Laiton munien tuonti maahan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onhan tätä kiva lukea sellasen joka suunnittelee tuontia, niin on joku ajatus kuin helppoo tai vaikeeta.
Tiian mielestä se on helppoo, minusta ei tosiaan. Mutta minulla on myös kielimuuri esteenä. Ei olis helppo löytää ruottista ketään joka täyttää määräykset jne.

Onneksi olen rakastunut ajatukseen säilyttää suomalaista maatiaista, niin ei tartte ulkomailta haaveillakkaan :smt005
Tuulia

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Kyllä tämän lieveilmiön kuten nyt laiton munien maahantuonnin syynä on itse evira.... esim. jos jokin helkilö tuo laillisesti munia maahan, eli löytyy salmonella testit, ja parvi on lähtömaassa todettu terveeksi niin MIKSI munien tuoja on vastuussa jos puolen vuoden sisällä puhkeaa jokin tauti, tuojahan on kuitenkin tehnyt kaiken juurikin niin kuin evira haluaa, eikä näin voi tietää piilevistä sairauksista, joten minusta tuoja ei voi olla vastuussa.
Olisihan se Evirankin etu jos laittomat tuojat siirtyisivät laillisiksi, jos jokin tauti puhkeaa niin sen juuret löydettäisiin, mutta nyt kun tuo uhkaus lukee tuolla säännöissä niin laiton maahantuonti se senkuin vain kukoistaa.

Toivon että Eviran väki lukee tätä ketjua ja teke asialle jotain, samoin tekee ne ohjeet niin selkeäksi että se ei jätä tulkinnanvaraa, koska jos laiton tuonti on todella noin HELPPOA ja eviran ohjeet niin VAIKEITA, niin sehän suorastaan ajaa ihmiset laittomaan maahantuontiin :smt021
rilla

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja rilla »

No täällähän tapahtuu.
Minusta on tosi kurjaa, et Tiiaa syytetään laittomasta tuonnista. Laillisesti hän käsittääkseni yrittää tuoda.

Eikä ole hänen syynsä, jos laiton tuonti on helppoa. Pitäis pysyä kohtuudessa!
Ei se tee rikolliseksi jos kertoo, mitä keinoja voisi käyttää.

Todella käy niin, ettei kukaan uskalla kertoa tuonti suunnitelmiaan enää jos kommentointi on noin rankkaa.
Osa on varmaan aiheellista, esim toi rekisteröitymisestä muistuttaminen.

Tulee jo mieleen se raamatun kohta missä kivitetään kuoliaaksi. Josta jatkona seuraa, et kuka sen ensimmäisen kiven viskaa.

Eviralle terveisiä, et selkokielitulkintaa asioihin.

IB-taudista vielä senverran, et kyllä mulla oli tosi pelko siitä mitä tapahtuu. Melkein jo koko kanatalouden lopetin.
Pelottavaa se on, kun ei tiedä mitä tapahtuu. Mut ei kai sitä koko aikaa voi olla kauhuissaan.

Jos taivas putoaa niskaan niin sit se putoaa. Tsemppiä! :smt038
Suvianne

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuulia, ei se takuulla noin menekkään! Sen verran suomen oikeuslaitos tullut tutuksi, että vastuun kantaja ja syyllinen ei löydy noin vain.

Jos joku Eviran työntekijä uhkaa jollain, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Se Eviran työntekijä ei ole mikään lakimies taikka lautamies taikka tuomari taikka suomen lain asiantuntija. Ja Jos Eviran työntekijöitten sanat tulee tarkistaa tuontiasioissa, niin ei ehkä kannata uskoa niitä suomen laki asioissakaan :smt002 :smt005

Uhkaillahan aina saa. Jos tuot oikeesti laillisesti, joka pilkun mukaan munia tai eläimen. Niin vastuu taudista ei takuulla ole tuojalla. Minä en ainakann usko ellei joku linkitä mulle jotain ennakkotapausta EU maasta.

