Hautomakone vs. luomuhaudonta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
möykky

Hautomakone vs. luomuhaudonta

Viesti Kirjoittaja möykky »

Tässä pähkäillään nyt kovasti, että kumpaako lähdettäisiin toteuttamaan: viedäänkö munat hautomakoneeseen vai annetaanko kanan hoitaa hautominen.
Ihka ensimmäinen "tiputtaminen" kyseessä. Oltiin sitä mieltä, että voitaisiin viedä lähistöllä olevaan koneeseen, mutta nyt kevään tullen on taas tuo yksi ruotsalaisista pikkutypyistä kunnostautunut hautomisessa niin kovasti, että ollaankin mietitty, että pitäisikö antaa sen tehtäväksi se hautominen.
Kanalasta saataisiin eristettyä hautoma-alue missä saisi pikkutypy rauhassa munia eikä muut pääsisi lykkimään omia muniaan sen alle. Toisaalta minulle yksi tuttu kovasti vakuutteli, että se hautominen olisi kanalle kauhean stressaavaa, miten lie?
Onkos siinä eroja miten nopeasti tiput voi laumaan lisätä jos ne tulevat haudontakoneesta kuoriutuneina vs. kanan alta. Vai kannattaako sitä kanaa eristää alun perinkään jos vaan merkkaa ne munat mitkä on tarkoitus haudottaa? Sujahtavatko pikkutiput laumaan parhaiten jos ne siellä laumassa kuorituvatkin?

Tässä nyt alkuun näitä kysymyksiä mitkä untuvikolle pätkähti mieleen.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kun kana hautoo tipit, se myös hoitaa ne. Pitää lämpöisenä, opettaa syömään jne. Kyllä kanalle hautominen on luonnollista, eikä se stressaannu siitä sen kummemmin, ei ainakaan niin, että siitä olisi sille mainittavaa haittaa. Ihan luonnollinen tapahtumahan se on.
Riippuu kanoista, voiko tipit pitää muun parven seassa. Mulla ne on ollut ihan alusta asti. Puhun siis emon alla haudotuista, konehaudonnasta mulla ei ole minkäänlaista kokemusta.
Kun kana on alkanut hautomaan, olen merkannut alla olevat munat ja sitten kerännyt ylimääräiset pois.
Kun kuoriutumispäivä on käsillä, olen nostanut pesän lattialle, ettei poikaset tipu vahingossa pesästä.
Uskon, että pääset helpommalla, kun annat kanan hautoa. Se hoitaa kaiken alusta loppuun. Sun ei tarvitse sitten muuta kuin huolehtia emosta, että se saa prinsessan kohtelun :smt002
Palmikko

Viesti Kirjoittaja Palmikko »

Meillä on nyt molemmilla tyyleillä haudottuja. Ja eiköhän meillä jatkossa saa kana hoitaa homman. Meillä ainakin enemmän niitä näytti stressaavan se jos eivät saa hautoa kuin itse hautominen. Siellä parasta aikaa pari rouvaa kököttää munien päällä.

Konehaudottuja tipuja pääsi näkemään paremmin, meillä ne oli pari viikkoa akvaariossa sisällä. Vastapuoli mukavalle katselulle oli haju- ja pölyhaitat. Nyt sitten on satulahuone mahdottomassa pölyssä.
Tasaisesta lämmöstä huolehtiminen on myös aika urakka. Kanan alla tiput saa juuri oikean lämmön, se huolehtiminen jää pois.
Ruokinta on helpompaa konehaudotuille, muut eivät pääse varastamaan herkkuja. Ratkaisin tämän antamalla illalla, kun muut ovat orrella tipuille ja emoille herkkuja, muuten syövät samaa kuin muut.
Konehaudotut tiput joutuu ainakin meillä olemaan omassa häkissään kunnes kasvavat isommiksi, en uskalla laittaa samaan.
Kanojen omat tiput meillä viipottaa toisten seassa ilman ongelmia. Tänään juuti huomasin kuinka tiputon vanhempi kana suki emokanan höyheniä samoin kuin sukivat kukkoa, eli on varmaan kohonnut arvoasteikossa aika ylös.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Anna ihmeessä kanan hautoa! Pääset itse tosi helpolla ja kanallehan se on aivan luonnonmukainen ja varmasti sen vaistoja tyydyttävä kokemus. Sehän pitää 2-3 kk munintatauon samalla kun hautoo ja hoitaa tipuja, joten lomaahan se melkein on.

Kerää haluamasi siitosmunat erikseen ja merkkaa ne. Kun kana jää hautomaan, vaihda alle nuo merkityt munat ja jatkossa kerää pois pesään ilmaantuvat uudet munat. Yleensä niitä ei sitten kovin pitkään ilmestykään sinne, kun toiset jättävät hautojan rauhaan. Ainakin jos muitakin pesiä on tarjolla munintaa varten.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Elävälle hautomakoneelle tulee ääni täältäkin :smt002 Mutta jos kana aloittaa haudonnan ihan samoina päivinä kuin hautomakone käynnistyy, niin voisihan koneeseenkin muutaman munan viedä ihan siltä varalta, ettei kuoriutumis% ole huippulukemissa. Tai jos kana vaikka jättää paria päivää vaille valmiin haudonnan kesken, ette jäisi ilman tipuja. Suurinpiirtein saman ikäiset tiput kana yleensä ottaa omikseen, vaikka olisivat konehaudottuja.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Meilläkin tuo elävä "hautomakone" on ollut käytössä ja kaikki on sujunut hienosti. Kana hoitaa kyllä homman. :smt001
möykky

