Tilasin Maranssin munia Ruotsista

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tinttuli

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Suvianne kirjoitti:Siis oletko sinä tinttuli nyt saanut eri ohjeita mitä tiia??
Miten sellanen voi olla mahollista??

Nämä ovat viralliset ohjeet alle 20 munan tuontiin Ruotsista. Samat ohjeet löytyvät EVIRAN sivuilta
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/t ... iipikarja/
On aina hyvä muistaa, että tuontieläimet, joiden tautitilannetta ei ole selvitetty, aiheuttavat
tuojalle suuren taloudellisen riskin: jos jokin tauti puhkeaa puolen vuoden sisällä tuonnista,
tuoja vastaa eläinten mukanaan tuoman taudin aiheuttamista kustannuksista.
Suvianne kirjoitti:

Mitä V itun väliä on tässä asiassa loopujen lopuksi tolla rekisteröitymisellä kokonaisuutta ajatellen?? Kaikki ottaneet sen aseeksi, kun se nyt on ehkä se ainut oikee virhe?? Muutenhan hän on parhaansa yrittänyt, että munat tulisi laillisesti??
Ei se rekisteröityminen ole tässä tautien kannalta tärkein ja senkin hän tekee jos vaativat...

Kyllä minäkin voin kysyä näin??
Siis miks mun pitäs tuoda koira laillisesti venäjältä kun yli kulkevat elukat levittää samoja tauteja tuolla metsässä?????? Ja koiria salakuljetetaan koko ajan????
Nyt mulle voidaan perustella kuin tyhmä tuo mielipide on tuomitsematta mua ikuisesti joksiskin koiraripulin levittäjäksi vaan siksi ku kysyin???
Anteeksi Suvianne, että lainasin kirjoituksestasi vain osan. Ymmärrän, ettet oikeasti tässä halua kysyä koirien salakuljetuksesta. Esitit vain esimerkin kysymyksistä ja kirjoittajien tyylistä vastata niihin?
Mutta
Vastuun kantaa aina täysimääräisenä tuoja. Vaikka Evira tai joku muu ohjeistaisi väärin, on aina tuojan velvollisuus olla perillä ehdoista.
Jos on ymmärtänyt väärin tai saanut väärää infoa, tuoja on silti vastuussa aina tuonnista yksin. Vastuuvakuutukset eivät kata vahinkoja, ellei määräyksiä ole noudatettu. Ainakin meidän tilan vastuuvakuutus maatalouden puolella edellyttää maahantuonneissa Eviran JA ETTn ohjeiden noudattamista. Siksi onkin tärkeää olla ehdottoman varma, ettei virheitä tapahdu. Jos tuoja ei ole esm. rekisteröitynyt, tuonti on laiton. Munia tuskin kukaan jää sen kummemmin suremaan, mutta muiden eläinten kanssa virheet voivat maksaa eläimen hengen.

Elävien eläinten tuonnissa lopputulos voi olla murheellinen.
Laiton tuonti
Eläinten tuontivaatimusten tulee täyttyä kaikilta osin, muutoin tuonti on laiton. Eläimen maahantuoja on velvollinen huolehtimaan, että eläin täyttää tuontivaatimukset.

Jos tuontiehdot eivät täyty, ovat lainsäädännön edellyttämät vaihtoehdot eläinten palautus lähtömaahan (edellyttäen, että lähtömaan viranomaiset hyväksyvät palautuksen), virallisesti hyväksytty karanteeni tai lopetus. Käytettävissä olevat vaihtoehdot - palautus, lopetus tai karanteeni silloin kun se on mahdollinen - on kerrottava tuonnista vastuussa olevalle henkilölle. Suomessa ei ole ollut etukäteen hyväksyttyä viranomaisten valvomaa karanteenia, joten käytännössä eläimet on palautettu tai lopetettu.
Vuoden 2011 valvontaraportista
Maahan tuotiin laittomasti yksi alpakka ja viisi saksanhirveä Ruotsista, jotka kaikki lopetettiin. Lisäksi EU-maista tuli muutamia kymmeniä lemmikkinä tuotuja koiria ja kissoja, jotka eivät täyttäneet tuontiehtoja. Pääsääntöisesti eläimet palautettiin lähtömaahan, vain muutama lopetettiin.
Ikävin tilanne syntyy, jos jossakin elämänsä vaiheessa eläin, jota ei ole tuotu laillisesti maahan, jää kiinni. Palautus on silloin usein mahdotonta ja terve eläin joudutaan lopettamaan.

