Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

petskin

Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja petskin »

Tällaisen ketjun ajattelin aloittaa koska monella tuntuu olevan ongelmia liian innokkaiden hautojien kanssa :).
Eli tänne voisi koota erillaisia ideoita, ehdotuksia ja konsteja jolla kanan saisi lopettamaan haudonnan.

Omassa laumassani on toiminut se että olen illan pimetessä kun kana ei näe enään liikuskella, laittanut hautovaisen orrelle muiden
seuraan, tämä on rauhoittanut huomattavasti tilannetta ja kun tätä on jatkanut jonkin aikaa niin kana yleensä lopettaa hautomisen
tykkänään.

Myös paikan vaihdos auttaa hautomishalun taltuttamiseen, keväällä kanani joutuivat muuttamaan kanalan remontin tieltä talliin pariksi
päiväksi, tämän parin päivän aikana hautova Ilmajokelaiseni lopetti haudonnan kun tutut pesät jäivät pois. Tätä konstia voisi soveltaa
myös siten että sulkisi vanhat pesät ja laittaisi esimerkiksi pahvilaatikoita lattiatasoon tai hyllyille joihin kanat voisivat mennä munimaan.
Tämä saattaa kyllä stressata kanaa joten tätä ei kannata kokeilla silloin kun esim. pelkää kanaan tarttuvan marekin ja yrittää siksi
hillitä hautomista.
rilla

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä olen huomannu, et ainut joka todella tehoaa, on paikan vaihdos. Mut hankala toteuttaa, ja on kyllä stressaavaa.
Mut tietenki kanakannan vois yrittää valita sellasen, et eivät ois yli-innokkaita.

Tosi kurja jos aina joutuu estämään hautomista. Kurja hoitajalle ja vielä kurjempi kanoille.
Jos mahdollista, niin mä annan hautoa. Yksikin poikanen on hyvä, tietenkin parempi jos on useampi. :smt023

Pakko vielä jatkaa, et eikö sitä toitoteta sitä lajin mukaista käytöstä?
Että kanankin pitäisi senmukaan saada elää? Mutta miten lisääntyminen sitten? Onhan se perustarpeisiin kuuluva.

Minusta pitäisi sitten enemmän suosia rotuja, jotka eivät ole kauheen innokkaita hautomiseen. Esim mun plymarit ei mitenkään repeile liitoksistaan, vaik eivät haudo.
Toki nekin voi hautoa.
Ei kannata hommata silkkikanaa, jos hautominen ei ole toivottavaa. :shock:
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Rillan kanssa samaa mieltä, jos ei halua hautovia kanoja kannattaa valita sellainen rotu joka ei haudo. Munkin mielestä hautominen on kanan luontaista käyttäytymistä, meillä saa hautoa silloin kun haluaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on saanut hautoa sillon ku haluaa. Lykkään vaikka muutaman munan vaan alle. Mutta kyllä minä ymmärrän, että ottaa pattiin jos kana alkaa heti 12 munan jälkeen aina hautoa ja sitten hoitaa poikasia 8 viikkoa ja päälle sulkii kuukauden ja aloittaa kaiken ihan alusta... Joku roti sentään :smt005

Kokeilen joskus tota Orsi hommaa jos alkaa talvella hautomaan.

Itse olen kokeillut joskus kanan kastelua ja se toimii tosi hyvin.
Kana kastetaan veteen ja jätetään orrelle sukimaan. Sukimisessa menee aikaa ja energiaa ja hautominen unohtuu.

Mulla on tota Alhoa ja olen kyllä miettiny ylläolevan esimerkin kanojen poistamista parvesta. Koska suurin osa rouvista silti muniikin ja hautoo keväällä ja kesällä. Talvella vain toimittavat velvollisuuksiaan ja maksavat ruokansa munalla päivässä. Sellainen on minusta hyvä Alho, joka ajaa munintaan erikoistuneen maatiaisen mallia :)
petskin

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja petskin »

