Huono haudonta. Missä vika?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kananheltta

Huono haudonta. Missä vika?

Viesti Kirjoittaja kananheltta »

Nyt on menossa jo kolmas haudonta kanan alla. Ei onnistu! Missä vika?ekalla kerralla 5:stä munasta yksi pääsi kuoriutumisasteelle, mutta oli kuollut. Muut ei kuoriutunut. Toisella kerralla yksi muna vaan piippasi 7:stä munasta ja aloitti kuoriutumisen, mutta kuoli ennen kuin pääsi ulos. Nyt tilasin siitosmunia. Katsotaan onko eroa. Kukko polkee kanoja ahkeraan ja on viime juhannuksena syntynyt ei mikään vanha.
Onko kanan alla kosteuden puutos? Pesä on heinistä vanhassa hevosen heinälaarissa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Huono haudonta. Missä vika?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tähän voisi arvailla monta syytä. Kukon rotu ja koko suhteessa kanoihin? Oletko katsonut kuinka se polkeminen onnistuu, kun joskus varsinkin yli-innokas teinikukko osuu minne sattuu? Kanojen ikä? Onko liikaa sukusiitosta? Miten ruokit? Kanalan lämpötila? Osaako hautoja pitää munat kunnolla allaan tai saavatko munat kylmää esim. alta päin? Onko kyseessä yksi hautoja vai monta hautojaa? Häiritseekö joku parven lintu tai ulkopuolinen tekijä hautojaa?
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Huono haudonta. Missä vika?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minä arvailen tuota samaa,saavatko munat kylmää altapäin.Ennen vanhaan olivat laittaneet pesän pohjalle palasen lampaan nahkaa.
Toimii se varmaan nykyaikanakin.
kananheltta

Re: Huono haudonta. Missä vika?

Viesti Kirjoittaja kananheltta »

Kylmää ei tule altapäin, kun on vesivaneri ja sen alla styroxia ja hiekkaa. Myös ruokinta on monipuolista. Sukusiitos ei mahdollista kun ovat eri sukua täysin. Kanoilla eka haudonta ovat nuoria molemmat omassa pesässään ja samaa rotua kukon kanssa. En tajua, ainoa mikä tulee mieleen on tuo kosteus. Oisko siis liian kuivaa heinissä??
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Huono haudonta. Missä vika?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä on haudottu onnistuneesti rutikuivassa n. puolimetrisessä kutterinpurukasassa, joten en uskoisi liian kuivuuden olevan syynä tähän sinun tapaukseen :-k
Läpivalaisitko ja avasitko epäonnistuneet munat? Laitahan raporttia, että miten nykyiset haudonnat etenevät. Toivattavasti tulee tipuja!
kananheltta

Re: Huono haudonta. Missä vika?

Viesti Kirjoittaja kananheltta »

Läpivalaisin ja kaikissa oli kehittynyt kun oli yli puolet tummaa aluetta, mutta litkua liikkui eli jokin pielessä eivätkä siis kuoriutuneetkaan.
Nyt on kolmas kerta siis käynnissä ja ostomunat alla olleet kohta viikon eli jos ei muutosta tähän haudontaan tule niin voi voi...
Kirjoittelen tuloksia sitten.
rilla

Re: Huono haudonta. Missä vika?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Entä se Hiltan mainitsema häirintä?
Jos kanat on tosi paljon pois pesistä,niin sikiöt voi kuolla. :smt017
kananheltta

Siitosmunat postitse

Viesti Kirjoittaja kananheltta »

Tilasin 10kpl siitosmunia postin kautta. Yksi meni kuljetuksessa rikki, koska lähettäjä oli laittanut liian pieneen laatikkoon. Loput 9 sain kanan alle. Nyt kun ovat siellä viikon verran olleet niin läpivalaisin ja vain kahdessa näkyy jotain eli loput 7 kaikki tyhjiä. Onko tämä ihan normaalia?
jones

Re: Siitosmunat postitse

Viesti Kirjoittaja jones »

Jos myyjä/lähettäjä on rehellinen ottaa hän vastuu ja korvaa vahingon,minun mieli on että vähintään 65 prosentia täytyy olla OK siitosmunia!!!!!! :smt009
PS:MITÄ MIELTÄ ON TOISET ?????????
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Siitosmunat postitse

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minä kävin vuosi sitten hakemassa postista siitosmunia.Oli särkyvää merkki mutta kiinnittäävätkö siihen kaikki huomiota.Sanoin virkaijijalle,tätä laatikkoa ei pidä potkia,siellä on munat.Sitten vasta virkailija havahtui.