Samaa mieltä rillan kanssa siitä, että ohjeiden tulisi olla selkeämmät. Ei pitäisi olla vaikeaa. Siten kirjoitettuna, ettei aina tarvitsisi kysellä ja tarkentaa, sillä vastauksia on saanut tässä parin vuoden aikana eri viranomaisilta erilaisia. En yhtään ihmettelisi, jos se "ihan oikea" tulkinta olisi vieläkin tekemättä.
Lyydia

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Kateushan se on joka tässä nyt nyppii ihmisiä :smt023 Tuntuu että täällä sais vaan tietyt tyypit kaupata ja keskustella :smt017 Osuinkohan arkaan paikkaan? Onhan se hienoa että saapi uutta verta Suomen sisäsiitoisiin kanoihin :smt003
tinttuli

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Musta olis hienoa, että avoimesti tuotaisiin maahan uutta verta, just niin kuin Tiia on aikeissa tuoda. Itse en taida enää jaksaa vääntää, sillä myyjiä on todella vaikea saada tekemään verikokeita. Kaupat ja ohjeistus on sovittu valmiiksi, niin myyjä ilmoittaa, ettei hän haluakaan lähteä muutaman munan takia tekemään kokeita. Ei, vaikka olisin ollut aina valmis maksamaan reilusti kaikki kulutkin. Niin paljon helpompaa olisi, jos joku toisi Suomeen uusia lintuja ja vieläpä toivomusten mukaan. Olisin heti valmis ostamaan sitä ja tätä.
Ehkä vielä ensi keväänä koetan, Saksassa olisi niiiin ihkuja Toulouse-hanhia :smt003
max3

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja max3 »

Tinttuli, niin tuttua! Pariin kertaan oon yrittänyt. Aina on tarjottu vaikka mitä tuoda kassin pohjalla länsinaapurista, mut vaadittavia kokeita eivät suostu ottamaan, vaikka maksais kaikki kulut ja kipurahaa päälle.

Eikä mulla ole tosiaan mitään Tiian munien tuontia vastaan, jos tekee kaiken vaatimusten mukaan. Välillä vain tökkää silmään, kun selitetään, et siitä vain ottaa ja tuo... Todellakin toivon, et tuonti onnistuu! :smt023
Tiia12

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Siellä on testaukset paljon yleisempiä kuin täällä. Kuinka moni teistä on tehneet salmonellatestit? Menkää ja osallistukaa keskusteluihin ruotsin sivustoilla Sen voi saada vaikka vain rehuista ! Minulle on nyt tilauksesta tarv tieto Tiedän riskit. Enemmin saan tauteja ihan kotimaastakin. Olkaa huoleti ei ne purematta teitä niele :smt044 . Sebrightien munat varattu jo maaliskuuhun. Ihan omaksi iloksi näitä hankin , minun sebrihtit ovat tulleet ranskasta munina ja terveitä ovat. Ell on itse ne tuonut. kana muuten alkoi tänään munimaan. :smt023 sitäkin pidetään vaikeana rotuna siitä sanotaan suomessa että harvoin saavuttaa munintaiän. Niin kai kun ne yksilöt mitä täällä on on niin sisäsiittoista että ei sentähden pysy hengissä! Vaikka oikeasti rotu on helppo ja helppo lisätä! Kansainvälistykää hyvät ihmiset. Ja tutustukaa elämään rajojen ulkopuolella ei siellä ole niin vaarallista kuin luulette. Minunkin mies on ruottalainen ja terveitä lapsia meillä on . :smt049
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä en Tiia tiedä millä ruotsalaisilla sivustoilla liikut mutta mulla on kyllä tuosta testaamisesta ihan eri kuva. Eli eivät testaa yhtään useammin kuin mekään ja vuosia olen seurannut paria foorumia. Samaan törmännyt kuin tinttuli ja max, eli verikoeisiin ei olla halukkaita vaikka tarjoutuu ne maksamaan. Tosin ymmärrän sen kyllä en varmaan itsekään menisi siihen jos joku tuntematon ostajaehdokas kyselisi. Ruotsiin tuonti on yhtä hankalaa kuin Suomeen, uutta verta tarvitsee sielläkin moni rotu.Koska Ruotsissa on myös kananäyttelyitä siellä myös jalostus on enemmän ulkonäön suuntaan ja toiset linjat/ rodut esim munivat huonosti. Kuten myös aikaisemmin totesin jättirodut ovat liian pieniä ja kääpiöt ovat liian isoja. Tarkkana pitää olla jos haluaa rotustandardin mukaisia kanoja. Väripuhtaus on myös ongelma. Joskus jopa rotupuhtaus. Siis jos tällaisista asioista välittää.
Mitä tuohon kateuteen tulee se ei ole minulta pois jos joku tuo munia ulkomailta ( sehän on minulle plussaa jos joku tuo rotua jota itse kasvatan) mutta tietoa pitää olla, riskit pitää tiedostaa ja tuonnista on täälläkin foorumilla monella kokemus että vaikeaa on ja tyssää johonkin, joskus ihan naurettavaan seikkaan jolla ei ole mitään tekemistä tuotavan erän terveyden kannalta mutta...siis jos haluaa tehdä asiat laillisesti.

Kerro Tiia miten ne munat itää ja kuoriutuuu, pidetään peukkuja että hyvin sujuu
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Vielä tästä vastuusta jolla hirveesti pelotellaan. En yhtään vähättele riskejä, mutta oikeesti epäilen, että jos Tiian munista joku leviäsi, niin tuskin joutus mitään maksaa..?? Hänhän on tuonut ne laillisesti maahan, niin miten hän voisi olla vastuussa siitä jos munan sisällä elää joku ihme tauti ja se leviäis jotenkin ihmeellisesti johonki tuotantokanalaan?? KYllähän tuotantokanalan tulee sellaisia rutiineja noudattaa, että Tiian takapihan kanoista ei tauti tartu??

Olis kiva kuulla joku konkreettinen esimerkki, missä OIKEASTI joku on joutunu maksumieheksi!!
En todellakaan usko.
Mieheni sanottiin laittomasti irti ja on taistellut kaksi vuotta siitä oikeudessa ja kun vihdoin saatiin korvaus ulosottoon, niin mnaksaja heittäytyi maksukyvyttömäksi...
Minä en usko yhtään, että Tiia vastaan käytävä oikeuden käynti olis sen helpompi...
Kesämamma

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Jos sen vaikka sen valkovatsurin onnistuisi tuomaan Ruotsista... Käsittääkseni munien tuoja on se, joka on vastuussa siitä, että kaikki täyttyy - on tarvittavat todistukset, joissa mainitaan SUomen NC status, on maininta salmonellojen serologisesta tutkimisesta ja virkaeläinlääkärin allekirjoitus ymsyms. Tämä kaikki täytyy säilyttää omassa kirjanpidossa 5v. Epidemiologiset selvitykset on kalliita, ja kyllä se maksatetaan tuojalla, jos tuontiehdot ei ole täyttyneet. Ei ne tule EVIRAsta toteamaan, et hups, me annettiinkin väärää infoa ja syy onkin viranomaisten. Oon vierestä seurannut kun tutun tallille iski hevosiin salmonella, olipahan aika ruljanssi.

Suomen tautistatus on poikkeuksellisen hyvä, kun me ollaan täällä niin syrjässä. Siksi sitä myös yritetään vaalia, eikä syyttä! Monia tauteja, mitä Etelä-/Keski-Euroopassa esiintyy yleisesti, ei meillä onneksi ole. Esim. echinococcus multiloculariksen vastustaminen; koirien matolääkityksissä ollaan omalla laillaan hysteerisen tarkkoja, mutta toisaalta, olisi se mun mielestä kamalaa, jos lapseni ei voisi syödä marjoja suoraan pensaasta.... Se, että jos näiden eläintautien kanssa ottaa hälläväliä- meiningin, voi johtaa yllätyksiin. Toivon, että meidän hyvä tautistatus pysyy myös maailmassa, jossa elukat (ja munat) ja ihmiset kuljeskelee entistä enemmän maasta toiseen..

Ja niinkuin totesin, riskit ovat toki pieniä, MUTTA ne on olemassa. Kuitenkin riski on varmasti paljon isompi, kuin vaikka riski saada sikainfluenssarokotuksesta narkolepsia. Kaikki on niin suhteellista :smt002 Ja ei mua ainakaan huvittais tulla julistetuksi varattomaksi oikeudessa...
Kesämamma

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

http://www.evira.fi/portal/fi/evira/tee ... __3.6.2011_/

Varmasti jokainen rikkoo lakia jossain asiassa. Minun maailmankuvassani eläimen laiton maahantuonti on vakava rikos. Eikä kyse ole siitä, jääkö siitä kiinni, ja joutuuko maksamaan korvauksia vai ei. Eihän siitäkään kummoista rangaistusta saa, ja selviää pienillä sakoilla, jos potkii koiransa hengiltä - ei se että rangaistus on olematon, tee mun mielestä teosta hyväksyttävää.
Näitä eläintauteja on helppo vähätellä jos niistä ei tiedä riittävästi. Yleensä laittoman tuonnin kohdalla kyseessä on tietämättömyys eikä asian vakavuutta ymmärretä. (enkä nyt viittaa Tiiaan!)
milkkis]