Javu, mietin myös sun kommenttia muista kauheista taudeista.
Eikös munia pidä pitää tietty aika ilman kontakteja muihin eläimiin ja onko niissä syntyvissä poikasissa joku karanteeni??
En nyt muista ja jaksa lähtä linkkejä lukeen. Mutta kyllähän karanteenilla voit varmistaa puhtaat elikot??
milkkis]

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Eikös täällä muniksessakin joku ollu tuomassa jostain ankan? munia ja aikoi pitää kuoriutuneet tiput ainakin kk karantteenissa eli erillään muista ja lähettää munankuoret eviraan tutkittavaksi. Sillä tavalla ainakin varmistais aika paljon
milkkis]

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Karantteenejakin on erillaisia. Meillä oli ns suljettu karantteeni possuilla, eli ne oli ovien takana ja vaan minä kävin niitä ruokkimassa ja karsinan siivoomassa "avaruus"puku päällä, saappaat jalassa, hanskat kädessä, myssy päässä. Saappaat pysy luonnollisesti kokoajan "saastuneella" alueella ja muut oli kertakäyttösiä joten aina roskiin käynnin jäkeen.
Meillä tämä johtu siittä että tää on oikea sikaloiden valtakunta koko pitäjä. Toisaalla toinen joka toi sai pitää ne pihalla tarhassa kunhan muut eläimet ei päässy niiden kanssa kosketuksiin, tämä sen takia kun lähimpään sikalaan oli mun käsittääkseni muutama kymmenen kilsaa matkaa. Mä olin ihmeissäni koska kyllähän esmes linnut levittää niiden paskoja pitkiäkin matkoja. Ja lakihan ei tunne enää sanaa karantteeni vaan nyt puhutaan ainoastaan erillään pitäisestä.
Kun ekan kerran sain evirasta ja ett sen nipun tuontiin liittyviä papereita niin meinasin lyödä hanskat tiskiin, oli siinä sen verran sekavaa ja lakitekstimäistä sanastoa että tällänen tolvana oli ihmeissään. Sit vaan aloin soitella ja selvitellä asioita ja loppujen lopuksi homma ei ollutkaan niin hankalaa mitä aluksi luuli. Eli mä edelleen kannatan sitä eviraan ja ett soittamista, ne on siellä sitä varten että selittävät ja kertovat selkokielellä miten asiat menee.
Tohon puolen vuoden päästä puhkeavaan tautiin sen verran että ilmeisesti on joitakin tauteja jotka voi puhjeta vasta myöhemmin ja sen takia siihen on laitettu se puolenvuoden "karenssi". Eli jos täälläkin loppuvuodesta jotain ilmenee niin tulevat enshätiin meille ja testaavat meitin possut. Niistä tosin otettiin 3kk aikana kolmet eri kokeet ( 1 itävalassa ja 2 suomessa) eli suuresti ihmettelen jos jotain on.
Suvianne

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mistä ihmeestä löysit myyjän joka alkoi tekemään nuita juttuja possuille??
Ja saako udella mitä tuonti loppujen lopuksi kustansi??
milkkis]

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

http://www.dewiskentale.com/
Meidän possut tuli täältä, kyseinen tila on itävallan mangalitza järjestön pj tila jotka ovat jo muutaman vuoden aktivisesti olleet mukana villapossujen viennissä ympäri maailman. Heiltä on lähtenyt jenkkeihin, britteihin ja ympäri eurooppaa possuja ja osasivat muakin neuvoa hyvin esim tracesiin liittyvissä jutuissa.
Koko prossessille tuli hintaa n 2700e ( 2 kpl emakko porsaita) ja siihen kuului sit kaikki. Ell kulut, karantteenimaksut, lentorahti ym
Suvianne

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olipa hienot sivut ja komeita possuja!!!
Ja aika hieno kun tekevät tuollaista vientiä! Taitaa olla kuitenkin työlästä, niin siinä pitää olla jo sellasta talkoo henkeekin mukana..

