Eristättekö hautojan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

rilla

Re: Hautovan kanan eristäminen

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kannataa varmaan verkottaa,jos muut kanat kiusaa,nokkii ja ajaa pois.
Muuten riittää alkuperäisten munien merkintä ja lisämunien poisto aina silloin tällöin.

Mut se liikkuminen,niin,pitääkö sit vaan välillä ottaa kokeeksi pesästä pois. Mut jos pyrkii heti takaisin,niin antaa sit olla.
Vesi on tärkein,toki ruokakin.

Mut hautovalla kanalla ei se syöminen ole ylimpänä asteikossa. Mielellään kyllä jotkut ainakin ottaa kylvyn haudonnan lomassa.
Parempi kuitenkin antaa haudonnan jatkua siinä,mihin kana on sen halunnut.

Jotkut kyllä antaa siirtää. Mä viikko sitten siirsin pois silkin,joka on 6 viikkoa hautonut tyhjiä munia.
Laitoin kokonaan eri paikkaan,mut tämä marssi perimmäiseen nurkkaan ja pyöritteli pahnoihin kolon ja jatkaa hautomista. :smt017

Ja munia ei sit ole minkäänlaisia alla. Ajattelin jotain sekuleita sille muutaman sinne viedä.
Olen kuullut,et viisaampi antaa periksi. Ja tää kana ei tule edes syömään jos joku on näkemässä!

Minusta ei kuitenkaan montaa kertaa päivässä tarvi jaloitella. Yksikin riittää,jos ei välttämättä ite pyri pois. :smt024
Munamies

Re: Hautovan kanan eristäminen

Viesti Kirjoittaja Munamies »

Kiitos vastauksistanne! Laitoin verkon pesän eteen ja nyt kävin sen ottamassa pois kun muut olivat jo vetäytyneet orsille. Laitan verkon takaisin sitten taas yöksi. Annan verkon olla nyt ainakin muutaman päivän ja käyn itse nostelemassa kanan pari kertaa kokeeksi pesästä pois. Teillä Eluna onkin LA jo noin lähellä :smt001 .Voi kun odottavan aika tuntuukin sitten niin pitkältä :smt001 .
eluna

Re: Hautovan kanan eristäminen

Viesti Kirjoittaja eluna »

Hirveän lähellä on laskettu aika. Mä jännitän tätä tipujen mahdollista syntymää enemmän kuin noiden ihmisvauvojen aikanaan :smt001
Olemattoman läpivalaisutaitoni perusteella olis ehkä 5 tipua näkyvissä?
Viikonloppuna olen ehkä viisaampi.
Munamies

Re: Hautovan kanan eristäminen

Viesti Kirjoittaja Munamies »

Mitenkäs Eluna teillä kävi? Tuliko tipuja :smt001 ? Läpivalaistiin äsken meidän munat ja laskujen mukaan on nyt menossa 9:s tai 10:s päivä. Katsottiin ensin tyhjä muna vertailuksi. Näissä kaikissa kanan alla olevissa munissa oli sellainen isompi lilluva musta klöntti. Toivon mukaan olisivat lähteneet kehittymään. Ensikertalaisena en kyllä osaa katsoa, vaikka löysinkin linkin, jossa on kuvattu päivä päivältä alkion kehitys munan sisällä. Nyt jäädään sitten vain odottelemaan :smt001 . Kana on ollut verkon takana ja olen kerran päivässä nostellut alas. Nyt parina viimeisenä päivänä on lentänyt suoraan takaisin pesään. Tein verkkoon sellainen reiän, että kääpiö koch mahtuu ulos, mutta maatiaiset eivät mahdu sisälle häiritsemään. Näin voi kulkea niin kuin itse haluaa :smt001 .
eluna

Re: Hautovan kanan eristäminen

Viesti Kirjoittaja eluna »

Meillä oli tuloksena yksi elävä 27.2 syntynyt tipu, joka kasvaa hurjaa vauhtia. Yhdessä munassa kehitys oli jäänyt kesken ja 3 oli sitten jäänyt hedelmöitymättä. Voi kukko vieköön, onneksi tuli edes yksi tipu, niin pääsi Tuhkimo hautomisvimmastaan :smt001
Munamies

Re: Hautovan kanan eristäminen

Viesti Kirjoittaja Munamies »

No nyt on meillekin ensimmäiset tiput kuoriutuneet :smt041 . Yksi täysin keltainen tipu ja toinen on kirjava. Tänään on vuorokausia täynnä 21 eli katsotaan tuleeko vielä lisää vai jääkö näihin kahteen. Munia oli alla 7 kpl. Keltainen tipu on niin pirtsakka ja touhukas, ei olisi millään malttanut pysyä emon alla suojassa enää :smt001 .
Munamies

Re: Hautovan kanan eristäminen

Viesti Kirjoittaja Munamies »

Nyt on sitten vuorakauden ikäisistä tipuista katsottu siipisulista kumpaa sukupuolta on. Kaksi on selvää kanaa. Huomenna nähdään kahden muun sukupuoli. Ajattelin, että on varmasti vaikeaa katsoa, mutta nehän erotti niin selvästi :smt001 . Meillä siis tulossa Piikkiöläisiä maatiaisia :smt001
eluna

Re: Hautovan kanan eristäminen

Viesti Kirjoittaja eluna »

Onneksi olkoon! Siis ilmeisesti 4 tipua kuoriutui, jos ymmärsin oikein. Meidän jo huomenna 3 viikon ikäinen kanatipu keikkuu alimmalla orrella muitten mukana ja matkustaa välillä emon selässä. Kaksi viikkoa pidin tipua ja emoa verkolla erotettuna muista. Tosi hyvin se tipu on porukkaan sulautunut. Yks kana yrittää härkkiä välillä, mut emo ja kukko pistävät sen ruotuun :)
Munamies

Re: Hautovan kanan eristäminen

Viesti Kirjoittaja Munamies »

No nyt pesässä on 5 tipua :smt001 . Niin ovat olleet piilossa emon alla ettei olla huomattu kaikkia. Eilen sitten läpivalaisin loput munat. No niitä olikin yllättäen jäljellä kolme. Yhdessä ei ollut merkintää eli joku omista kanoista on päässyt sittenkin pesään munimaan, vaikka eristin hautovan kanan. Kummallisia houdini temppuja tuntuvat välillä tekevän :smt001 . No 1 muna oli tyhjä, toisessa oli mustaa täynnä mutta ei minkäänlaista liikettä ja kolmannessa (meidän omassa munassa) jalka kovin liikehti sisällä. Olin ajatellut, että meidän omista munista ei tule mitään kun en ole nähnyt meidän kääpiö koch kukon polkevan kuin kaksi kertaa meidän maatiaisia. Kukon kokokin on pienempi kuin kanojen niin ajattelin, että tuskin edes pystyy suorittamaan hommaansa, mutta näköjään vaan on suoriutunut siitäkin :smt003 . En nyt sit yhtään tiedä missä välissä muna on joukkoon munittu eli saapa nähdä jaksaako kana hautoa sitä loppuun asti. Sisällä näkyvä jalka oli kyllä jo aikas kookas, että luulisi pian jo kuoriutuvan. Täytyy toivoa parasta. Sitä vain mietin vielä, että jos kana lopettaakin haudonnan kesken niin onko minkäänlaista toivoa saada haudottua muna loppuun jollain kotikonstilla :smt017 ? Hautomakonetta meillä ei ole.
Vastaa Viestiin