Munien itävyys syksyllä?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tiia12

Munien itävyys syksyllä?

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

onko munien itävyys syksyllä samaa luokkaa kuin esim. keväällä ? Mietin näitä haudontoja,kannattaako ylipäätään laittaa syksyllä munia hautomakoneeseen?
Onko ketään tehnyt "tilastoa" :smt003
rilla

Re: Munien itävyys syksyllä?

Viesti Kirjoittaja rilla »

En ole tilastoinu.
Mut mä en ainakaan ole eroa huomannut. Mut luulisi et poikaset ainakin sais kunnon eväät kehitykseen, kun emot on kesän syöneet vihreetä ja ulkoilleet.
Mielenkiintoista, jos joku on tilastoinu! :smt023
miisu

Re: Munien itävyys syksyllä?

Viesti Kirjoittaja miisu »

Meillä ainakin oli 2 viikkoa takaperin kanan alle laitettujen munien tilanne hyvä 4/5 oli hedelmöittynyt ja se 1 johtui vaan siitä että kana ei ole kukon mieleen :smt005 Eli ei tunnu olevan mitään ongelmia.
samapi

Re: Munien itävyys syksyllä?

Viesti Kirjoittaja samapi »

Missä vaiheessa voi odottaa munista tulevan poikasia, kun on kalkkuna-akalle vihdoin saatu ukko kaveriksi?
esa

Re: Munien itävyys syksyllä?

Viesti Kirjoittaja esa »

Viikko tai pari siitä menee oikeestaan kaikilla kanoilla ja muilla että tulee puhtaita ja hedelmöittyneittä munia... :smt003
KanaAktiivinen

Iik

Viesti Kirjoittaja KanaAktiivinen »

Laitoin tänään munat koneeseen (joku munatutto) Alkaa jännittää että riittääkö aika :)
Tuulia

Re: Munien itävyys syksyllä?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Meillä alkoi kalkkunat munimaan 7kk. ikäisenä eli noin kuukausi sitten ja laitoin koneeseen ihan ensimmäiset 15 munaa ja 14 niistä lähti kehittymään, laskettu aika noin joulukuun puolessa välissä. Olin kyllä aika yllättynyt että ihan ensimmäisistä munista tulee tipuja ja vieläpä näin talvella.
pingu

Re: Munien itävyys syksyllä?

Viesti Kirjoittaja pingu »

Nuorikon munien haudottamisesta mulla on sellaisia kokemuksia, että kehittymään kyllä lähtevät, mutta loppuvaiheessa tipu voi kuolla kuoreen, olen availlut noita loppusuoralla kuukahtaneita "lasketun ajan" jälkeen ja tipu on valmiin näköinen ja kokoinen, mutta kuollut ennen haudonta-ajan loppua. Vanhempien kanojen munissa ei ole ollut sitä ongelmaa.
Näkyy nuo muuten syksylläkin itävän, laitoin brahmanmunia alhon alle männäviikolla, mutta kananpaholainen toppasikin hautomisen, mikä lie tullunna (liekö hoksannu, jotta viäränmerkkisiä :smt019 )... pari päivää niitä munia siellä pyörittelin ja kun ne oli aina kylmiä, keräsin pois. Rikoin yksitellen kippoon ja siitä kakkutaikinaan, priimoja munia kaikki ja hedelmöittyneitäkin olisivat olleet, harmitti hiukan, mutta tulipa hyvää suklaakakkua.... :smt003
Tuulia

Re: Munien itävyys syksyllä?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

sittempä sen näkee kuoriutuuko meille kalkkutipuja, ainakin kanat meillä lisääntyy oli sitten nuorikkojen munista tai ei.

Mä en koskaan avaa munaa jos sitä on haudottu, en edes pari päivää haudottua munaa avaa koskaan, mä en voi sietää jos se onkin mätämuna, meillä on pari kertaa mätä muna räjähtänyt hautomakoneessa :smt078
Räpylä

Re: Munien itävyys syksyllä?

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Näkeehän sen lampullakin onko mätämuna :smt003
Tiia12

Re: Munien itävyys syksyllä?

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Näyttää hyvinkin toimivan, nyt on syntynyt sebrighteja, maransseja sekä sekatipuja, paduaanit, viiriäiset ja silkit vielä koneessa
pingu

Re: Munien itävyys syksyllä?

Viesti Kirjoittaja pingu »

Otin uuden yrityksen, kun luottohautojani alkoi kulkea kuin kalkkuna ja potpottaa tyhjässä pesässä äjöttäen sitkeästi. Nyt on ollut lauantaista lähtien munien päällä kuin tatti, saahaankohan joulutipuja.... :smt050 se se on kuulkaa jännempää ku joulupukin oottaminen!
Vastaa Viestiin