Emma-hornetti hautoi viisi tipua

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Emma-hornetti hautoi viisi tipua

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meidän Emma-kananen näyttäisi aloittelevan haudontaa tai sitten se harjoittelee vaan…
Ja koska omien kukkojen taitoihin en ihan satasella luota, niin löytyisikö joltain näin äkkiä varmasti kukon leimaamia munia? Ihan muutama muna riittäisi, kun on pieni kana kyseessä.
Kokoluokka noin maatiainen tai siitä suurempi. Saa olla muuten mitä rotua tai risteytystä tahansa.
Ja semmoisella puheella, että kaupat lyötäisi lukkoon lopullisesti vasta su-iltana, että kerkiää tässä nähdä onko Emma tosissaan. Jos se on, niin postitus olisi sitten heti maanantaina.

Siirsinpäs tämän ostoilmoituksista tänne haudontaosastolle ja teenkin tästä "haudontapäiväkirjan".
Viimeksi muokannut HiltaHelikopteri, 20 Maalis 2008, 13:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Huh teidän kanssa---tarviis haudontakoneen, jotta kaikki tarjoamanne munat voisin sijoittaa :smt005
Nyt ei enää tarjouksia...mä rupeen selvittelemään, että mitäs kaikkea olikaan saatavilla.
Kiitos kaikille munia tarjonneille!
Ps. Siellä se Emma köllöttää litteänä edelleen...
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

:smt005 Tehokas palsta, taas se tuli siis todistettua! :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Täällä on auttavaista porukkaa! :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juu-on totta, että on tehokasta ja avuliasta toimintaa! Tässä voisi nyt aivan mainostaa, että ei tarvitse kyllä munanpuutteesta munislaisten kärsiä, jos kuka sattuu siitosmunia tarvitsemaan! Että rohkeasti vaan kyselemään ja roduissa/risteytyksissä näkyy olevan ihan valinnan varaakin.

Tilannekatsaus munien suhteen: munat on tilattu ja tulossa on brahmaa ja faverollea ja ehkäpä myös plymouth rockia...riippuen rokkirouvan tuotannosta. Saapi kanojen omistaja itse ilmoittautua---pidänpäs teitä sen verran jännityksessä :smt002

Tilannekatsaus Emman suhteen: Emma on siis pikkuruinen horniolainen maatiainen, meillä toukokuussa kuoriutunut. Minä en oikein ensin älynnytkään, että mikä sille on tullut, kun alkoi suorastaan karjua toisille kanoille ja varsinkin kukoille. Siis uskomaton ääni pienestä elukasta lähtee. Tätä ihmettelin aikani ja vähän sitäkin, että kummallisen pitkään se viihtyy munintareissuillaan pesässä. Vasta kaksi kuukautta muninut.

Mutta selvisihän se, että hautoa se aikoo. Tosin ihan alussahan tämä homma on, kun on takana vasta parikolme vuorokautta. Voipihan se kyllästyäkin, mutta toistaiseksi näyttää olevan hyvin tosissaan.

Aamulla nostin Emman pois pesästä ja voi mikä näytös olikaan sen kolmisen varttia minkä se reippaili. Hirveä kaakatus, toisille kirkuminen, pyöreäksi palloksi pörhistely ja höyhenten sukiminen sekä ravistelu vuorottelivat syömisen kanssa. Yritti mennä vähän väliä takaisin pesään, mutta Justiina oli sen valloittanut niin mahtipontisesti, ettei oikein onnistunut. Nostin sitten Justiinan pois pesästä ja sekin muka littaantui pannukakuksi lattialle ennen kuin sai jalat alleen. Justiinalla on hautomainnostus kestänyt korkeintaan muutaman tunnin...

Jännää on---tämähän on meillä vasta toinen haudonta tai noh...yritys ainakin. Saapi nähdä, että jatkuuko miten pitkään...On kyllä ihan höpsö olotila itselläkin, kun ihan vasta sanoin jollekin, ettei kyllä näin talvella tarviis kenenkään ruveta hautomaan, kun meillä on kuitenkin jonkinmoinen talvi. Lunta semmoinen puoli metriä. Menee siis oma aikansa ennenkuin mahdollisesti tulevat tiput voisi ulkoilla...Mutta nyt sitten tuntuukin, että kohtahan onkin kevät :smt005
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

:smt002 tsemppiä projektiin :smt003
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Eikös tää jo kevättä olekin! :smt002 Ihan hyvä aika haudontaan!

Kiva kiva kiva, saatiin yksi haudontaoperaatio lisää saurattavaksi!
Toivotaan Emman jaksavan kököttää sitkeästi pesässä ja teille sitten kolmen viikon päästä pikkuisia :smt007
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Laita nyt tarpeeksi niitä munia .. reippaat kymmenen, että vietti pysyy yllä.. vaikka 15 .. munamäärä kun kuulemma vaikuttaa siihen hautomaintoon.. oon antanut kertoa ittelleni
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kiitos Muoriska! Montako siis oikeesti uskallan laittaa pienelle maatiaiselle, että se saisi pidettyä ne kaikki lämpiminä? Näkyy kyllä kummasti litistyvän sitä mukaa mitä enemmän munia kertyy alle. Muut rotkottimet ovat päättäneet täyttää koko pesän munilla, vaikka olisi toinenkin pesä tarjolla.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Se on tarttuva tauti tuo hautomakuume! Arvatkaas ketkä hautoo? No, Emma hautoo ja sen lisäksi hautoo myös Posti! Maanantaina postatut munat ei oo mulla vieläkään, mutta ehkäpä jo huomenna. Ovat tuolla naapurikunnassa tulossa lähetysseurannan mukaan.

