Vihdoin meilläkin haudotaan!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

:smt007 Sööttejä :smt007
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Onpa sielläkin kauniita tipusia!! :smt007
Onnea onnea!
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Söpöläisiä :smt007
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Jokos sie Meto hyvä oot tilannut ne kanalan laajennuksen rakennustarpeet... ettei jää viimetippaan.. Onneks olkoon ja ristiä veikkaan, ettei oo viimoiset tirppukanpojat tälle keväälle :smt005
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Vielä on tilaus tekemättä :smt003 . Kyllä ne jutut tahtoo mulla jäädä aina viime tipaan.

Tuossa on yks maatiainen yrittänyt alkaa hautoa, mutta on niin katkonaista pesässä pysyminen. Kunhan vakiintuu, niin kyselen kalkkunan munia sen alle, taas viimetipassa :smt002 . Jos sulla muori olisi niitä Butmixejä - vai joko munii?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No onhan niitä.. nyt on jo satsi koneessa.. mutta, kun en oo satavarma hoitaako se jätkä hommansa, jonka laitoin kaveriksi.. ja Bettiinaa( ainoo kalkatti, jolla on nimi) en kyllä laita sen sekopäisen ronssin kanssa, ainakaan, jos yhessäkään munassa näkyy yhtään merkkiä(laitoin perjantaina koneeseen muutamia).. se kyllä tekeis temput vaikka selällään maaten. Kaks munaa, tuoretta, on jemmassa, mutta kunhan saan sen äijänketaleen värppään mulle tarkistusvalot, niin ens viikolla nään kannattaako puhua butmixeistä..Bettiina pyöräyttää kiltisti munan päivässä, yhtään päivää ei oo jäänyt väliin, nyt kun aloitti.. mutta frouva saakin erikoiskohtelun..mutta se mustakalkkunajätkä.. istuu orrella, aina, kun meen katteleen...mie tollaselle näytän vielä närhen.. eikun viirun munat( ovat samassa parakissa).. :smt013
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Ihania tipusia :smt001 Minuakin odotti tänään iloinen yllätys kun töistä tultua kävin kanalassa. Blondi oli siellä hautomassa! En vielä uskaltanut kurkata alle olisiko siellä muutakin kuin puumunia. Eilen kun keräsin kaikki munat pois, eikä niitä montaa päivässä ilmaannu.
Täytyy laittaa huomenna lisää munia alle jos vielä jaksaisi jatkaa hautomahommia.
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Blondin alla oli 3 munaa ja laitoin aamulla 7 lisää. Blondi itse oli jaloittelemassa vaikka oli vielä pimeää klo vähän yli 5. Munat kuitenkin olivat lämpimiä, joten tuskin lienee pitkään ollut poissa. Kyllä jännittää jatkaako Blondi vai ei. Täytyy varmaan lähteä töistä aikaisemmin :smt001
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tyhmä kysymys, mutta kysyn silti :smt003 Muistithan merkata munat?
Mulla ei oo vielä kukaan jättänyt haudontaa kesken, tosin eihän mulla hirveen montaa vuotta vielä kanoja ole ollutkaan. Nämän Kyöstin rouvat on ollu kyllä sellaisia, että kun ovat istua läsähtäneet munien päälle, eivät ole lopettaneet touhua ennenkuin on tullut valmista.
Ainiin, en nyt enää muista mihin laitoin siitä, että meillä haudotaan. Ei haudota enää, tipit kuoriutuivat tällä viikolla. Annille 8 tipiä ja Saaralle 5.
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Ei ollenkaan tyhmä kysymys Tiina. En nimittäin muistanut merkata munia ja tulinkin juuri tälle forumille siitä syystä, että piti kysymäni millaisella kynällä olette merkanneet? Imeytyykö tussi munankuoresta läpi?
Blondi muuten jatkoi haudontaa. Kävi illalla jaloittelemassa ja sitten asettui orrelle ja luulin että nyt se sitten lopetti. Alkoi kuitenkin melko pian kuikuilla pesään päin ja onneksi siirtyi sitten sinne.
Ei varmaankaan huomaa, että kyseessä on ensimmäinen haudontani :smt003 ja olen lievästi sanottuna innoissani.

