Kukon käytös kanan hauskimman aikana

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tipu14

Kukon käytös kanan hauskimman aikana

Viesti Kirjoittaja Tipu14 »

Miten teidän kukot käyttäytyy kanan haudonnan aikana? Meillä on 2 kukkoa ja nuorempi kukko alkaa välittömästi polkemaan kanaa, kun se haudonnaltaan pikaisesti käy syömässä. Eilen se polki sitä " väärinpäin" eli kana oli hautomassa, nappasi niskasta kiinni ja väristeli siinä itseään " tyhjän päällä". Tänään meni jo törkeästi repimään kanaa pois hautuulta, pelkäsin jo että munat hajoaa.

Muutenkin kukko on tosi röyhkeä, onkohan pantava kukko pois päiviltä, pelottaa mitä käy kun tiput syntyy. Nyt kana hautonut n 10 päivää.

Toinen kukko antaa kana olla ihan rauhassa js lisäksi tuntuu, että yksi vanhempi kana yrittää vähän suojella hautojaa.
Tipu14

Re: Kukon käytös kanan hauskimman aikana

Viesti Kirjoittaja Tipu14 »

Otsikko meni sitten vähän pieleen puhelimen arvailutoiminnon takia. :smt012 :smt001
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kukon käytös kanan hauskimman aikana

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minä kun olen kaikenalaisen tappamisen vastustaja, kokeilen ensin muita keinoja, tappaminen vasta viimeisessä "hädässä" :smt018
Olen joskus eristänyt tuommosen seksihurjastelija kukon. Minulla on pitkin kanalaa muutamia osastoja ja komeroita joihin laitan tarvittaessa tipuja, uusia tulokkaita ym. Sitten pienempiä irrallisiakin "katiskoita" joita tarpeen mukaan otan esiin. Semmoseen katiskaan panisin tuommosen kukon viikoksi mietiskelemään syntyjä syviä. Josko oppisi. Ellei :smt027
Kiyry87

Re: Kukon käytös kanan hauskimman aikana

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Noin agressiivista ja kanoille päälle käyvää kukkoa mä en yrittäisi edes opettaa.
Mulla oli yksi sellainen ja kanat alkoi pian pelkäämään sitä eikä siinä erottaminen eikä edes 2 muun kukon asiaan puuttuminen auttanut.
Sai sitten täysin reippaasti kirveestä koska mulla on 3 muutakin kukkoa jotka käyttäytyy hyvin kanoja kohtaan.

Kukon EI missään nimessä pitäisi repiä hautovaa kanaa pois pesästä :smt018

Sellainen on mun mielestä melkoisen häiriintynyttä käytöstä kukolta.
Sehän voi toisin sanoen pilata omien jälkeläistensä kuoriutumisen eikä käytös ole toivottavaa taikka edes tarkoituksen mukaista.
Meillä ainakin kukot käy kutsumassa hautojaa pesän suussa kurisemalla syömään kun on kaikki kupit täytetty tai erikoisherkkuja tuotu :smt001
Sille hautojalle myös voidaan ruokailun aikana ehdotella :smt047 mutta harvemmin kukot sitä yrittää polkea koska kana ei muni haudonnan aikana joten polkeminen on hyödytöntä. Ja meiän kanat "metsoilee" ärhäkkäästi haudontojen aikana syömässä käydessään ja ovat selkeästi tohinalla liikkeessä eli kupu täyteen äkkiä ja pesään takas :smt005
Maatikko

Re: Kukon käytös kanan hauskimman aikana

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Joo pois tuommoiset pervot. :smt027
Vastaa Viestiin