Maattari ja rilla:
Tiedän että hautominen on kanalle ihan luontaista ja yleensä annankin kanojeni hautoa :) , mutta minä en ainakaan näin syksystä
voi antaa niiden hautoa sillä munia tulee nyt niin paljon että kaikki pesät tarvitaan käyttöön, koska vain yksi kana suostuu minulla
munimaan maassa oleviin pesälaatikoihin ja talvikin on tulossa enkä siksi tipujakaan kaipaa kaikkine lämpimänäpito-huolineen. Toiseksi,
luin juuri kuinka yksi käyttäjä täällä kyseli neuvoja, miten saisi kanansa lopettamaan haudonnan, sillä hänen kanalassaan oli marek-epidemia,
ja miltein kaikki hautomassa olevat olivat jo kuolleet tai sairastuneet siihen. Yritän siis saada koottua tähän ketjuun ohjeita sellaisille
joilla on jokin tauti kanalassa ym. jotta he sasivat kanansa lopettamaan hautomisen ja saisivat näin "tilanteen hallintaan".

*muoks: kirjoitusvirheitä korjattu
Viimeksi muokannut petskin, 02 Syys 2012, 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
petskin

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja petskin »

Kanan kastelemista voisinkin kokeilla joku kerta toivottomien tapausten kanssa :smt023 . Tietysti lämpimällä ilmalla, lämpimällä vedellä ja
lämpölampun alla. Mille Fleureille ja muille joilla on isot sulat jaloissa varmaankin riitäisi pelkästään jalkasulkien uittaminen esimerkiksi
ruokaöljyssä, menisihän siinäkin aikaa jalkasulkia sukiessa ja se hoitaisi vielä jalkojakin :smt005 .
juujuu

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Taitaa olla kaikkein selvin tapa estää ei toivotut hautomiset kun ei ota sellaista rotua joka on yli innokas hautoja
niinkuin juurikin tämä silkki joita minulla nyt vaan sattuu olemaan Onneksi vain yksi porukasta on yliyliyli innokas ja muut eivät
Ekat haudontahuuman sain pois juurikin tällä kastelemisella ja pesä piilon jutulla Toiseen kanaan auttoi
Toinen alkoi kohta taas hautomaan ja sai sen munankin allensa nyt syksyllä

Mutta innolla odotan muitakin neuvoja kuin nämä kastelut jms joita olen jo kokeillut ..tai että vaihtaa koko kanarotu toiseen
petskin

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja petskin »

Nyt kun oikein tuumin (viisiminuttia :smt003 ) niin pesämateriaalin vaihtaminenkin varmasti auttaisi eikä se stressaisi kanaa niin paljoa.
Meillä ei ainakaan kanat menneet vähään aikaan pesiin kun vaihdoin heinät kutterilastuihin.
Nuki

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Tää ketju tulikin just tarpeeseen, kiitos Petskin! :smt001
Hillevi-käppänä menehtyi eilen marekiin, mulla on siis just tää haudonta/marek -ongelma. En kyllä enää noita hautomahulluja rotuja ota, omaa tyhmyyttä kun en tajunnut että ne todella hautovat itsensä vaikka hengiltä. Muut käppänät ja Esme-kotsi onneksi lopettivat haudonnat, enää kökkii sekoituskana Mokka ja eilen laitoin sen pimeessä orrelle. Eiköhän se siitä sitten hiljalleen. Avasin pesätkin uudelleen, muttei sinne tunkenut kuin toi Mokka.
Meni muuten nopeasti nyt Hillevi Karkkiin verrattuna, toissailtana huomasin sen horjuvan ja aloin henkisesti valmistautua pian koittavaan lopetukseen, mutta enpä ehtinytkään :smt009
petskin

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja petskin »

Nyt on sitten hautova Ilmajokelaiskana Paju kasteltu, menin äsken kanalaan sininen kastelukannu kädessä ja kastelin kanan,
mutta ei se siitä yhtään sen isommaksi kasvanut vaikka kuinka kasteltiin mutta ei ONNEKSI kutistunutkaan. (Oikeanlainen pesuohjelma siis)
Paju loukkaantui kyllä kovin tälläisestä kohtelusta mutta söi kuitenkin kourallisen Festival-undulaatinjyviä joita sille palkkioksi annoin.
Eipä se kyllä kovin kastunutkaan, vesi vain valui norona pitkin sen höyheniä ja tippui maahan, sillä kun on niin rasvaiset höyhenet.
rilla

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mainiosti ymmärrän, et joskus on tarpeen rajoittaa haudontaa. Mutta välillä tuntuu, et joillain on ihan hukassa se ajatus, et kana oikeesti hautoo! Siis lisääntyy ilman koneita.

