Laiton munien tuonti maahan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

monnilainen

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Toivottavsti, Tiia, muniesi laiton tuonti ei onnistu. Hittojako sitä laittomuudelle onnea toivottaa! :smt017
Suvianne

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tiia12 kirjoitti:Tarkoittanet tuota EVIRAN TEKSTIÄ, siis en kommentoinut sitä mitenkään muuta kuin mitä Evira kommentoi : ib on yleinen harrastekanaloissa. En vaan ehkä osaa pelätä etukäteen mitään tautia, jos tauti jostain iskee, sitä täytyy sitten hoitaa ja viranomaisten mukaan toimia.
En minä osaa pelätä etukäteen sitäkään jos minulle iskee vaikka flunssa,vatsatauti tai syöpä, mistä ei välttämättä edes toivu, olihan HIV alkujaan ihan kamalan pelottava tauti, ei varmaan kovin lähelle olisi uskaltanut mennä jos olisi tiennyt että jollakin se on, ja tauti on nykyään sama, mutta ei ollenkaan niin pelottava, ihan vain vertaukseksi, että moni asia muuttuu kun tietämys lisääntyy.
Sun kannattas lukea täältä se vanha ib ketju. Siitä välittyy ihmisten pelko ja epätietoisuus. Asia ei ollu ihan verrattavissa nuihin sun esimerkkeihin :smt005
milkkis]

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Siis nimenomaan tarkotin laillista tuontia muussa tapauksessa toivon että se ei onnistu
Tiia12

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Siis nyt mä olen oikeesti ihan pihalla, EN OLE TUOMASSA MUNIA LAITTOMASTI !!!! mistä tällaista on nyt tullut esille, munat on toistaiseksi Ruotsissa, minähän olen vasta selvittämässä miten tuonti ei olisi laiton. Nyt menee oikeesti mun hilseen yli. Olen antanut vain esimerkkejä siitä miten helposti niitä munia voi tuoda oikeasti suomeen laittomasti,tai itse asiassa niitä voi tuoda laillisesti suomeen mutta haudottaa niitä laittomasti ja tämä on rikos.

En ole kertaakaan sanonut että kannattaa tuoda laittomasti olen vain sanonut että jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, koska sitä ei voi kukaan estääkään, eli se jää jokaisen omaan harkintaan, munia tulee jatkuvasti suomeen laittomasti, sillekään en minä voi mitään, en ole sanonut että se on hyväksyttävää kertaakaan.

aloitin tämän ketjun ihan siksi että voidaan keskustella näistä laittomien munien tuonneista maahan yleisellä tasolla, siis miten estää niitä jne. enkä halua että minua nyt syyllistetään mistään laittomien munien salakuljettamisesta ,mihin en ole todellakaan syyllistynyt koskaan !
Viimeksi muokannut Tiia12, 09 Marras 2012, 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
javu

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja javu »

Kesämamma kirjoitti: Lyhyesti munien tuonnista:
-tuojan pitää olla rekkautunut Eviraan
-viejän pitää olla rekkautunut omaan "eviraansa", esim. UKssa Defraan.
-Siitosryhmän josta munat tulevat täytyy olla testattu salmonellan varalta veritestein (ja siitosryhmää pidetään erillään muista linnuista) 3kk sisällä.
-lähtevä erä vaatii mukaansa virkaelltodistuksen.
Okei, salmonellariski on siis torpattu aika hyvin näillä virallisen tien kautta tuoduilla siitosmunilla. Mutta mikä on se mekanismi jolla eviran ja muiden byrokraattien leima poistaa munista ne kaikki muut hirvittävät sairaudet joita salakuljetetuista munista tulee?

(minulla ei ole mitään aikomusta tuoda sen enempää laillisia kuin laittomiakaan munia, kunhan ihmettelen...)
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mun mielestä tämä on HYVÄ ketju. Tiialle kiitos siitä että aloitti tämän ketjun jossa on tietoa miten niitä munia pitäisi tuoda koska tämän ryöpytyksen jälkeen kukaan ei enää uskalla kysellä munien tuomisesta mitään, sen verran paskaa on lennellyt.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Maattarin kanssa samaa mieltä. Munat on yhä ruottissa ja Tiia on jo tuomittu kaikista tulevista kauheista taudeista :smt005
Minä ainakin olisin ihan hiljaa jos toisin munia taikka mitään muutakaan.
Hoitelisin ihan eviran ja muitten kanssa keskenään.
hannele

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja hannele »

Minun mielestä SUURIN vaara tautien leviämisessä meidän kanoihin on muuttolinnut ja teolliset rehut.ei ole kuin vuosi sitten kun raision rehuissa salmonellan vaara.Meillä ainakin lokit,harakat,varikset ja naakat navetalla paskoovat joka paikkaan ja ihme ettei ole salmonellaa tullut.Mulle ainakin tullut Tiiasta käsitys että hoitaa asiat hyvin ja tietoa onkii paremmin kuin moni muu täällä.asiallisempaa keskustelua joiltain munislaisilta toivoisi eikä oletuksia mitä kukin tietää.täällä oppii aika nopeasti tuntemaan ihmisiä,jotkut luonteen piirteet ainakin.kiitos siitä :smt001
Tiia12