Seuraavan kerran pitää tilata Postilta lisäpalvelu: “Säilytettävä 37-39 asteen lämpötilassa”, niin saakin sitten valmiit tiput perille.
Kyllähän sitä luvataan, että paketit ovat noudettavissa lähetystä seuraavana päivänä tai viimeistään sitä seuraavana, mutta näillä lupauksilla ei näy olevan mitään tekemistä käytännön kanssa.

Muistuipa mieleen semmoinen mainos, että bussilla olisit jo perillä. Taidan siirtyä Matkahuollon asiakkaaksi jatkossa, kun siellä toimitukset kulkee.

Isännän kanssa käytiin keskustelua, että josko ne munapakettiin toivomani merkinnät: Helposti särkyvää ja Ei saa jäätyä olisivat aiheuttaneet sen, ettei sopivaa kyytiä ajele tänne meille päin. Mutta päädyttiin sitten kumminkin siihen, että olisihan se posteljoonisetä voinut kuljettaa pakettia vaikka mu...eiku siis sylissään…

Emma jatkaa urakkaa hyvin topakkana. Jospa sitä ei tämä viivästys haittaa.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

hilta! kuule eihän se oo enään posti se nimi.kato ku ensin aikaistettiin jakelua(eli aikasemmin illalla) ja sit se nimen muutos itella. eli sehän tarkottaa et saa hoitaa ihan ite noi hommat.mulla on kokemusta noista itellan touhuista.älkää ainakaan mitään arvokasta laittako tulee itellan kautta.mummo on laittanu kirjeitä lapsille joista kolmessa on ollu rahaa(syntymäpäivät tai muuta sellaista) kaikki ne jotka sisälsi rahaa hävis ihan itella.et sellanen laitos.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä oon kanssa tykännyt, että postin kanssa ei oo enää hauskaa muilla kuin niillä itella. :smt096

Mut hautomaonnea Hiltan Postille! :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Päivitetäänpäs kuulumisia…Saatiin munasatsi Emman hoiviin torstaina, kun oli käytettävissä se lähetystunnus ja 'ihan ite' tuo ukkeli haki ne. Ilman tunnusta olisi olleet haettavissa vasta perjantaina, kun silloin suvaitsi saapua se pakettikortti.

Tuli siis kuusi munaa , joista puolet brahman ja puolet faverollen…se rokkirouva oli ollut kitsaalla päällä.Tänään on takana kolme haudontavuorokautta.

Teetätin isännällä “röntgenkoneen”, kun taskulampun kanssa olen ollut niin tumpelo läpivalaisussa. Paltsin ja Palmikon innostamana rupesin syynäämään, että löytyykö verisuonia jo noin tuoreista munista tällä mun uutukaisella valolla, joka siis on 60 wattinen hehkulamppu puulaatikossa.

Ja löytyihän niitä! Ainakin neljä munaa on lähtenyt kehittymään. Kahdessa on sen verran kirjava kuori, etten niistä saanut selvää. Kovasti koetin Emmalle selostaa, että kyllä niitä vaaveja nyt näkyy olevan tulossa, kun vaan jaksanet loppuun asti hautoa.

Sinnikäs hautoja se on tähän asti ollut. Kahdesti päivään olen kyllä nostanut lenkille, että ei ihan kokonaan jymähdä pesään, koska kertaakaan en ole nähnyt, että se itse poistuisi. Mutta eipä se viivy kuin korkeintaan kymmenen minuuttia poissa pesästä. Ja voi sitä metakkaa---aivan hirveä karjuminen ihan itsekseenkin ja muille kotkoille. Mulle ei päästä pihaustakaan eikä noki. Hupsu pikkupimu se on!
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Kiva, että munissa näkyy kehitystä!
Onkin sitten jännät paikat, kun saa odotella innolla tulevia tipuja.

Niin, ja usko vaan, että kyllä se Emma ihan varmasti käy pois pesältä :smt002 Meidän kääpiökana on hautonut kanssa sitkeästi ja kertaakaan en ole sitä itse nähnyt jaloittelemassa. Ja hengissä on edelleen.
Ei kai ne emot sentään ihan paikoilleen jämähdä, pakkohan niiden on syödä ja juodakin, ja kylpeäkin joskus nopsaan ja kaikki tämä on mukavinta suorittaa kaikessa rauhassa, kun ei ole "vaaratekijöitä" näkyvissä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aivan niin! Siis teoriassa olen täysin samaa mieltä! Mutta kun on se viimekeväinen Meerin haudontamaratooni niin tuoreessa muistissa, niin olen ihan liian ylihuolehtivainen nyt. Myönnän auliisti! Käytännössä kävi viime keväänä niin, että Meeri paskoi munalastinsa päälle koko vuorokausiannoksensa eikä ollut kiva homma se :smt013
Vastaa Viestiin