Hienoa Tiina että kananpoikaset ovat kuoriutuneet, onnea!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnittelut tiinalle tipusatsista!
Ja toivotaan, että Elviiran Blondilla riittää intoa viedä urakka loppuun!
Minä olen ne vähäiset merkintäni tehnyt ihan vaan lyikkärillä ja näkyy sekin pysyvän. Moni kyllä merkkaa tussilla ja kun niistä tipuja kerran tulee, niin tuskin imeytyy kuoren läpi...
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä olen merkannu vedenpitävällä tussilla ympäri ämpäri ja niin että varmasti näkyy, oli se sitten miten päin vaan. Kyllä kaikista ihan täyspäisiä on tullut :smt003
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Nyt ovat munat merkattuina. Niitä on nyt siellä 10 kpl. Onneksi horniolaisten munat ovat sen verran isompia että osasin joukosta poimia yhden sellaisen pois.
Ihana seurata miten kanaemo toimii hautoessaan. Vein tänään niille illalla ruokaa ja Blondi tuli syömään; nokki kiireellä ruokaa ja piti outoa ääntä. Höyhenet olivat pörhöllään. Pörhistipä vielä kaulahöyhenetkin kun yksi kana tuli liian liki pesäänpaluun hetkellä. Kova kiire oli takaisin pesään eli tosissaan taitaa olla.
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Mimmi kirjoitti:
HiltaHelikopteri kirjoitti:Jäin miettimään tuota, että jos kana pääsee pesästä pois, muttei pääse sinne takaisin, niin kuinka usein on joku sitten sen sinne päästämässä tai tarkistamassa, että onko se tullut ulos? :smt017
Joo, mä kans tuosta vähän huolestuin, koska mun kokemuksen mukaan hautova kana käy kyllä jaloittelemassa, mutta yleensä just hiljaisimpaan aikaan, kun esim. toiset on jo orrella, eli iltahämärissä. Onko mahdollista, että kana jääkin sitten yöksi pesän ulkopuolelle? :smt017
Niinpä niin!

Palataan takaisin tuonne alkupuolelle. Niinhän siinä kävi, meidän hiihtoloman aikana, että vaalea käppänä oli murtautunut verkkonsa läpi ulkopuolelle ja munat jäähtyneet. Naapurin täti sitten illalla ruokaa viedessään kertoi huolestuttavat uutiset. Ensin sanoin, että antaapa sitten olla verkon ulkopuolella, mutta soitin perään, jos kuitenkin päästäisi takaisin pesäänsä, koska ei siitä ollut tietoa, vaikka vain vähän aikaa olisi ollut pois pesässä.

No tänään oli laskettu aika. Poika soitteli töihin, että yhdessä munassa oli reikä ja sieltä oli karmean hajuiset litkut valuneet ulos. Pihalla oli munan aukaissut ja siellä oli pieni kesken jäänyt sikiö.
Arvelin, että no se sitten siitä.

Juuri äsken kotiuduin töistä ja kävin tarkastuskierroksen kanalan puolella. Munat oli pinnasta sotkussa, mutta yhdestä näkyi nokka ja kamala piipitys kuului - ONNEKSI :smt007 .
Olisin säälinyt kanaa valtavasti, jos urakka olisi mennyt täydellisesti pieleen.

Huomenissa sitten varmaankin selviää, montako hajupommia ja montako tipua tulee. Työpäivä kestää 14,5 tuntia ja matkat 2 tuntia päälle, joten pitkä päivä on jännittää, mitä sieltä sitten tuli.

Tänään oli poika pelastanut yhden viikon vanhan tipun äitinsä jalkasulasta irti. Oli kiertynyt kaulan ympärille, kana kuopii ja tipu rääkyy.
Oli ollut pakko repiä sulka jalasta irti, muuten ei saanut siinä sekamelskassa sitä pois. Mutta tipu selvisi sen hengissä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

HuhHuh! Onpa siellä ollut melkoisen karmivia tilanteita! :shock:
Vaihda pesään puhtaat kuivikkeet, ettei jää mitään pöpöjä mätämunista. Ja tarkista/putsaa emon mahan alus, kun voi olla sielläkin jotain mömmöjä.
Mulla hirttäytyi viime keväänä yksi tipu emon perähöyheniin...Sattui teillä hieno tuuri, että poika osui kriittisellä hetkellä paikalle ja osasi toimia!
Vastaa Viestiin