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mulle ilmotettiin kyllä ett ja evirasta suoraan että jos mun possujen tuonnista puhkeaa joku tauti niin kyllä mä joudun sillon maksamaan aika kalliisti. Ja kolmen kilsan sisällä meistä olevat tilat joutuu myös karantteeniin ja pahimmassa ja todennäkösimmissä tapauksissa kaikki lopetetaan. Tietysti ihan eri tuoda eläviä villapossuja kun siitosmunia,mutta tuli sillon juteltua esim ett kanssa muistakin tuonneista.
Mähän olen vaan koittanut kannustaa ihmisiä tuomaan niitä possujakin että saadaan uutta verta suomeen. Harva vaan haluaa lähteä siihen ruljanssiin. En koe olevani kateellinen jos tuonnit hyödyttää muakin jossain vaiheessa siten että saa uusia kanoja laumaan. Ite tajusin tuonnin yhteydessä että se olis ihan kauheeta tuoda joku tauti ja viedä mahdollisesti jonkun elinkeino omalla mokailulla.
Tiia12

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Salmonellasta Eviran ohjeistusta.
" Koska Suomen salmonellatilanne on merkittävästi parempi kuin useimmissa muissa EU-maissa, Pohjoismaita lukuun ottamatta, haluttiin hyvä taso säilyttää myös EU:hun liittymisen jälkeen. Yksi keinoista, joiden avulla alhainen salmonellan esiintyvyys voidaan varmistaa, on kansallinen salmonellavalvontaohjelma. Salmonellavalvontaohjelma, jonka Euroopan yhteisön komissio hyväksyi Suomelle liittymisneuvotteluiden yhteydessä vuoden 1994 lopulla, antaa hyvät edellytykset valvoa salmonellatilannetta eläimissä ja eläimistä peräisin olevissa elintarvikkeissa. Mikäli valvonnassa todetaan salmonellaa, siitä aiheutuvat toimenpiteet on määritelty lainsäädännössä.

Valvontaohjelman vuoksi Suomi sai salmonellan osalta lisävakuudet eli Suomeen tuotavat liha- ja kananmunaerät on tutkittava lähtömaassa salmonellan varalta ja tuloksen on oltava negatiivinen. Ruotsilta ja Norjalta ei tällaista tutkimusta vaadita, koska siellä noudatettavat salmonellavalvontaohjelmat vastaavat Suomen tasoa ja ovat EU-komission hyväksymiä.
Tiia12

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

*Salmonellan leviämisestä rehuista :
2000-luvulla Suomeen on saapunut kasviperäisiä rehuaineita keskimäärin 340 milj. kiloa vuosittain, josta keskimäärin vajaat 8 prosenttia on todettu salmonellan saastuttamaksi. Kasviperäisistä rehuaineista suurin osuus, noin 73 %, on ollut öljykasvien siemen- tai siemensivutuotteita (kuten soija- ja rypsi/rapsirouheita). Näistä rehuaineista keskimäärin lähes 10 % on todettu salmonellan saastuttamaksi. Eniten salmonellan saastuttamaa rehuainetta saapui Suomeen vuosina 2002 ja 2004. Yleisimmät kasviperäisistä rehuista todetut serotyypit ovat olleet S. Tennessee, S. Agona, S. Senftenberg sekä S. Mbandaka.

Eli jos haluatte olla tarkkoja,älkää syöttäkö kanoille teollista rehua,riskit on melko suuret kuitenkin, kaikkia eriä ei valvota eikä tutkita!
Suvianne

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en syötä teollista rehua. Ja en myöskään hyväsky laitonta eläinten maahantuontia.
Mutta Tiiahan on tuomassa laillisesti! Joten ehkä pitäisi perustaa ihan oma ketju vatvomaan LAITONTA tuontia? :smt017
Tiia12

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Eipä munia kannata ostellakaan ihan sieltä keskustelupalstoilta vaan todellakin paikat missä tutkittuja parvia löytää on ihan muualta. Itse tunnen ruotsista niin paljon ihmisiä että kontaktit ovat syntyneet sitä kautta.Tätini mies työskentelee myös Ruotsissa eläinlääkärinä ,joten häneltäkin olen saanut jotakin tietoa, vaikkakaan hän ei ole tekemisissä tämäntyylisten asioiden kanssa. Käyn toki keskustelupalstoilla mutta se on samanlaista höpinää kuin täälläkin, foorumit vaan on paljon laajempia. Ruotsiin tulee paljon munia Englannista, Ranskasta, Saksasta ja Norjasta. Eli kovin sisäsiittoista porukkaa sieltä et löydä.
Tiia12

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Hyvä idea Suvianne, perustetaan Laiton munien tuonti -keskustelu , eikös se kuulu tähän haudonta-osioon myöskin.
Vastaa Viestiin