Viesti Kirjoittaja möykky »

No niin, uskonvahvistusta on siis saatu täältäkin joten eiköhän me anneta prinsessa Steppanillan (lasten nimeämä kana :smt003 )hoitaa ihan itse se hautominen.
Ongelmana on se, että meillä on kanalassa kolme pesää jotka ovat kiinteät. Siellä laitimmaisessa pesässä Steppis kököttää. Yritin tarjotella sitä erilliseen hautomapesään jonka saisi sitten nostettua lattialle kuoriutumisen aikoihin, vaan eihän se sinne rupea olemaan.
Olisikohan viisainta erottaa kana tuolta toisten joukosta ja laittaa sille vain tuo yksi hautomapesä missä saisi kököttää. Toinen vaihtoehto tuli mieleeni, että jos antaisi sen hautoa tuolla omassa mieluisassa pesässään ja siirtäisi sitten kuoriutumisen aikaan emon ja pikkuiset sinne lattiatasoon. Mahtaisiko onnistua vai lähtevätkö ne pikkutiput heti kuoriuduttuaan tutkimaan maailmaa (milloin tulisi tippumisriski).
Vinkatkaahan mielipiteitä miten kannattaisi toimia.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on kokemusta sekä sellaisesta kanasta, joka ei suostu hautomaan muualla, kuin itse valitemassaan pesässä (=mieluummin siellä tyhjää pesää kuin toisessa munaläjää??) että sellaisesta, jolle mun tekemät järjestelyt kelpaavat, eli voithan sä kokeilla..

Mutta jos siirto ei onnistu, anna hautoa missä haluaa ja siirrä sitten kuoritumisen JÄLKEEN tipuineen maan tasalle. Yleensä kanaemo itse tipeineen lähtee liikenteeseen, kun ensin kuoriutuneet tiput ovat 3 vrk. Tottahan jo päivän jälkeen tippumisriski on, jos on oikein virkeitä piipertäjiä. Saisitko suojattua pesän tuolta tippumisriskiltä jollain laidoilla tms. kuoriutumisen ajaksi?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä taas suosittelen, ettet kokeilekaan, vaan annat hautoa sen siellä missä haluaa. Se voi siirtoyrityksistä ottaa nokkiinsa ja lopettaa hautomisen tyystin.
Eri paikkaan voit siirtää, kun eka tipi on kuoriutunut, silloin emolle on aivan sama, missä ja mikä sen pesä on, kunhan vaan saa olla tipinsä kanssa.
Mä olen laittanut pesän eteen pienisilmäistä verkkoa, teipannu sen pesään kiinni jeesusteipillä.
möykky

Viesti Kirjoittaja möykky »

Kyselyikä vaivaa Näkeekö mistään mitkä munat on hedelmöittyneitä vai laitetaanko randomilla muutama muna alle ja katsotaan mitä tapahtuu?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Eipä niistä päälle päin näe.. Tietysti voi yrittää seurata kukon käyttäytymistä, eli miten hyvin polkaa kanoja. Sen jälkeen satelee viikon verran siitosmunia.. Mutta yleensä laitetaan randomina (vähän reilumpi määrä) alle ja noin viikon päästä läpivalaistaan ja otetaan tyhjät pois.
möykky

Viesti Kirjoittaja möykky »

Ratkaisin pesäongelman irrottamalla katon tuosta rivitalosta. Entisten kulkuaukkojen eteen pieniruutuista verkkoa ja reippaasti lisää pehkuja pesiin.
Jännällä katsoin mitä kanaset tykkää stailatuista pesistä. Jätin pari munaa houkuttimeksi ja Steppis nöksähti kuin vanha tekijä uudistettuun pesään munien päälle. Nyt vein aiemmin keräämiäni munia sinne lisäksi eli Steppis hautoo nyt kuutta munaa.
Katsotaan jatkuuko hautomisinto ja täysi arvoitus on sekin, että onko tuosta Håkanista mihinkään.
Ikuna en ole sen nähnyt polkevan, tosin se on sen verran ujo, että rakastaa kanojaan silloin kun ihmisiä ei ole paikalla. Siis jos hoitelee hommia ollenkaan :smt012
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jos pesään pääsee muitakin munijoita, merkkaa munat vaikka rinkulalla munan ympäri. Niin voit helposti sitten poimia pois pesään lisukkeeksi mahdollisesti ilmaantuvat kavereiden munat..

Onnea matkaan! :smt006
möykky

Viesti Kirjoittaja möykky »

Joo, noissa on nyt rastit kyljessä niin saadaan ylimääräiset pois joukosta. En edes ole varma onko kaikki munista noiden kääpiöiden vai mahtuuko joukkoon pari maatiaisen munaa (risteytyksiähän niistä sitten tulisi kun kukko on kääpiö).

Nyt vaan peukutellaan, että Steppis ymmärtää pysyä noiden munien päällä eikä vaihda hautomapaikkaa ja että Håkan olisi ollut mies paikallaan :smt002
Vastaa Viestiin