Munitusrehua tipuille

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Munitusrehua tipuille

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Haudontakoneessa viiriäisen munia ja innolla ensimmäisiä tipuja odotellessa! Kysymys kuuluukin, että voinko tipuille syöttää jauhettua munituspunahelttaa?! Itselläni on sitä iso säkki aikuisille viiruleille. En välttämättä haluaisi ostaa 40kg säkkiä poikasrehua muutamalle tulevalle tipulle... Eli onko mielestänne munitusrehu ok, vai ostanko nyt säkin vielä poikasrehua? Tarvitaanko tipuille sitten lisäkalkkia, kummassakin tapauksessa? Poikaskalkkia ja jauhekalkkia löytyy. Olisiko rehuruokintaan hyvä lisä munankeltuainen ja keitetty jauheliha? Tuntuu olevan monenlaista ruokintaohjetta, ja nyt sitä helpoimpaa ja turvallisinta, näin aloittelijana etsin!
rilla

Re: Munitusrehua tipuille

Viesti Kirjoittaja rilla »

Tämä minun kertomani on sitten vain minulle sopiva.

En tiedä miten muut...Mulla oli viirun tipujen kanssa ongelmia. Sain hädin tuskin kolmasosan aikuisiksi.
Sitten sain neuvoja.
Viimeksi olleet viirutiput pidin dunassa lampun alla ja alusena pieni froteepyyhe,jonka vaihdoin puhtaaseen päivittäin. Vesikuppi jossa ei hukkumis-eikä kastumisvaaraa.
Mulla siinä oli ensin säilykepurkin kansi,jossa pari pientä kivea.

Poikaskalkkia ripottelin suoraan pohjalle ja sitten poikasrehua,myös suoraan pohjalle. Kaikki tiput löysi sen sitten varmasti.
Rehua ehkä meni vähän hukkaan,mut KAIKKI 23 tipua pysyivåt hengissä. Myös valkoinen minikokoiseksi jäänyt,joka tosin kuoli sitten n. 1kk ikäisenä.
En tiedä,miten sitten munitus rehun kanssa.

Mä aion kuitenkin noudattaa tätä neuvoa! Nyt nulla taas ei viiruja ole,paitsi Rusetti,meidän sisätiloihin jäänyt tyttöviiriäinen.
Mut kevättalvella olen ajatellu taas kokeilla.

Viirutiput on aika herkkiä,mutta tämän neuvon mukaan kaikki onnistui tosi hyvin.
Viisaammat voi lisätä omia kokemuksiaan. :smt020
Muffe

Re: Munitusrehua tipuille

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Näin mennään täällä :smt001 Poikasrehulla on yleensä ruokittu mutta nyt kokeilen munitusrehua. Siis jauhettu rehu, kananmunaa muusattuna, raejuustoa(HUOM. EI LIDLin, poikasten masut ei kestä), kurkkua, lasten hedelmä pilttejä, raakaa jauhelihaa ja piimää. Piltit hyvin pieneen astiaan ja korokkeen päälle ettei ipanat pääse sotkemaan itseään siihen. Niin että just ylttävät syödä. Vesi astiana undujen vesiautomaatti ja alusena kutterinpuru ja heinää sen päälle. Tykkäävät möyriä heinän alle. Matelijoitten lämpölamppu. Näillä on menty. Tiistaina kuoriutuu taas pikkusia, toivon mukaan :smt023 Uskosin että munitusrehu käy kun syöttää paljon muutakin. Ainakin kokeilen. Munitusrehussa on mielestäni kalkki samassa. Ainakaan minun kanat ei koske koko kalkkiin vaikka sitä on tarjolla ja munitustahan ne syövät. Joku viisaampi korjatkoon jos sitä ei ole siinä :smt001
minkuliini

Re: Munitusrehua tipuille

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Kiitos hyvistä neuvoista Muffe! Tuolla samalla ruokinnalla ajattelin tipuseni kasvattaa! Laitatko tipit heti purulle, vai pidätkö ekoina päivinä kangasta alusena? Itselläni on Brinsean lämpölevy varattuna tipuille ja valoa tottakai 24/7, mutta viritänkö tuon lampun vielä alemmas lisäksi lämmittämään? Niin ja hiekkaa vissiinkin tipuille myös :)
Muffe

Re: Munitusrehua tipuille

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Lämpölevy riittää kun sen alla lämpö on 35-37astetta. Laitan suoraan purulle. Vähän heinää siihen päälle missä nukkuvat. Siihen heinän päälle nostelen tiput kun ovat kuivuneet hautomossa. Lämpölamppu on siis siinä yläpuolella. Juoma ja ruoka astiat hyvin lähelle aluksi. Yleensä tiput kyllä juoksentelee ympäri terraariota jo muutaman tunnin ikäisenä kunhan lämpöä riittää asumuksessa tarpeeksi. Hiekkaa voi laittaa mutta minulla tiput ei sitä ole syönyt. Siksi en ole sitä laittanut kuin vasta kylpyhiekaksi kun vähän kasvavat. Ruoka aina kuppiin ja puhdistus välillä puruista. En ole koskaan käyttänyt pyyhettä alusena koska ei ole ollut tarvetta. Näin täällä :smt001
minkuliini

Re: Munitusrehua tipuille

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Tein noille ipanoille munitusrehusta ja ade-vita rehusta jauhettuna seoksen. Munankeltuaistakin ovat jo saaneet! Huomenna kokeilen keitettyä riisiä johon sotken kuumana munan, ja ostin myös pellavarouhetta minkä ajattelin liottaa... Kurkkuraaste on varmaan kans kova juttu! Voiko viirutipuille muuten antaa heti jo siemeniä!? Tottakai hiekkaa tarjolla myös jauhinkiviksi... Hmm mietin vaan :smt017
Lomaiska

Re: Munitusrehua tipuille

Viesti Kirjoittaja Lomaiska »

Kolme neljän päivän ikäistä tirppaa on kanaemon opettavaisessa huostassa! :) Saa neuvoa näissä ruokinta-asioissa!! Nyt ovat saaneet jauhettua munitusta, jauhettua eloveenaa höystettynä kuivatulla nokkosella, keitettyä kananmunaa, häkkilinnuille tarkoitettua siemenseosta. Lisäksi hiekkaa, kananmunakuorijauhetta ja vettä. Tänään vähän sotkin kananmunan sekaan kypsää lohta. Huomen ehkä jo vähän raakaa jauhelihaa. Piimää myös vähän. Rahkaa eivät syöneet.
Miltä kuulostaa? Onko jotain mitä pikkutipu ei kestä tai saa syödä?
minkuliini

Re: Munitusrehua tipuille

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Kuulostaa hyvälle tuo ruokavalio! Kun vähän kasvavat niin kokeile keittää riisiä ja kuuman riisin joukkoon pari kananmunaa! Tulee sellainen kokkeli, uppoaa hyvin myös aikuisten nokkaan! Meillä raastettu päärynä ja bansku mössä on myös tipuille kelvannut :)
Raksu

Re: Munitusrehua tipuille

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minä oon tuon lisäks antanu raejuustoo tipuille haarukalla vaan vähän vielä pienentänyt :smt001
Vastaa Viestiin