viiriäistipujen juoma-astiat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tiia12

viiriäistipujen juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

miten ihmeessä saatte pidettyä nuo viirutiput kuivina, vaikka yritän minkälaista astiaa tahansa, ne kastuu ja joutuu laittamaan ne lämpölevyn alta hautomoon kuivumaan ja monta kertaa päivässä, sitten niitä kuukahtelee sen seurauksena.
mitä käytätte astiana, pullonkorkit ollut käytössä, samoin kaikki siitä pienemmät, mutta ne hyppii vaan veteen ja kastuu, auttakkee, auttakkee....
Jonna

Re: viiriäistipujen juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Mulla oli siniviirutipuilla tämmöinen: http://www.petshop.fi/for_birds/dishes_ ... tomat.html
Vedin nippusiteellä kiinni häkkiin, ei kaadu eikä tuohon mahdu uimaan, ja vesikin pysyy siistinä.
Tiia12

Re: viiriäistipujen juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

kiitos vinkistä, mietin vaan miten tuollaisen saisi näppärästi kiinni muoviseen laatikkoon, en uskalla pikkuisia laittaa vielä häkkiin kun meillä on kissoja ja jos ne saa kynsiinsä niitä, ehkä saisi roikkumaan jotenkin, täytyy miettiä vielä :smt017
Jonna

Re: viiriäistipujen juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Teippiä, tai sitten poraa pienet nippusiteen mentävät reiät lootaan ja nipparilla kiinni. Olen kuullut myös vinkistä jossa juomapulloon liimataan/teipataan kaksiosainen akvaariomagneetti, se semmoinen jolla saa levää putsattua laseista.
Toinen vaihtoehtohan on se jyrsijöiden nippapullo (senhän saa kiinni tai roikkumaan noin tuhannella eri tavalla) mutta en tiedä riittääkö viirutipuilla voima törkkimään sitä kuulaa...
PäP

Re: viiriäistipujen juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja PäP »

Mun kokemus on, että ihan pienille viiriäisille toimii parhaiten sopivalle korkeudelle asennettu lämpölamppu ja riittävän pieni tila. Vaikka ne kastelis ittensä, niin löytävät nopsaan lampun alle ja siinä kuivavat hyvin. Lämpölevy kuivattaa hitaammin ja sen alla nuo ihan pienet tipuset ehtii paleltua. Kananpojilla ja jo vähän isommilla viirutipuilla lämpölevy on ehkä parempi ja energiaa säästävämpi.

Tai sitten tuo nippapullo, niitäkin on monenlaisia ja ainakin osa on sellasia että pienikin tipu jaksaa tökkiä.
samapi

Re: viiriäistipujen juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja samapi »

Meillä on käytössä ensin hillopurkin kansi ,jossa on kiviä. kivien välistä saa kyllä vettä ja ne ei pääse kasteleen itteään niin pahasti.
Lisäksi laitoin niille heti jyrsijöiden juomapullon niin kahden päivän vanhana näin että ne jo juo siitä :smt001
Tosin ne kyllä tykkää juoda astiasta ja aikuiset viirut käy ihan kylpemässä vedessä kun laittaa riittävän laakean astian.
RiSa

Re: viiriäistipujen juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja RiSa »

Meillä on 26 viirutipua,tänään jo 12 päivää vanhoja. Kehitysvauhti on ollut hurja, sulkaantuivat jo viikon iässä. Eka juomakuppi oli purkinkansi, hiirulaisten juomapulloa oppivat käyttämään parissa päivässä. Lisäksi mies askarteli näppärän juoma-automaatin kahden desin korkillisesta pullosta. Korkki liimattiin muovilautaseen ja siihen törkittiin reikiä ja pullo ruuvataan korkkiin kiinni pohja ylöspäin.

Nämä ovat kestäneet hyvin jaloillaan eikä kukaan ole kastunut astioissa. Purua tietysti pöllyttivät kaikki astiat täyteen :smt001
max3

Re: viiriäistipujen juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja max3 »

Kuva
Mä olen käyttänyt jyrsijänpullo/maustepurkinkorkki yhdistelmää. Korkin ympäri on luotilangat, jotka estää tipujen uimiset.
samapi

Re: viiriäistipujen juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja samapi »

Hei Max3!
Mulla on just saman näkönen porukka kasvamassa ko sulla :smt045.
Tälläkertaa ei ole ko neljä poikasta, mutta onpas rauhallinen meininki kun niitä on noin vähän.Viimeksi niitä oli kerralla noin 40 ja mietin että, mitäköhän tuli tehtyä.
Nyt on niin kiva seurailla näitä kun ne on näyttäneet alusta saakka yksilöiltä ja on jotenki kesympiä ja rauhallisempia :smt043
Meni vähän ohi aiheen, sori siitä.
Tiia12

Re: viiriäistipujen juoma-astiat

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

toi max3 :sen tsydeemi näyttää toimivalta, kiitos tuo käyttööm, vielä nelislulmainen kippo ja jotain rautalankaa ympäri niin ei kastu, kiitos
Vastaa Viestiin