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Vaikka paskaa on satanut niskaan niin minua se ei haittaa ja jos ihan rehellinen olen minua on oikeastaan vain hymyilyttänyt ihmisten tyhmyys, millätavalla ne yrittää sinut lynkata (esim.onko sulla ollut kauan kanoja :smt005 tai hoidatko työksesi eläimiä :smt005 ) mitä ihmeen väliä tällä on merkitystä jos haluaa keskustella laittomista munista.
Ihan suoraan sanottuna täällä haluaa olla vain tietyt tyypit ns.päällepäsmäreinä ja jos joku uusi tulee ja kyseenalaistaa asioita , heille se on kova pala, aivan kuin olisivat jotain kanasupertietäjiä, tai ainakin pitävät itseään sellaisina :smt044
Ja tyhmänä pidän niitä jotka kommentoi lukematta koko viestiketjua ja olettaa asioita, en näille anna kovin suurta arvoa .
Täällä pelätään että joku vihreä munislainen tulee ja tuo uusia rotuja ja uutta verta maahan, ja oma tipu ja munamyynti laskee.
Olkaa huoleti, en ole vielä yhtään tipua tai munaa myynyt kenellekään, kerran annoin 2 tipua ihan ilmatteeksi. Kukkojakin olen joskus tarjonnut .
Täällä on oikeasti törkeää käytöstä toisia kohtaan, ihmisten on helppo kommentoida nimimerkkien takaa, kukaan ei tunne sinua, voit sanoa mitä tahansa. Tässä ihan suoraan mitä ajattelen näistä asioista, minulla on niin vahva itsetunto että empä näistä supertietäjien kommenteista viitsi mieltäni pahoittaa, oman tyhmyytensä vaan näyttävät. Ihmisiä risoo se, että keskustellaan näin vakavista asioista ja oikeesti kukaan ei voi mitään tosiasioille, että kuka tahansa mistä tahansa voi tuoda laillisesti munia ulkomailta helposti (ruokamunina esim) ja laittomasti haudottaa ne. Tulli ei ole paskaakaan kiinnostunut mitä teet niille senjälkeen kun pääset munien kanssa kotiin ja voit kulkea huoletta vaikka tullin läpi munakennot kädessäsi.Tästä on kysymys, eli minä yritän vääntää että näin voi tapahtua ja tapahtuukin, ja samalla yritän itse selvittää mitä lupia oikeasti tarvitaan, siitä minua on lynkattu.
hannele

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja hannele »

Hyvin olet asiat ilmaissut mielestäni mut jotkut "viisaamat"vänkää.mä voisin olettaa että joko nuorehkoja kärkkäitä naisen alkuja tai vanhoja piikoja jotka epäasiallisesti keskustelee täällä.kyllä on moni naureskellut ja nauttinut ketjun lukemisesta vaikka onkin tärkeitä asioita mutta se miten asioista keskustellaan onkin toinen juttu.
Suvianne

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta onko se laitonta jos ne ruokamunat sitten haudottaa? Kun aiemmin puhuttiin, että ruokamunia jos ostat kaupasta, saat niillä tehä mitä haluat?
Eikös kaupan munan haudonta ole ihan yhtä laitonta kuin ruokamunia tuoda ulkomailta ja hautoa??

Mitä moraalista eroa on sillä, että se tuoja on joku muu??
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kah Suvianne, meinasin juuri kirjoittaa ihan samaa :smt005
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

*ettii tykkää nappia*
monnilainen

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Tiia, onnea lailliselle munantuonnille! :smt003
milkkis]

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Vanhana piikana en itseäni pidä viiden lapseni kanssa, nuori olen varmaan joidenkin mittapuiden mukaan kyllä :smt005
Kysyin tiian kanoista ja muista eläimistä lähinnä ton ib kommentin takia koska selvästi mun mielestäni vähätteli muiden pelkoja sillon kun kyseinen tauti alkoi ilmotella itestään reilu vuosi sitten. Mutta kuten sanoin olin väärässä ja tiialta kokemusta löytyy.
Kokoaikana mua on ihmetyttänyt Tiian asenne koko tuonti juttuun. Viikko sitten ei tuntunut olevan tietoa että munista edes voi tulla mitään tautia saatika että tuonti vaatii rekkautumisen tuojaksi. Suututtiin vaan muille jotka yrittivät sanoa että kyllä se vaatii rekisteröitymisen ja linkitettiin eviran sivuilta tietoa että eipäs vaadi. Minä ainakin sanoin että kannattaa ottaa tiettyihin tyyppeihin yhteyttä ett ja evirassa kun osasivat neuvoa mua tosi hyvin.
Oma kokemukseni tuonnista rajoittuu tosiaan vaan kahden villasian tuontiin itävallasta kesällä ja sitähän ei voi verrata munien tuontiin millään tavalla jo ihan senkin takia että elävän eläimen tuonti on ihan hitosti vaikeempaa. On karantteenit molemmissa päissä, on verikokeita, on papereita isot niput ja pieni pelko persiissä kokoajan että mitäs jos vaikka kaikki ensimäiseksi otetut testit ovat olleet puhtaat.
Tarkoitus on itsellä tuoda jossain vaiheessa tod näk riikinkukkoja ulkomailta ja sitä varten olen jo selvitellyt ett ja evirasta erillaisia tietoja mutta sekin on ihan eri juttu kun munien tuonti.
Tämä ja se toinen ( tilasin maransin munia ruotsista)ketju on tosiaan ollut hyvä ja paljon on asiaa tullut tietoon ja jokainen voi tulkita tiedot haluamallaan tavalla. Itse koen parhaimmaksi soittaa justiinsa ett ja eviraan (johon soitinkin kevään aikana lukemattomia kertoja)josta saa kyllä takuu varmasti ajankohtaista tietoa. Itse olen niin "tyhmä" että en tajua noista eviran teksteistä mitään joten koen paremmaksi soittaa sinne ja sanon suoraan että selittävät selkokielellä mitä mikäkin asia tarkoittaa.
Mutta tosiaan on ollut milenkiintoista keskustelua ja toivon että se jatkuu

-Minka Mattila-
Vastaa Viestiin