yksi ainokainen muna

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

yaya

yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja yaya »

hei meillä molemmat sikit hautoo samaa pesää jossa 2 munaa toinen varmasti tyhjä toinen on niin täysi jo kun päiviä on jäljellä enää muutama.olen läpivalaissut se useasti enkä osaa sanoa onko elossa vai mätä..jos mätä haiseeko se läpi? no jos se nyt kuoriutuu TIETÄÄKÖ kukaan minkä näköisiä voisi silkistä ja ilmajokisesta aapiskukosta tulla siis siitä tipusta? onko kellään kokemusta???? :smt050 täytyy erottaa nuo emot ja se poikanen( jos kuoriutuu)muusta porukasta on sen verran järeetä seuraa kun on kochi/orppi kukko kochikana ja tuo isä ehdokas ne talloo aivan varmana ja tuo sekotus kukko on nuori mutta iso ja isottelee joten nokkii varmasti hengiltä tipun.SITTEN vielä yksi kysymys laitanko molemmat silkki kanat (emot) sinne eristys puolelle vai vain toisen joka aloitti haudonnan ja on ns.pääkana kukaan ei sitä kyllä koskaan kiusaa väistävät heti jos rouva kävelee ohi :smt003 molemmat silkit kokeneita emoja ja huolehtivaisia :smt050 olisiko kahdesta emosta enemmän sujaa poikaselle?ajattelin jatkaa haudontaa tilaamalla rokin munia ja sikki saa hautoa ne jos innokkuutta vielä riittää...
jmariah

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Heip. Mulla olis muuten täällä Joutsassa silkkikukon hedelmöittämiä rokkikanan munia, jos kiinnostaapi! :smt006 :smt002
Ja tuohon sun haudonta ongelmaan itse tekisin niin, että eristäisin tipun sen emon kanssa jonka alla se kuoriutuu ja vaihtaisin toiselle kanalle uuden munan haudottavaksi. . :smt023
Tiltu

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Minulla on silkkikukon ja maatiaisen (en ny muista minkä kun ei oo omia) risteytys. Samoin silkin ja sekulin.. jos oot naamakirjassa niin nykäses siellä hihasta ni paan kuvaa Einsteinista.
SannaKle

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Mulla on yksi silkin ja maatiaisen (tod näk. Alhon) risteymäkana. On oikein herttasen näköinen tapaus. Tukka ja naama on kuin silkillä mut muuten on tummahkonruskean maatiaisen näköinen pikkuisen pöyhkeämmällä sulkapeitteellä varustettuna. Nyt mulla silkkikana hautoo 5 munaa. 2 niistä on ilmajokisten laumasta ja 3 sekaparvesta jossa silkkikukko ja maatiaiskanoja sekä silkki- ja siebenburgkanoja ja tosiaan se yksi silkin ja maatiaisen risteymä. Katotaan mitä munista kuoriutuu vai kuoriutuuko mitään. En oo nimittäin tuota Silkkikukkoa kyllä polkuhommissa nähnyt.
yaya

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja yaya »

>jmariah< :smt006 kiitos neuvosta laitan tipun (jos syntyy)sen kanssa eristykseen kenen alla se nyt sitten onkaan.ja kiinnostaa munat kyllä mahtaa tulla hauskoja raitapaitoja :smt005 voi sitten toinen silkki jatkaa haudontaa..ainoa ongelma on munien tulon loppuminen pitäisi vaikka yks tehotyttö hoitaa jostain..sussexeja ollaan yritetty kysellä mutta on kiven alla kyllä munat ja kanat :smt009 >SANNAKLE< mua alkoi kiinostamaan nuo Siebenburgit aika vinhan näköisiä kanoja onko sulla normaali vai käppänöitä?olisiko niiltä mahdollisuutta saada joskus siitosmunia?
jmariah

