3 silkkikanaa hautoo!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

3 silkkikanaa hautoo!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Nyt sitten lättyillään urakalla! 3 silkkimammaa hautoo yhtä aikaa. Jokaisen alla on 5-6 kehittynyttä munaa jotka olen merkannut. Itselläni on kokemusta lähinnä konetipuista ja nyt iski paniikki! Mitenhän mahtaa kolme mammaa tipuineen tulla toimeen keskenään kanalassa? Mietityttää nuo muut kanat, jos alkavat tipusia nokkimaan... tai syntyy jonkin sortin rähinä. Kanalassani ei ole mahdollisuutta eristää tipuja mammoineen ja haluan kuitenkin että kanat saavat itse hoitaa pienokaisensa. Hermoilenko turhaan haudontaruuhkaa!?
rilla

Re: 3 silkkikanaa hautoo!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Onko sulla paljonki niitä muita kanoja? Onko ne myös silkkejä?
Silkit on melko rauhaa rakastavia. Toisaalta ne voi joutua vähän sorretuksi.

Paras olis tietenkin vähäksi aikaa saada ne erilleen poikasten kanssa,mut on monet saanu meneen porukassakin.
Mä olen yleensä sisätiloissa laittanu erilleen. Tulee vähemmän tappioita.

Ainakin vesikuppi on sit laitettava semmonen mihin tiput ei huku. Herkkuruuat voi olla vähän ongelma,kun isommat syö ne.
Etkö saa muita kanoja vielä minnekään "kesäkanalaan"?

Toivon että onnistut. Jossain ketjussa kyllä muistaakseni kirjoitinkin,et pian on hautojia kun alkuun pääsevät.

Silkki on tunnollinen emo,harvemmin se saa mitään höyrypääkohtauksia. :smt023
Keskenään ne luultavasti tulee toimeen. Tietenkin paras houkuttelija voi kerätä kaikki lapset,mut todennäköisempää on että hoitavat yhdessä koko pesueen. :smt004
minkuliini

Re: 3 silkkikanaa hautoo!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Kiitos vastauksesta! Porukassani on silkkien lisäksi silkkisekoituksia ja Paduaaneja. Parvessa on 3 rauhallista kukkoa. Lähinnä mietityttää nuo silkkisekoitus kanat... Ne on vasta aloittaneet muninnan ja ovat pikkasen "kireenä". Selvittelevät kai nokkimisjärjestystä vähän kaikkien kanssa. Kanalassa on myös muutama 5vko:n ikäinen konehaudottu silkkitipu. Tipuille on oma pikku häkki mistä pääsevät vapaasti kulkemaan isojen joukkoon. Isot ei tietenkään mahdu sinne sisään ;) Nämä tipit on jo niin isoja että pärjäävät ja hilpasevat karkuun jos joku nokkasee, osaavat myös vältellä ärtsyjä tyyppejä. Täytyy nyt katsoa miten menee eka hautojan kanssa.... Pari muuta aloittivat haudonnat myöhemmin, joten jos ekan Mamman tipujen kanssa on ongelmia, niin sitten siirrän seuraavilta tiput raakasti sisälle. Sisällä mulla on isot terrat varattu konetipuille :)
minkuliini

Re: 3 silkkikanaa hautoo!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Loppujen lopuksi 4 silkkimammaa hautoi meillä! Kaksi jopa samassa pesässä <3 Nyt tipuja on yhteensä 12 ja he ovat melkein parin viikon ikäisiä. Kaikki on mennyt hyvin, eikä muut ole juurikaan nokkineet pikkuisia. Eristykseen en tosiaan saa mammoja tipuineen, mutta sopu sijaa antaa :) Kukot ovat hyvin huolehtivaisia mammoja ja tipuja kohtaan. Nyt melkein 5 viikkoiset konetiputkin majailee kanalassa häkissä josta kulku vapaasti isojen joukkoon. Enemmän nuo isot näpsii niitä kuin ihan pikkuisia... Pari kertaa olen nähnyt kun äitikanat ottavat yhteen. Potkitaan toisia rintaan ja nokkastaan kiinni! Aika rajunkin näköistä välien selvittelyä on ollut. Uskon että niiden täytyy sumplata nokkimisjärjestys uusiksi, kun ovat olleet hautomassa ja nyt kun suojeluvietti on korkealla. Hautojiin kuului nimittäin johtaja kanat ja pahnan pohjimmaiset. Mutta kaikin puolin hyvin on kuitenkin mennyt, ja odotan kovasti kevättä ja uuden ulkotarhan rakennusta!!! Onko muuten muilla ollut tilannetta että tipujen mammat ottaa yhteen? Tupla haudontakin meni hyvin ja äipät hoitaa yhdessä tipusiaan <3
rilla

Re: 3 silkkikanaa hautoo!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Onnitelut!

Kyllä mammat välillä ottaa yhteen.
Joskus tiput joukkiona seuraavat ja piipittävät.
Joskus olen sanonu,et ne kannustaa. Hyvä äiti,anna turpiin sille.
Mutta kyllä ne sit kumminkin helposti yhteen lopulta sopeutuvat. :smt023
Vastaa Viestiin