Hautoo seinäpesässä jonne ei ole ramppia!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Hautoo seinäpesässä jonne ei ole ramppia!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Elikkä silkkikananen on alkanut ähötyspuuhiin :smt050 seinälle rakennettuun pesään. Pesät on seinään kiinni ruuvatut vanhat omenalaatikot. Laatikot on pimennetty verhoilla ja edessä on reilu suojakynnys ettei munat tipu. Kanat kulkee pesiin tasojen kautta hyppimällä. Kulkuramppia en ole kerennyt pesiin vielä rakentaa, kun ovat ihan uudet. Nyt sitten yks kana alkoi pesässä hautomaan ja huolettaa että jos tipuja tulee, niin miten ne pikkuiset pääsevät sinne emon mukana kulkemaan!? Varmaankin täytyy rakentaa sinne pesille ramppi, mutta ongelma on että pitäs käyttää ruuvinväännintä ja siitä lähtee hirvee mökä! Uskallanko mennä häiritsemään emoa!? Toisaalta mietin, että jos houkuttelen sen pesästä ulos herkuilla ja sitten ukko kyttäis vieressä ruuvit tanassa ja hoitas homman kun mamma syö... Ainakin tänään Kananen (nimeltään Suttura) kävi minun nähden ruokailemassa kun aamulla makaroonia heille vein. Sitten kipasi takaisin pesään.
pingu

Re: Hautoo seinäpesässä jonne ei ole ramppia!

Viesti Kirjoittaja pingu »

Entäs jos teette rappuset muuten ihan valmiiksi asti ja kiinnitätte äänettömämmin jollain muulla, jos onnistuu? Itse olen suosinut rautalankaa ja paalinarua. kyllä ne väliaikaisviritelmissä toimii ja onhan niillä väliaiaikaisilla taipumus jäädä pysyviksikin :smt003 Aika kovakorvaisia kyllä kanat ainaki meillä on, kanalassa saa mukuttaa ja jyrryyttää melkein millä vaan, eivätkä paljon reagoi, jollei ihan liki tule.
rilla

Re: Hautoo seinäpesässä jonne ei ole ramppia!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä olen kyllä vastaavissa tilanteissa emon ja tiput siirtäny muutamiksi viikoiksi omaan häkkiin. Sinne ei muut pääse,ja tiput pääsee aina halutessaan emon alle.

Mut kyllä ne tietenkin myuidenkin joukossa menee. Mut just toi jos on pitkä ja vaikea reitti pesälle.
Siinä voi kaikenlaista sattua. Mut usein emo sitten jääkin jonnekin alas tipujen kanssa,kun ne liikkeellöe lähtee. :smt024
minkuliini

Re: Hautoo seinäpesässä jonne ei ole ramppia!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

No niin. Ei ähötä enää... Kävi vissiinkin vaan harjoittelemassa haudontaa :( Noh Onpahan nyt aikaa rakentaa se ramppi ja kunnolla! Kökkeltsön kun luulin jo että saan kanan alta tipuja.... Täytyy iskeä taas kone "tulille" :)
fasunen

Re: Hautoo seinäpesässä jonne ei ole ramppia!

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Tuollaisessa seinäpesässä jos jatkossa hautoo laittaisin ensin juuri ennen poikasten kuoriutumista sellaisen esteen pesään etteivät tiput pääse ollenkaan pois pesästä. Kun kaikki tiput on kuoriutuneet ja kuivuneet kunnolla nostaisin ne alas pesästä koska todennäköisesti loukkaavat itsensä, jos lähtee ramppia pitkin pesästä alas. Ja myöhemmin emo tuskin edes saa päähänsä yrittää mennä poikastensa kanssa takaisin ylös vaan jää tosiaan maantasolle hoitamaan poikasiaan. Meidän kanat eivät ole juurikaan palanneet pesälle vaikka pesä olisikin maantasolla.
minkuliini

Re: Hautoo seinäpesässä jonne ei ole ramppia!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Suttura silkkikananen hautoo taas! Siellä samassa seinäpesässä Se on läsöttänyt jo kolmatta päivää :D Edelleenkään sinne ei ole ramppia, mutta kunnon "kynnys" on pesän suulla ettei tiput tipahda sieltä. Näin yhdessä nettikaupassa sellaisen pupuille tarkoitetun kulkusillan. Ajattelin josko sellaisen tilaisi ja asentaisi pesälle! Se on puuta ja päällystetty jollain karhealla vihreällä kankaalla. Voihan Se olla että paskaantuu äkkiä, mutta jos pitäs sitä vaan väliaikaisena siirrettävänä ratkaisuna:)
Vastaa Viestiin