Kanatiput ja kalkkunat?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 334
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kanatiput ja kalkkunat?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kysynpä onko kenellä kokemusta miten kalkkunat suhtautuvat kananpoikasiin?

Minulla on tuolla ent. navetassa käynnissä iloinen perhetapahtuma. Poikasia kuoriutuu emon alla, eilen huomasin en edes oikein ollut selvillä että siellä yhdessä komerossa mamma hautoi. Kun en joka nurkkaan aktiivisesti katso, siellä kun on lähes pimeä, olen vain ovelta kurkistanut onko pesässä munia. No, musta kana kun on ollut munien päällä en ole nähnyt kumpaistakaan, en munaa enkä kanaa.
Nyt laittelin sinne poikasystävällisen systeemin ruokia emolle ja poikasille jne, ja suljin pääsyn yleisöltä. Joka pää kallellaan kuunteli jo eilen, siitä minäkin aloin kuuntelemaan kun huomasin jotta jotain kummallista ovat hoksanneet. Lintulaumaani kuuluu kanojen ja kukkojen lisäksi kolme kalkkunaa sellaisia kanadalaisia metsäneläviä, pronssi tai mitä lie ovat. Obama, Nancy ja Monica.Minua epäilyttää mitenkähän ne suhtautuvat kanapoikasiin. Varsinkin valkoinen Nancy ajaa mielellään takaa kukkoja ja vetää sulista kanoja pois pesästä. Niinpä rakentelin pesät uuteen uskoon, ei yllä enää kalkun kaula sinne. Lattialla ja orrella ne normaalioloissa, syödessä ym ovat kanojen kanssa ihan sovussa. Eikä iso Obama ole nähdäkseni ketään ajanut takaa tai muutenkaan häijyillyt.

On minulla tilaa sulkea kalkut vaikka omaan osastoon, mutta kokemuksia mielellään yhteiselosta, kenellä on? :smt024
Nuki

Re: Kanatiput ja kalkkunat?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mun kalkut on olleet kilttejä pikkukalkuilla ja riikkitipulle, kanatipuja ei ole ollut. Ja nuokin ovat ensin olleet emonsa kanssa omassa häkissään kolmisen viikkoa, sitten vasta päästin muun porukan sekaan.
Emokanahan kyllä suojelee poikasiaan. Enemmän muut kanat on tipejä kurmoottaneet, kalkut on lähinnä uteliaita. Ja mullakin kalkkuakat kyllä hätyyttää kukkoja ja joskus kanojakin.
Kerran viiruhäkin siivouksen yhteydessä pääsi viiru karkuun kanalaan ja kalkku-ukko jahtasi sitä, sai kiinnikin ennenkuin ehdin väliin. Se touhu näytti kyllä ihan saalistukselta, onneksi viiru selvisi säikähdyksellä.
Anna tutustua valvotusti, ja jos kaikki näyttää sujuvan, varmista että tipuilla on kuitenkin joku paikka minne pääsevät muiden ulottumattomiin.
Nyt mun riikki on kolmikuinen, ja keinoemo alkaa pikkuhiljaa vieroittaa sitä. Riikki sitten turvautuu porukan suurimpiin, eli jättikukkoon ja kalkku-ukkoon, ja molemmat ovat oikein kilttejä pikkuiselle.
keltanokka

Re: Kanatiput ja kalkkunat?

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Mä haudotin kääpiöktchilla viime kesänä kalkkunan munan. Äidin rakkautta oli näköön katsomatta. Oli pienestä pitäen sekalaumassa, jossa yksi kalkkuna ja n 10 kanaa, hyvin meni ja emo suojeli tarvittaessa. Kalkkuna ja poikanen puhuivat selkeästi samaa kieltä ja hengailivatkin usein yhdessä kun poikanen kasvoi. No surullinen loppu. Hukkui vesiastiaan parin kuukauden ikäisenä.
Vastaa Viestiin