Hautomaan houkuttelu!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Hautomaan houkuttelu!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Olen uusi kanallinen. Minulla on silkkikukko ja 4 silkkikanaa, sekä 2 vanhempaa tipua. Nämä kanaseni ovat kaikki hautoneet aiemmissa paikoissa, ja yksi niistä jopa hautoi kanan haku hetkelläkin :) Parilla kanalla oli tipit aikaisemmissa paikoissa myös hoidettavanaan. Nyt yhteen pesään on tullut kaksi munaa, en tiedä kuka on muninut ne. Hämyisiä pesäpaikkoja kanalastani löytyy 3, pari pahvilaatikkoa ja kumollaan oleva kori verhovirityksellä. Lisäksi muutama lipasto joissa yläluukut auki, tavallaan pesäpaikoiksi avattuna! Heinää on pesissä myös. Kysymys kuuluukin, että miten voin houkutella silkkini hautomaan!? Kuinka monta munaa on hyvä olla pesässä ennen kuin hautomahommat yleensä alkaa? Tilasin läjän siitosmunia, ja ne ajattelin pesään laittaa houkuttimeksi. Olisko muita kikkoja millä mammat saisi hautomapuuhiin :) Kyllä minulla konekin löytyy, tosin se on nyt ladattuna viiriäisen munilla.... Olisi niin ihanaa saada kanan hautomia tipsejä! Yksi kanasista on raakuttanut oudosti pari päivää, ja pesässä olevia paria munaa on siirrelty. Oisko hautomakuumetta? Tekis mieli ottaa motko kainaloon ja tökätä pesään, että nyt haudot siinä :D
rilla

Re: Hautomaan houkuttelu!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Ilmeisesti se pesä,johon munia ilmestyy,on suosikki.
Jätät 2-3 munaa aina pesään.

Vaikea sanoa,milloin haudonta alkaa. Ei sitä paljon pysty nopeuttamaan.
Mut ihan turha on ostettuja siitosmunia laittaa houkuttimeksi. Jos ei ne innostu pian hautomiseen,niin munat menee vanhoiksi.
Houkutusmunat voi olla mitä vaan munia. Vaik kaupasta ostettuja tai omien kanojen munia tms.

Sitten jos/kun kana jää hautoon,niin silloin voi sitte vaihtaa vaik ostetut siitomunat alle.
Samoin haudottavat munat kannattaa merkitä esim tekemällä raita munan ympäri. Mä olen käyttäny veden kestävää tussia.

Silloin on helppo kerätä mahdollisesti myöhemmin pesään munitut pois välillä. :smt035
Maatikko

Re: Hautomaan houkuttelu!

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Just näin Rilla :smt045
minkuliini

Re: Hautomaan houkuttelu!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Nyt on suosikkipesässä 7 munaa ja toisessa pesässä 4! Yksi silkkilanoista on pari päivää oudon oloisena haahuillut pesällä. Jos käyn munia siirtämässä, se menee pesään heti sen jälkeen tarkistuskäynnille. Tänäänkin kun annoin kanoille kulhollisen cheddar dippiä (suuri herkku) niin tämä yksi hiippaili hiljaa pesään kun muut märsyili. Ei se siellä pesässä kauan viihdy, mutta voiskohan olla haudontapuuhat mielessä!?
rilla

Re: Hautomaan houkuttelu!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Joo,hyvinkin voi olla. Odota vaan! Kun eka alottaa,niin toiset yleensä seuraa perässä.
Kyllä sulla kohta on hautojia! :smt038
Vastaa Viestiin