Mutta ei ihan pikku raha tieten tuokaan... Jotta ei aivan ex temporee viiti alkaa :smt003

Aika työn olet tehny!! :shock: :smt038
Kukkopoika9

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Kukkopoika9 »

Vanha aihe, mutta nostetaan esiin..

Evirahan antaa näennäisen mahdollisuuden harrastajan tuoda alle 20 kpl eriä siitosmunia maahan, mutta homma on käytännössä mahdoton tai ainakin elvetin kallis.

Kompastuskivi on tuo lähtömaan emoparvista vaadittava verikokein otettava salmonellatarkastus(tämän lintukotomaan erityisvaatimus).
Tutkittavat kannat majailevat munan kuoressa ja niistä päästäisiin eroon yhtälailla lähtömaassa tehtävällä munien desifioinnilla.(joka luonnollisesti myös vaaditaan)
Lisäksi jokaisen alle 20 munaerän lähtötilanteessa pitää juoksuttaa eläinlääkäri paikalle.

Ei liene yllätys että esim Brittiläinen harrastaja ei ole kovin innokas lähtemään tuohon ruljanssiin.
Asia voidaan ajatella toisin päinkin. Jostain kumman syystä joku Ruotsalainen haluaisi ostaa sinulta siitosmunia.
Olisitko valmis sijoittamaan huomattavia summia siihen että voit toimittaa sinne muutaman kilon munia..

Evira kyllä ns kusee omaan saappaaseen näillä määräyksillään.
Kaipa siinä on tarkoitus pitää oma pesä puhtaana. Kun tuontililastot näyttää nollaa, niin ovat osansa tehneet tautien torjumisen kannalta.
Viranomaisen pitäisi jo käsittää, jos jokin asia tehdään mahdottomaksi, niin kansa keksii toisia tapoja.

Mikä mahtaisi loppupeleissä olla pienempi paha. Antaa tulla valvotusti hieman lievemmillä ehdoilla munia maahan ,vai se toinen vaihtoehto..
rilla

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja rilla »

Hei
:smt006
Tää oli se hupaisa ketju!
Pitkään aikaan ei ole ollu kunnon vääntöö mistään.

No ok,toisaalta se on ihan hyvä. Joskus noi kirjotukset menee ihan överiksi.

Mut ois mielenkiintoista tietää,paljonko näiden juttujen takia on munia salakuljetettu viime vuosina.
Tai tuotu "ruokamunina". :smt003
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Rilla, samaa juuri itse ajattelin. Me käydään Ruotsissa pari kertaa vuodessa ja aina käyn jossain olinpaikkamme lähistöllä olevassa harrastekanalassa. Munia on tarjottu kerran, en ottanut. Ei tulisi mieleenikään tuoda mitään "syöntimunia" sieltä, kälylle olen kyllä vienyt omien kanojen munia mutta todella vaan syöntiä varten.
Meillä on vain yhteensä parikymmentä lintua, johon sisältyy kanat, riikit ja kyyhkyt. Ei huvittaisi tuoda omaan lintuperheeseen
mitään mahdollisia tartuntatauteja ulkomailta. Nyt olen tilannut aitoja kotimaisia siitosmunia 7 kpl, koska on vain pikkuinen
haudontakone, ja jos munat tulee ehjinä perille ja jos haudonta onnistuu ja kaikki menee hyvin, niin olen varmasti sata kertaa
onnellisempi kun ei tarvitse pelätä mitään ulkomaan pöpöjä. Onhan uhkana aina Marek kotimaassakin, mutta se on sentään
pienempi paha.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Monen kanssa on tästä aiheesta kyllä viime aikoina juteltu, minusta ois ihan mielenkiintosta jutella esim. jonkun ruotsalaisen harrastajan kanssa että miten heillä päin tämmösiä asioita hoidetaan, ja minkälaista ylipäänsä siellä päin on kanojen kasvattaminen. Siis että onko siellä yhtä hullua meininkiä kaiken kanssa. Onhan näissä ne hyvätkin puolet, että tautitilanne on suht hyvä meillä päin.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin