Tipurehusta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Gainsay

Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja Gainsay »

Meille tulee tipuja. :smt001
Olen koko viimeviikon saalistanu niille ruokaa maatalouskaupoista. Sain tipurehu kakkosta ja pistin ykköstä tilaukseen. Tänään soittivat, että rehu on tehtaalta loppu. Mikäs nyt neuvoksi? Voiko tuota kakkosrehua antaa ihan pienille? Poikaset kuoriutuu huomenna. Seuraava rehutoimitus tulee tänne käpykylään 2 viikon päästä, jos sitä silloinkaan löytyy. Vai pitääkö vain alkaa muna-kauraryyni linjalle?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mikä on tarkka rehun nimi? Mitä lukee tuoteselosteessa...minkä ikäisille se on tarkoitettu ja paljonko on valkuaista? "Ykkönen" ja "kakkonen" vaikuttavat näin äkikseltään kasvatusrehuilta ja kasvatusrehut eivät ole paras vaihtoehto pikkupoikasille. Pikkupoikasten rehu on yleensä tarkoitettu 0-6 vk:n ikäisille tipuille.
Gainsay

Re: Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja Gainsay »

No just sitä pikkupoikasille tarkoitettua rehua ei ollut saatavana. Rehu mitä ostin on tarkoitettu noin kuukauden vanhoille. Meneehän se sitten kuukauden päästä ja annan noille käppänöillekkin sitä (kukaan ei ole vielä kuollu).Mietin vaan, että voikohan sitä antaa jo noille vastakuoriutuneille. Raekoko on sama, kun siinä pikkupoikasille tarkoitetussa rehussa.
Tehtaalla ne rehut on nimetty ykkös ja kakkosrehuiksi. En mä sitä ole keksiny.
Joopas

Re: Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja Joopas »

Täällä samanlainen ongelma, tipuja pitäisi kuoriutua lähipäivinä mutta tuota 0-6 viikkoisille tipuille tarkoitettua rehua ei saa mistään, kolme agrimarkettia koluttu mutta kaikista loppu.. :smt013 Huomenna täytyy kysyä vielä neljännestä josko sieltä sais..
PäP

Re: Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja PäP »

Maatalous ykkönen toimittaa ainakin ympäri suomee. Muutama tipurehu oli eilen jäljellä vaikkei netissä näykään että vois ostoskoriin lisätä, mutta soittamalla selvinnee mitä on jäljellä ja mitä rahdit maksaa ja on kai jo seuraavana päivänä perillä http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... rehut/102/
Viimeksi muokannut PäP, 04 Maalis 2013, 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raksu

Re: Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minä olen hätyytellyt jo alustavasti meidän maatalouskauppaa tipurehun hommaamisesta ja tänään soittelin että parinviikon päästä tiput pitäis syntyä niin lupasivat alkaa tilaileen sitä mulle :smt040
Gainsay

Re: Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja Gainsay »

Mä tein kompromissin. Eka viikko meni kananmuna puurohiutale linjalla. Loppuviikosta lisäsin rinnalle tuon kakkosvaiheen tipurehun. Nyt savat kumpaakin ja kaikki menee. Tiput on ainakin hyväkuntosen näkösiä ja pirteitä.
Gainsay

Re: Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja Gainsay »

Tänään soittivat sitten, et mun tipurehut olis nyt noudettavissa. Taidan hakea, vaikka en siis tilannu, kun ostin sitä seuraavaa mallia.
Vanhemmat tiput (millet) on reilu viikon (osaa muuten jo lentää pahvilaatikosta pois) :smt117 Nuoremmat on kolme päivää vanhoja.
Kuinka pitkät noissa mahtaa olla "parasta ennen" päivämäärät? Kun eihän näitä nyt ole kun alle 20 kpl.
Räpylä

Re: Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Se riippuu ihan siitä, milloin rehu on tullut tehtaalta myymälän varastoon. Kannattaa tarkistaa kaupassa parasta ennen-päiväys, joskus jotkut myyjät tuppaavat heittämään pokkana vanhentuvia rehuja kyytiin :smt012 Ei se rehu myrkyksi muutu jos parasta ennen on mennyt, vitamiiniarvot ymv saattaa vähän laimeta.
inkku

Re: Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja inkku »

Hei, vähän näin jälkikäteen ajattelin kertoa vähän mitä Agrimarketin myyjä neuvoi minua tänään puhelimitse, meille kuoriutui yöllä kananpoikanen (toivottavasti on lisää tulossa) ja kysyin tuosta Paras Kananpoikanen 0-6 vk rehusta. On myynnissä mutta vain 40 kg säkeissä. Myyjän mielestä olisi minun turha ostaa tuota isoa säkkiä kun minulla on tuota Paras Kasvatus (6vk->) rehua ja voin kuulema antaa sitä vähän enemmän murskattuna. Luulen että teen näin ja annan myös keitettyä kananmunaa sekoitettuna puurohiutaleisiin ja toivon parasta. :smt023 T. Inkku
Eme

Re: Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja Eme »

Pikkutiput ovat jo kahden kuukauden ikäisiä ja tähän asti ovat syöneet alle kuuden viikon ikäisille tarkoitettua poikasrehua. Kävin paikallisissa liikkeissä kyselemässä kasvatusrehua, jota voisivat syödä siihen, kunnes alkavat munimaan. Ei kuulu täkäläisiin valikoimiin. Toisesta liikkeestä käskivät syöttää tuolla pienten poikasten rehulla munintaikään saakka. En kuitenkaan ostanut uutta säkkiä, vaan nyt ovat syöneet pari päivää munitusrehua isojen kanssa. Onkohan tästä miten paljon haittaa?

Vien pari kertaa viikossa kipollisen ruoantähteitä sekä ulos pääsevät oman halunsa mukaan. Ulkona on kokoajan tarjolla horsmaa ja vuohenputkea yms. Ja hyönteisiä tietysti. Niin ja munankuorirouhetta on toki tarjolla, kiviä saavat maasta.

Saavatkohan poikaset munitusrehusta riittävästi ravintoaineita? En ole perehtynyt eri rehujen ravintoaine pitoisuuksiin, eikä minulla nyt ole tallessa kasvatusrehun tuoteselostetta vertailuja varten.
Tepatee

Re: Tipurehusta

Viesti Kirjoittaja Tepatee »

Oletteko antaneet teollisen rehun erikseen? Kuivana?

Meillä on tiput 7vrk ja niille on mennyt muna-kaurahiutale-raejuusto mössö, johon olen vähän ripsauttanut kasvatusrehua sekaan. Nyt pikkuhiljaa olen lisännyt mössöön jauhelihaa, maksalaatikkoa jms. Salaattilautasen ja ruohosilpun saavat vielä erikseen :smt001 . Yhtä työlästä on, kuin koiranpentujen ruokkiminen, onneksi olen lomalla :smt003 .
Vastaa Viestiin