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Laitoin sulle s.postia :smt006 Montako kanaa sulla on kaikkiaan, ja onko muita kun silkkejä? Mun täytyy kyllä sanoa, et meidän tehokkaimmat muniat on nuo 2 Rokkikanaa ja sit Australorps kana ja tietty Maatiainen, joka tosin pitää taukoa tällä hetkellä.. Tuo Australorps ja toinen Rokki ei ole pitäny edes muninta taukoa koko syksynä, vaikka kaikki muut on. :smt017 Eikä niitä myöskään kiinnosta pesissä kököttää yhtään sen pidempään kun munimiseen menee, kun taas nuo silkit, jotka haluaa näköjään hautoa vuoronperään.. Toinen kun lopettaa, niin toinen aloittaa :smt005
Joo en ole missään nähnyt Rokin ja Silkin sekoitusta, mut ei se ruma voi olla.
Itse meinasin kokeilla seuraavaksi saada tipuja noista vihreistä Australorpsin munista, olis aika vinkeetä jos sais vihreitä munia munivan mustan silkin.. :smt044 Sitä kun olen nähnyt polkevan ainoastaan tuon mustan kukon, toinen kukko on siis ruskea, mutta sitä ei näytä nuo isommat kanat kiinnostavan, tai sitten se polkee piilossa. :smt005
yaya

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja yaya »

:smt006 meillä on n.8kk jättikochi kana ei muni vielä.sitten on 2 silkkiä musta ja buffi jotka nyt kimpassa hautoo sitä yhtä munaa ja sit on 8kk orppi/jättikochi sekoitus kukko ja ilmajokinen kukko joka on n.1.5v ilmeisesti se on isä nyt sitten muuten tänään/huomen syntyvälle tipulle kävin äsken kanalassa tarkistin munan siinä on pieni särö ja piipitystä kuuluu :smt050 eli meillä kuoriudutaan :smt055 mut molemmat kukot on aika nokkivaisia tapuksia kiusaavat ja jahtaavat berttaa(jättikochikana)välillä eli huonosti tipun käy jos en heti er :smt055 istä emoa ja tipua siirsin munan nyt mustan silkin alle ja toivon että se syntyisi sen alla koska se on johtaja kana kaikki kunnioittaa sitä silkit on 1.5vuotiaita ja ennenkin hautoneet ja kuulemma hoitaneet tiput suurella rakkaudella mietin vaan että kun täällä on lukenut ettei heti saisi koskea emoon ja tipuun voi kylmettyä jne..mutta en voi ottaa riskiä kun munintapesä on niin pieni että tipu joutuu väistämättä ulos pesästä ja nokitaan hengiltä voinko siirtää emon ja tipun uuteen pesään jonka olen niille tehnyt siinä olisi verkko ovi edessä (pienisilmäkoko)entäs tipun ruoka meillä on poikasrehua (paraspoikanen)pärjääkö se ekan päivän sillä ruskuaisella ja sitten annan keitettyä munaa ja rehua on tarjolla kuin matala vesiastia?kiviä ajattelin laittaa pohjalle..APUA mä oon ihan paniikissa tuntuu avuttomalta miten ihmeessä mä voin nukkua jos poikanen kuoriutuu yöllä ja käy huonosti kun muut talloo ja nokkii sen.. :smt022 auttakaa viisaammat mua!!!!
jmariah

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Itse olin yhtä paniikissa 8 viikkoa sitten :smt005 Ja meille kuoriutuu seuraava silkki tod.näk.8.1. :smt023 Minä siirtäisin emon ja piipittävä munan nyt eristettyyn häkkiin ennen kuoriutumista, (mutta niin että ne verkon läpi näkevät muun parven ja parvi tottuu tipuun,) niin saavat olla rauhassa eikä muut varasta myöskään niiden ruokia.
Meillä ei ainakaan kahtena ensimmäisenä päivänä tipu syönyt yhtään mitään.
Tarjolla oli ensimmäiset 2 viikkoa kaurahiutaleita, keitettyä kananmunaa jossa raejuustoa ja välillä myös ruuan tähteitä. Niin ja vesi matalassa astiassa jossa kiviä pohjalla. Aikuisten rehua sekoitin hiutaleiden joukkoon, mutta eipä se koskaan näyttänyt rehua syövän, vaan mieluummin pehmeitä ruokia ja hiutaleita.
Parin viikon ikäisenä emo lähti enemmän liikkumaan joten päästin heidät muiden sekaan. Meillä ainaki tuo silkki emo puolusti poikastaan niin ärhäkästi että kukaan ei uskaltanut koskea tipuun, vaikka nuo rokit tahtoo myös olla aika herkkiä nokkimaan ja tökkimään, niin nekin osasi käyttäytyä moitteettomasti. :smt038
Sitten kun tipu pääsi muiden sekaan, pidin vain yhtä isoa ruokakippoa johon muussasin perunaa, kalaa, sekoitin raejuustoa ja hiutaleita. Kaikki siksi samassa, ettei nuo muut ahmatit voinu syödä kaikkea tipulle tarkoitettua vaan monipuolista ruokaa riitti kaikille. Erikseen on tarjolla rahu omassa kipossa ja vesi juoma-automaatissa. Toivottavasti tästä on jotain apua! :smt023 Kysy vaan lisää neuvoja jos vielä jää jotain mieltä askarruttamaan.
Niin ja meillä on kanakopissa lämmitys, joten siellä on lämmintä reilu 10 astetta ja kyllä minä olen poikaseen koskenut heti ekasta päivästä lähtien, eikä se ole siitä miksikään mennyt. Ja oppipahan emokin siinä samalla etten ole mikään uhka poikaselle ja antoi luottavaisin mielein ottaa tipun syliin.
yaya