Tässä on hyvä merkintä ja kennot hyvin pakattu.

http://kaupunkikanat.blogspot.fi/2014/0 ... otiin.html
kuukernuppi

Re: Siitosmunat postitse

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Juu on ihan normaalia! Vaikka munat olisikin pakattu erittäin hyvin ja vaikka itävyys olisi ollut myyjän luona ollut huippua, niin aina voi olla mahdollisuus että niistä ei lähdekään yhtään tipua kehittymään.. Siitosmunien ostaminen postin välityksellä on aina venäläistä rulettia, varmin keino saada hyvin itäviä munia on hakea ne itse :smt006 Toki on asia erikseen jos munat on alunperin pakattu huonosti....
rilla

Re: Siitosmunat postitse

Viesti Kirjoittaja rilla »

Joo

Toi munien tilaus postitse...
Koskaan ei voi tietää,mitä postissa tapahtuu,vaik ite olis miten pakannut.
Mä olen yleensä saanu aina ihan kunnossa olevana munapaketit.

Silti joskus munat ei ole toivotusti kehittyneet. :smt012
Mut ei siitä oikein voi ketään syyttää,se on vähän onnenkauppaa. Siitosmunille riittää,jos pakettia oikein haeittelee tai pudottaa,et ne munat tärähtää ja rakenne tavallaan rikkoutuu.

Eli ovat päällisin puolin kunnossa. Sit ne ei kuitenkaan lähde kehittyyn.
En kauheesti luota edes särkyvä tarroihin,jos miettii millaisia pakettiröykkiöitä postin mukana kulkee.

Munat on kuitenkin pakattava niin,etteivät ne pääsee heilumaan.

Mä olen elämäni ensimmäiset postitetut siitosmunat saanu Kuukernupilta; Terveiset sinulle. :smt038
Kaikki oli ehjiä! Minulla on vieläkin näitä alkuperäisiä silkkejä muutama,jotka siinä paketissa mulle matkusti. :smt035
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Siitosmunat postitse

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Samaa mieltä kuin kuukernuppi ja rilla, siitosmunien osto postitse on aina riski. Jos munat ovat hyvin pakattuja niin mun mielestä myyjä ei ole velvollinen korvaamaan yhtään mitään vaikka ostaja ei saisi yhtään tipua.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
EppuHeppu

Re: Siitosmunat postitse

Viesti Kirjoittaja EppuHeppu »

Munakauppa postin välityksellä on tosiaan tuuripeliä, voi olla että haudontatulos 0 tai 100% tai ihan mitä vain siltä väliltä.
Jos laatikko on lommoilla tai munia rikki, on loota saanut sen verran kovemman tällin että loputkin munat voivat olla kelvottomia haudontaan. (alkiolevy irti tjsp)
Pakatessa kannattaa panostaa hyvään ja tukevaan laatikkoon, sekä siihen että laatikko on sen verran iso että fyllinkiä mahtuu ympärille reippaasti.
Ja munat kennoissa/ levyissä niin etteivät pääse hölskymään.

Korvauksia en itse lähtisi postin mokan takia myyjältä vaatimaan, mutta ilmoittaisin myyjälle kuinka käynyt ja tarvittaessa kertoisin paketointivinkkejä.
Atia

Re: Siitosmunat postitse

Viesti Kirjoittaja Atia »

Ite tilasin ensimmäiset 10 siitosmunaa postin kautta, niitä odotellessa.
Mie ainakin olen tyytyväinen jos niistä 10 munasta syntyy yksikin poikanen.

Vaikka hakemalla hakisi munat paikan päältä, niin ei kukaan voi luvata että itävyys on 100%, kuoriutumisesta puhumattakaan.
Vastaa Viestiin