Munien "loppuhaudonta" jos emo lähtee pesästä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
AnnaK

Munien "loppuhaudonta" jos emo lähtee pesästä

Viesti Kirjoittaja AnnaK »

Hei!

Ensimmäistä kertaa olen munanetissä kirjoittamassa :smt001 Kanoja on ollut melkein kaksi vuotta, eli ihan tuore kananomistaja en ole, mutta nyt kaipaan neuvoa kun tuli uusi tilanne eteen. Eli meillä on tähän asti hoidettu tiputtaminen kanan alla niin, että kaikki munat on laitettu yhtä aikaa kanan alle ja kuoriutumiset on hoituneet hienosti. Nyt olivat kanat kuitenkin meiltä salaa päättäneet vielä viimeiset tiput hautoa ja hoitaneet hommat ihan itse. Vajaa kolme viikkoa sitten löysimme Pasi-kanan alta neljä munaa, ne oli ilmeisesti munittu neljänä peräkkäisenä päivänä. Ensimmäinen kuoriutunut tipu löytyi eilen aamulla, seuraava eilen illalla. Kaksi munaa on nyt vielä kuoriutumatta, mutta emo lähtee käytännössä hetkenä minä hyvänsä pesästä. Hautomakonetta meillä ei ole, mutta pystyykö nämä kaksi jäljelle jäänyt hautomaan kotikonstein, jos eivät ehdi kuoriutua ennen emon poistumista pesästä? Olisi sääli että melkein valmiit tiput jäisi kuoriutumatta. Kiitos jo etukäteen!
pingu

Re: Munien "loppuhaudonta" jos emo lähtee pesästä

Viesti Kirjoittaja pingu »

Auttaisko pesän suun verkottaminen ja ruuan&juoman laittaminen emolle ja poikasille pesään tarjolle? Mä teen niin poikasten kuoriutumisen lähetessä ja vielä sen jälkeenkin pidän verkkoa parina päivänä ainakin. Se estää muitten kanojen "tunkeilemisen" lapsivuoteeseen. Nostan emon kanalassa käydessäni pari kertaa päivässä hiukan jaloittelemaan ja kykkimään. Sitten kun se marssii takaisin, verkko paikalleen. Hyvin on toiminut tää systeemi.
AnnaK

Re: Munien "loppuhaudonta" jos emo lähtee pesästä

Viesti Kirjoittaja AnnaK »

Kiitos neuvosta! Ruuan ja veden laitoinkin pesään ettei emon tarvitse ainakaan niiden takia nousta ylös. Pesä onkin yksin pienemmässä häkissä eli muista kanoista ei tarvitse stressata. En tiedä onko kuinka tavallista mut yksistä tipuista jotka olivat muiden kanojen joukossa emonsa kanssa muut kanat tappoivat kaksi kolmesta tipuista, viimeisen ehdimme pelastaa emon kanssa pikkuhäkkiin. Sen jälkeen ei olla otettu riskejä. Voiko muiden kanojen aggressiivisuus tipuja kohtaan johtua siitä, ettei niillä haudonnasta huolimatta ole omia tipuja? Meillä kanat nimittäin hautoivat käytännössä huhtikuusta syyskuuhun. Jokainen kana piti aina parin viikon tauon ja aloitti sitten uudestaan. Kun kanoja oli kuusi emme pystyneet antamaan jokaisen hautoa jokaisen hautomakuumeen alkaessa. Voiko kana siis olla kateellinen? :smt017
AnnaK

Re: Munien "loppuhaudonta" jos emo lähtee pesästä

Viesti Kirjoittaja AnnaK »

Jes, viimeinen tipu kuoriutui tänään aamulla! Sitkeesti Pasi siellä pesässä istui kun vesi ja ruoka oli nokan ulottuvilla. Hyvä Pasi!
pingu

Re: Munien "loppuhaudonta" jos emo lähtee pesästä

Viesti Kirjoittaja pingu »

Kiva, että kaikki meni hyvin :smt001 En usko, että kana osaisi olla kateellinen, mutta voihan niiden keskinäisissä suhteissa olla skismoja, meillä on poikaskuolemia tapahtunut varmaankin juuri aikuisten kanojen nahistellessa, tallautuneet tms. Hautonut kana tuntuu olevan varsinainen hormoonihirviö, tulenarkoja tilanteita saattaa syntyä. Kuitenkin kaikki ovat nyt saaneet olla toisten seassa poikasineen siitä hetkestä, kun emo päättää, että on aika lähteä kanojen ilmoille ja tuo jälkikasvunsa esille. Monet saattaa olla poikasineen viikonkin pesässä. Toki emolle annan vapaan liikunta mahdollisuuden silloin kun olen itse hoitotoimia tekemässä ja muulloinkin joutessani. Asiansa toimitettuaan ne menevät laskemaan lapsensa ja laitan verkon paikalleen. Näkyy nimittäin muitten kanojen keskuudessa olevan houkutteleva paikka tuo poikaspesä :smt007
Kerran erään supermamman jo muniva tytär tuli pesän suulle aivan kuin anomaan, jotta äiskä, saanksmä tulla sinne munimaan...ja tytär sai luvan, kun poikaset eivät vielä olleet kuoriutumassa.
Toisen kerran, poikasten jo kuoriuduttua yksi mamman bestiksistä tuli kans ovelle ruikkaamaan, että voisko tänne vielä munia. Aikansa ne siinä keskustelivat ja emo nousi pesästä ja tuli kynnykselle potpottamaan, lähti siitä sitten nokkimaan jyviä ja antoi tilaa kaverilleen mennä pesään. Minusta tuntui, että viesti kuului: No kato nyt itte, voiko sinne munia...haloo... :smt098
Vastaa Viestiin