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja yaya »

:smt006 kiitos vastauksista.mietin vaan ettei emo hylkää munaa jos siirrän ne nyt jo uuteen paikkaan vaikka tuskin niin nyt kävisi enää tässä vaiheessa tai mistä noista tietää..meilläkin on kanalassa n.10 astetta lämmintä tilaa on parikyt neliötä vanhassa navetassa.no mä vahdin nyt tän illan ja jos ei näytä siltä että vielä kuoriutuu niin siirrän ne ennen kun meen nukkuu.kyllä se sieltä vuorokauden sisällä kuoriutuu kuitenkin :smt055 jep nyt sitten vaan odotellaan :smt041 toivottavasti kana tulisi kukkoja on jo ja vielä on ainakin yks tulossa paistikukoksi..mutta ainahan nuo kukkoja tuppaa olemaan ja kun on vaan yks muna..
jmariah

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Meillä ei ole silkkikanat siirrosta välittäneet. Meillä on kolme pesää päällekkäin ja tottakai yläpesä on se suosituin jossa käy neljä kanaa munimassa loput kaksi tykkää keskimmäisestä. Ensimmäinen hautoja (Hertta)aloitti haudonnan yläpesässä, mutta kun muut kanat selvästi häiriintyi kun pesä oli jatkuvasti varattu niin siirsin hautojan ja merkatun munan alapesään, ja siihen se jäi hautomaan. Tosin piti välillä aina alkuun käydä tarkistamassa että se jaloittelun jälkeen osas mennä oikeaan pesän, ja jos oli väärässä, nostin sen takas alas oman munan luo. Ja heti kun se munansa näki, kurnutti sille ja asettui hautomaan. :smt050 Tämä toinen hautoja (Klaara) aloitti myös yläpesässä, mutta siirsin sen keskimmäiseen hautomaan. Siellä käy päivittäin myös Alma munimassa, mutta se ei näytä häiritsevän. Alma kun menee munimaan, hautova Klaara lähtee siksi aikaa syömään ja jaloittelemaan ja palaa pesään kun Alma poistuu. :smt038 Eli toisin sanoen kanat on ilmeisesti sen verran yksinkertaisia että moinen siirtely ei haittaa ja ovat tyytyväisiä siellä missä muna on :smt040
Teet vaan sinne pesään valmiiks kunnon montun ja nostat heiniä reunoiksi että se näyttää ja tuntuu pesältä, niin lopun sisustamisen kana hoitaa itse. :smt023
P.S. Laitan sulle vielä myös s.postia.. :-"
jmariah

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Sitä jäin miettimään et miksi se 8kk kana ei vielä muni? :smt017 Vai kehittyykö nuo isot rodut niin paljon hitaammin. Meillä kaikki kanat rotuun ja kokoon katsomatta alkoi munia siinä 6kk iässä. Onko sulla kanoille kalkkia kokoajan tarjolla entä syötätkö hienonnettuja munankuoria?
yaya

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja yaya »

