimeydessä, kaikki näyttää samalta... tummansävyiset munat vielä vaikeampia... no, testailen taas parin päivän päästä. Lisää kokemuksia ja ohjeita kaipailen!!!!
pikkutipu

Re: Läpivalaisu, auttakaa tietäjät, osaajat!!!

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Tehokkaissa lampuissakin on eroja :) minä olen käyttänyt joko duracellin otsalamppua (on muuten törkeen hyvä alle 20e lampuksi) tai Lumian valoa. Joskus käytin myös 3-5 ledillä varustettu pientä taskulamppua, mutta se on sen pienen kokonsa takia hukkunut jonnekin. Patterit lampussa kannattaa joka tapauksessa olla melko tuoreet. Parin viikon ikäisissä munissa pitäisi olla jo aika kookas möllykkä kellumassa. Tsemppiä tutkailuun :)
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Läpivalaisu, auttakaa tietäjät, osaajat!!!

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

vattumato: haudonta ja tipujen hoito -osiossa on topic läpivalaisusta. Oiskos siitä apua? En nyt ehtinyt käydä ketjua läpi, mutta muistelisin, että siinä oli myös kuvia. Tässä linkki:

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=6471
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Läpivalaisu, auttakaa tietäjät, osaajat!!!

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Liekanaru
muna
Viestit: 21
Liittynyt: 31 Tammi 2014, 15:48

Re: Läpivalaisu, auttakaa tietäjät, osaajat!!!

Viesti Kirjoittaja Liekanaru »

Meillä oli vintissä vanha diaprojektori ja se sai uusiokäytön. Vähän juhlallisen kokoinen ja näköinen, mutta toimii.
"Joka ankanhoidolla rikastuu, se ei koskaan köyhdy..."
Boxicon

Re: Läpivalaisu, auttakaa tietäjät, osaajat!!!

Viesti Kirjoittaja Boxicon »

Minä läpivalaisen aina 4-5 pvää haudonnassa olleet munat yksinkertaisesti pilkkopimeässä vessassa :D Taskulamppu vessapaperirullaan ja muna lampun päälle, hissuksiin kun munaa siinä pyörittelee niin hienosti näkyy hämähäkit tummemmistakin munista. :smt002
vattumato

Re: Läpivalaisu, auttakaa tietäjät, osaajat!!!

Viesti Kirjoittaja vattumato »

Kiitos kaikille avusta!!!! Yritän seuraavalla kertaa läpivalasua uudestaan, olen vaan niin höntti että mun mielestä joka munalla pitää olla mahkut... pitäs päästä tästä pois, meillä kun on "käsin käänneltävä" hautomakone, hommaa piisaa ja osa sitä turhaa, tyhjien munien kääntelyä. Nytkin parisataa fassun munaa isossa koneessa, pikkukone on sitten mun kokeilujen (mustarastaskin on kuoriutunut tässä koneessa, pitkä tarina....) laboratorio tai jotain.... :smt001 :smt001
Vastaa Viestiin