Lämpölamppu?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jenni89

Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja jenni89 »

Olen ottamassa nyt muutaman viikon päästä itselleni ensimmäiset silkkikanan tiput. :smt007 Tilasin niille 2 lämpölamppua kanalaan joka sijaitsee vanhassa piha saunassamme. Ajattelin pitää pipuja terraariossa lämpölampun alla 2 viikkoa tulon jälkeen ja sitten vasta siirtää kanalaan. Lämpölampun lämpötila mietityttää. Miten lämmintä pitää tipuilla olla? Tiedän miten laitan lampun roikkumaan ettei ole liian kuuma tai kylmä!
Heidi

Re: Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja Heidi »

Luulisin että jotain 35-38 astetta tarvis tipuilla olla heti kuoriutumisen jälkeen lämpöä. Siitä tiputetaan pari astetta per viikko. Riippuu siis ihan minkä ikäsiä tipuja sulle on tulossa? Sitten kun on sulkapeite kasvanut eivät enää tarvitse lämpöä niin paljoa.
Huomaat kyllä lämmön tarpeen seuraamalla kuinka ne siellä terrassa on jos kaikki on kasassa lampun alla, niin todennäkösesti niillä on viilee mutta jos ovat hajallaan terrassa sitten on vastaavasti liian kuuma.
minkuliini

Re: Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Silkkikanoillahan ei ole tavallista höyhenpukua... Joten ovat hiukka kylmänarempia kuin tavan kanat. Minulla on nyt reilu 4vko:n ikäisiä silkkitipuja ja he yhä oleilevat jonkin verran lämpölevyn alla ja nukkuvat siellä osan yöstä! Tiput asuvat kanalassa häkissä. Kanalan lämpötila on +10-15. Silkkitipuilla pitäisin lisälämpöä kanala olosuhteissa ehkäpä 6-8 vko. Sen kyllä huomaa kun ei enää mennä lämmittelemään lämpölevyn/-lampun alle. Kannattaa testata lämpölampun lämmöt ihan tavallisella lämpömittarilla! Mittari lampun alle tunniksi ja sitten näkee kunnolla lukeman. Se 35-38 on oikein hyvä. Itse en alenna kanalassa lämpötilaa (nostamalla lamppua/levyä) vaan sitten lisälämpö kokonaan pois kun tiput eivät enää alla viihdy... Silkkikanoillekkin on hyvä olla kovimmillakin pakkasilla +10 kanalassa niin munivat hyvin ympäri vuoden. Minulla aikuisilla silkeillä lämmöt oli matalimmillaan kovilla kylmillä +7.
Heidi

Re: Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja Heidi »

Juu mähän en taas kiinnittäny huomiota, että sulle tulee silkkitipuja, vaan puhuin tipuista yleisesti. Niin tosiaan niille ei tuota sulkapeitettä kasva vaik kuin odottelis :smt001
jenni89

Re: Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja jenni89 »

Kiitos teille hyödyllisestä tiedosta. olen lukenyt tipujen hoidosta mutta silti jännittää kun tulee omat ensimmäiset tiput kotiin :smt024 kyllä se luultavasti siitä alkaa sujumaan kun pääseen hoitelemaan ja tietää mikä on parhain ja mikä huonoin hoito tapa!
CaritaK.

Lämpölamppu vaihtoehto sisätipulaan

Viesti Kirjoittaja CaritaK. »

Moikka,

:smt024 Tein tänään löydön eläinkaupassa! :smt023
Löysin tälläisen keraamisen 60W terraarioeläimille tarkoitetun lämpölampun. Ei räjähdysriskiä (niin kuin hehkulampussa voi olla) ja pitäisi olla pitkä ikäinen. Toimii myös kosteammassakin tilassa, koska on tarkoitettu terraarioon. Vie huomattavasti vähemmän sähköä kuin isot infra- tai muut lämpölamput. Tähän asti tiput on olleet suolalampusta ja pyyhkeistä kasaamassani pesässä (mittasin sieltä lämmöt 34C) olivat ihan tyytyväisen oloisia siinäkin, mutta hain nyt varmuuden vuoksi tuonkin ja tuossa on se hyvä puoli että valorytmi ei häiriinny. :) Uuden lampun alta mitatut lämmöt on 36C.
Houkuttelin tirpat lampun alle hiekka-astialla ja hyvin tuntuu viihtyvän. Saa nähdä kömpivätkö pesäänsä yöksi. :)

PS. en saa linkattua jostain syystä kuvia tänne :smt013 , joten ne voi käydä tsekkaamassa täältä-> https://www.flickr.com/photos/109463806@N05/
Vastaa Viestiin