:smt006 no mä annoin niitten olla yönkin rauhassa luotin vaan siihen et kyl 2 emoa yhen tirpan hoitelee turvallisesti ja nyt kun kävin kanalassa oli pikkunen syntynyt oli kai jo yöllä kun oli ihan kuiva ja tosi meneväinen :smt050 keltanen jolla kaks mustaa länttiä päänpäällä aivan ihana voi olla et oli enemmänkin mustia pilkkuja siirsin niin nopsaa ne vaan omaan loossiin kun muut oli jo siinä ympärillä kuuntelemassa piipitystä..voi kun se on söpö täytyy myöhemmin ottaa kuvia ja kun viel osais ne tänne laittaa :smt017 jättikochi aloittaa muninnan myöhemmin kasvaa aikuiseksikin 1.5vuotta..ja oisko se nyt n.7.5kk en muista..mutta se tirppa :smt055 :smt038 laitoin mustan silkin ronja ryövärintyttären sen kanssa kun se on johtaja noista toinen emo buffi reetta jäi ihmettelemään mitäs nyt tapahtui..mutta päivittelen myöhemmin
yaya

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja yaya »

:smt006 jäi vielä tuo kalkki asia on toki meillä kalkkia on osterinkuori rouhetta ja kananmunan kuoret jauhettuna osterirouhe ei kai niitä hirveesti kiinnosta tai ei sitä kyllä huomaa onko hävinnyt kun on autonrenkaan sisässä kulho jossa on sitä niin paljon..laitan kyllä sitä rehunkin sekaan ja hiekkaa/soraa kanssa että ainakin välillä mahaankin menee.silkit muni ihan normaalisti 2 munaa joka toinen päivä ilmestyi no nyt ei tarvi munia odotella vähään aikaan kun toi haudonta sekoitti koko homman :smt005 mutta on se kuitenkin ihanaa että jätin sillon ne munat sinne kokeeksi ja tässä lopputulos yksi terve tipu :smt050 enpä sitten tiedä kumman se on buffin vai mustan vaik ei noilla silkeillä taida toi väri periytyä ihan samalla tavalla voi tulla minkävärisiä vain ja nyt vielä kun isä on aapiskukko ni saas nähdä mutta aika vaalea siitä taitaa tulla jos nyt on ihan vaalean keltainen ni tulisko sitten valkoinen jolla on 2 mustaa pilkkua päässä tai raitaa pää varmaan silkin ja loppu on ilmajokinen :smt005 erikoinen kuitenkin
jmariah

Re: yksi ainokainen muna

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Onnea perheenlisäyksen johdosta! :smt038
Väreistä en tiedä paljoa, kun kokemusta on vasta yhdestä tipusta, mutta meidän tipu oli kuoriutuessaan maaoravan värinen ja nyt se on muuttunu ruskeaksi. :smt007
Mitäs se toinen kana on nyt touhunnu kun tipu muutti vauvaosastolle? :smt024
yaya

se yksi ainokainen tipu joka syntyi osa2

Viesti Kirjoittaja yaya »

on niin ihanainen ne hautoi siis molemmat silkit samoja 2munaa ja yhdestä kuoriutui sellainen ihan vaaleankeltainen jolla päänpäällä 2 mustaa länttiä ja ehkä vähän tummempaa siipienkärjissä eli on silkin ja ilmajokisen aapiskukon sekoitus saa nähdä minkä värinen siitä tulee kaunis varmasti ja kukko se kuitenkin on :smt0
05 kuis muutenkaan eli siitä kasvaa meille patakukko ja jos on kana saa jäädä meille munimaan :smt023 yritän saada kuvia tänne tai laitan ne gallerian puolelle jos vaik joku valvoja vois neuvoa mua siinä ?oon ihan onneton ton kuvien laiton suhteen.. :smt017 tipu sai nimen rontti kun emo on ronja ryövärintytär ja sitä kukkoa siitä povaan tulevaksi minkä ikäisenä kukko on paisti valmis :smt016 ja pitäiskö sitä syöttää tuhdimin etä saa lihaa luitten päälle?neuvokaa viisaammat :smt017 aloittelijaa toinen silkki jonka kanssa ne kimpassa hautoi lopetti tipun syntymän jälkeen hsudonnan mutta nyt on menny munintapesään ja hautoo tyhjää eli sen slle on tulosss toivottsvasti (jmariah) siitosmunia ihan pari vain kun on talvikin ni hoitakoon noi hommat nyt ja kesällä sitten enemmän munia haudottavaksi
Vastaa Viestiin