Keinoemo tai Lämpölamppu?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Zawadi

Keinoemo tai Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja Zawadi »

Kumpi on tipuille parempi keinoemo tai lämpölamppu?

Jos käyttää keinoemoa tipuille niin tarvitseeko vielä lämpölamppua?
minkuliini

Re: Keinoemo tai Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Jos käytössäsi on lämpölevy, niin et tarvitse enää lämpölamppua! Jompikumpi riittää :) Muista kuitenkin tipuille valo 24/7 että näkevät syödä ja juoda ympäri vuorokauden!
ninanni

Re: Keinoemo tai Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

Minulla ei ole lämpölevyä ollut koskaan. Nyt kuitenkin olen sitä miettinyt jos ostaisin. Olen vain tuohon lämpölamppuun jotenkin mieltynyt juuri siksi että valokin on sitten varma :)
Heidigee

Re: Keinoemo tai Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Valistakaa tietämätöntä: miksi tipujen pitää nähdä syödä ja juoda ympäri vuorokauden? Minua on ekojen hautomakone-tipujeni kohdalla juuri inhottanut se, että niillä "aurinko" (lämpölamppu) loistaa ympäri vuorokauden. Eihän kanan alla kuoriutuneillakaan mitään yövaloa ole, vaan ne saavat levätä yönsä rauhassa mamman siiven alla :smt017
Eme

Re: Keinoemo tai Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Sitä minäkin ihmettelen, miksi tipulta pitäisi vuorokausirytmi sotkea heti alkuunsa? Ensimmäiset kaksi tipusarjaani olen pitänyt valoja päällä vain päivällä, noin 14 tuntia ja yöllä sitten kiinni. Hyvin ovat kasvaneet, kun päiväsaikaan näkevät syödä ja ympärivuorokauden huolehtii lämmityksestä lämpökaapelilla varustettu omatekoinen keinoemo. Toki nämä tiput olivat kesän tipuja, eli luonnon valoa oli jonkin verran myös yöaikaan. Valoa ei kuitenkaan ole samassa määrin, kuin päiväsaikaan. Heti kun valot sammuttaa, tiput alkavat etsimään nukkumispaikkaa. Valojen päällä ollessa tiput eivät ole nukkuneet pitkiä aikoja kerrallaan, vaan vartin torkkuja milloin missäkin asennossa. Mielestäni uni on kasvulle ja kehitykselle yhtä tärkeää, kuin säännöllinen ruokakin.
Lomaiska

Re: Keinoemo tai Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja Lomaiska »

Siis olen kaksi kertaa kirjoittanut pitkät pätkät ja kun pyytää kirjautumaan uudestaan sisään niin kaikki teksti on sillä välin kadonnut!!!! Arghhhh... Mikä mättää??
Lomaiska

Re: Keinoemo tai Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja Lomaiska »

Vielä uusi yritys :)
Eli meille kuoriutui neljä päivää sitten kolme tipua-elämäni ensimmäiset! :) valot sammuu illalla ja napsahtaa päälle aikaisin aamulla. Pitäisikö siis kanaemolla ja tirpoilla olla yötä päivää valo päällä?? Aika luonnottomalta kuulostaa vaikka myönnettäköön et syksy ei ehkä ole optimaalisinta aikaa lisääntyä.. Ihan ok tuntuvat pärjäilevän vaikkakin aamulla on kyllä tohina ruoka-astioiden ympärillä. Mites teillä muilla?
Raksu

Re: Keinoemo tai Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Meillä kanssa sisällä tiput on lämpölampun alla, punaisen, illalla sammutan valot tipuilta kun menen nukkumaan 9-10 aikaan ja aamulla valot päälle kun herään klo 6, hyvin ovat pärjänneet tällä keinolla ja kiltisti alkavat nukkumaan pötköinä ja ääntäkään ei öisin kuulu :smt050 toki antaahan se punainen lämpölamppu pientä valaistusta öiseen aikaan pikkuusille
Lomaiska

Re: Keinoemo tai Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja Lomaiska »

Mulla ei ole mitään lämpölamppua eli on totaali säkkipimeää. Valot sammuu about ysiltä ja päälle seiskalta. Talven varalle olen tilannut matalalämpöpaneelin kattoon kiinnitettäväksi. Näillä keleillä kanalan sisälämpötila on noin 8-10 astetta. Ja emon helmoissahan tiput lämmittelevät. :)
Raksu

Re: Keinoemo tai Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Samalla lailla mulla oli viime syksynä emon alla olevat tiput ja keväällä, aamu kuudesta ilta ysiin valot, tosin mamikana vei ihan pikkuset jo 6 pesään nukkumaan :smt003 Syksytipuilla ei lämpölamppua mutta talvella päivisin oli tipuilla ja mamilla lämppäri kun tallissa sen verta viilee lattiantasossa ja jäähtyy niin äkkiä kun hevoset ulkoilee :smt045
silkkikukko

Re: Keinoemo tai Lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja silkkikukko »

Luonnostaan hautova kana,ja tipuja hoitava nukkuu pimeässä.
Tuo jatkuva valot päällä ,juontuu siitä kun kasvattajat käyttävät valoa tipujen lämmitykseen,ilman LÄMPÖLEVYÄ joka VASTAA EMON LÄMPÖÄ!
Eli kun lamppu sammuu niin lämpö katoaa.
Vastaa Viestiin