Hautooko kana vai kone???

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jenni89

Hautooko kana vai kone???

Viesti Kirjoittaja jenni89 »

Moikka. Rupesin vaan miettimään tätä munien hautomista. Tuntuu että aika moni täällä suosii noita haudonta koneita. Itse taas näen mukavammaksi että kana saa itse hautoa. Onko näillä jotain suurempaa eroa keskenään??
hanna

Re: Hautooko kana vai kone???

Viesti Kirjoittaja hanna »

kohta vuoden odottanut tipuja ja tietty haudontaa. Veikkaisin, että kone on varmempi, kun tipukuume iskee! :) silti en ole konetta hommannut, vaan luotan maatiasten haudontaintoon!
Eme

Re: Hautooko kana vai kone???

Viesti Kirjoittaja Eme »

Monet varmaan hautovat koneella siksi, että kanat eivät välttämättä ala hautoa silloin, kun omistaja haluaisi tipuja.
Kaikki kanarodut eivät ole innokkaita hautojia ja jotkut kanayksilöt eivät vain millään onnistu hautomisessa, vaikka intoa löytyisikin.

Itse toivoisin kanojen hautovan omatoimisesti, mutta sen nähnee sitten keväämmällä.

* hanna kerkesikin ensiksi kertomaan oleellisimman :smt001
Raksu

Re: Hautooko kana vai kone???

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Tuo kone on siitä kiva laite että se alkaa hautomaan silloin kun tarvetta tipuille on :smt003 Meillä kanat eivät ole kovin innokkaita hautomaan niin siksi koneella haudon mutta jos joku meillä ilmoittaa hautomahalukkuutta niin aina saavat kyllä itsekin hautoa pikkuusia itselleen. Eli kone ei ole kanoille mikään uhka meillä :smt005
rilla

Re: Hautooko kana vai kone???

Viesti Kirjoittaja rilla »

Samoin täällä.
Kone tottelee mua,kanat hautoo silloin kun heitä huvittaa.

Molemmat haudontamuodot on meillä käytössä. :smt003
Ns. arvomunat laitan kyllä koneeseen. Se ei jätä haudontaa kesken,eikä toinen kone käy terrorisoimassa.
Kone jaksaa odottaa pahnanpohjimmaisetkin.

Tipujen hoivaamisessa emo on kyllä lyömätön. Melko usein emokanat saa meillä konetiputkin hoivaansa. :smt025
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Hautooko kana vai kone???

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Meillä taas on sellainen systeemi, että kun teknologia ei vieläkään ole kyennyt rakentamaan sellaista hautomakonetta, joka osaisi opettaa tipuja, edelleenkin mammat hautovat tipunsa, opettavat ne ja sitten vieroittavat. Siis luontaista lisääntymistä, minusta riippumatta. Oikein hyvä näin.
Kiyry87

Re: Hautooko kana vai kone???

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä hautoo kananmunat kanat pää-asiassa itse ellen sitten tilaa siitosmunia jotka pyöräytän koneessa varmuuden takia.
Kalkkunan ja ankan munia toistaiseksi haudottu koneella ja kanan alla.
Mä tykkäisin että joka ikinen lajike meillä hautoisi itse koska mä olen laiskahko tipujen hoitaja ja sitä mieltä että
emo lintu vaan hoitaisi homman paremmin :smt045 Ehkäpä tulevaisuudessa asia onnistuu kun linnut saa hieman ikää ja
varmuutta.
ellavi

Re: Hautooko kana vai kone???

Viesti Kirjoittaja ellavi »

Meillä haudotaan myyntiin koko kevään ajan koneella. Kesällä maatiaisemot hautovat itse ja nämä tiput jäävät sitten kasvamaan itselle. Hoivaavien kanaemojen katselua ei mikään voita paitsi tietysti ne kanan alla kasvavat tiput itse. :smt001
Talvella ja keväällä munia kerätään pari kertaa päivässä, jolloin kanat eivät ala helposti lättyilee. Kesällä pidetään toisinaan parinkin päivän väliä munien keräämisessä, jolloin on helposti havaittavissa hautomavimma. Sitten vain munia lisää pesään ja peukut pystyyn. Viime kesänä joku heitti haudonnan kesken, mutta pistin sitten viikoksi vielä koneeseen ja kaikki taisi kuoriutua onnistuneesti. Eli yhdistelmäkin toimii, kun huomaa pesän jättäjän riittävän ajoissa.
Kuvia meidän kanoista ja tipuista löytyy: https://www.facebook.com/tormalantila
Tarmokas

Re: Hautooko kana vai kone???

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Samoilla perusteilla mennään kuin useimmat jo vastasivatkin, eli koneella ja kanan alla.
Yleensä onnistuu laittaa konehaudotut tiput kanan alle, kun joku aina hautoo :smt001
jenni89

Re: Hautooko kana vai kone???

Viesti Kirjoittaja jenni89 »

Kiitos vastauksista. Itse aijon kokeilla että jos kanani itse hautoisi munansa. tipuja tulee sitten kun tulee. saa nähdä muuttuuko tilanne :-"
Vastaa Viestiin