Toki olen joskus yrittänyt saada hautomista loppumaan. Mut sitkeimmille tapauksille olen antanu periksi.
Mulla kanojen talvipaikka on eri kun kesäkanala. Aika helppo on silloin saada lopettamaan kun siirrän ne.

Mut aika pian talvellakin silkit ainakin aloittaa taas. No, joskus kukon vaihto on tuonut tilapäisesti vipinää niin paljon, et hautomaintoiset on unohtaneet pesänsä. :smt030
Suvianne

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

petskin kirjoitti:Nyt on sitten hautova Ilmajokelaiskana Paju kasteltu, menin äsken kanalaan sininen kastelukannu kädessä ja kastelin kanan,
mutta ei se siitä yhtään sen isommaksi kasvanut vaikka kuinka kasteltiin mutta ei ONNEKSI kutistunutkaan. (Oikeanlainen pesuohjelma siis)
Paju loukkaantui kyllä kovin tälläisestä kohtelusta mutta söi kuitenkin kourallisen Festival-undulaatinjyviä joita sille palkkioksi annoin.
Eipä se kyllä kovin kastunutkaan, vesi vain valui norona pitkin sen höyheniä ja tippui maahan, sillä kun on niin rasvaiset höyhenet.
Auttoko? Minä nimittäin olen siis kastanut sen vatiin. En kastellu päältä.
Ne vattahöyhenet kastuu helposti ja kanaa inhottaa :smt003
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Kuva
Meillä nuo kaksi superhautojaa, Kiukku ja Täplä, lopettivat haudonnan kun Tupu sai pesueen aikaiseksi, lopettivat haudonnan ja alkoivat Tupun apulaisiksi tirppojen hoitoon.
No, eipä tämä nyt mitään tehtyä haudonnan lopetusta ollut, korkeintaan Tupun kohdalta.
petskin

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja petskin »

Suvianne kirjoitti:
petskin kirjoitti:Nyt on sitten hautova Ilmajokelaiskana Paju kasteltu, menin äsken kanalaan sininen kastelukannu kädessä ja kastelin kanan,
mutta ei se siitä yhtään sen isommaksi kasvanut vaikka kuinka kasteltiin mutta ei ONNEKSI kutistunutkaan. (Oikeanlainen pesuohjelma siis)
Paju loukkaantui kyllä kovin tälläisestä kohtelusta mutta söi kuitenkin kourallisen Festival-undulaatinjyviä joita sille palkkioksi annoin.
Eipä se kyllä kovin kastunutkaan, vesi vain valui norona pitkin sen höyheniä ja tippui maahan, sillä kun on niin rasvaiset höyhenet.
Auttoko? Minä nimittäin olen siis kastanut sen vatiin. En kastellu päältä.
Ne vattahöyhenet kastuu helposti ja kanaa inhottaa :smt003
Eipä auttanut, näytti kanalasta lähtiessäni olevan jo suuntamassa kohti pesää :smt005 , eilen kyllä auttoi tämä kasteleminen kun piti rauhoittaa
yhtä kanaa joka aina iltaisin kun muut ovat jo menneet nukkumaan kiertää kaikki orret läpi ja kiskoo kaikki niskavilloista alas :smt011 .
Silloin kyllä kastelin tämän orrelta-alas-kanan sadevesi ämpärissä :smt017 .
Kalle kirjoitti:Kuva
Meillä nuo kaksi superhautojaa, Kiukku ja Täplä, lopettivat haudonnan kun Tupu sai pesueen aikaiseksi, lopettivat haudonnan ja alkoivat Tupun apulaisiksi tirppojen hoitoon.
No, eipä tämä nyt mitään tehtyä haudonnan lopetusta ollut, korkeintaan Tupun kohdalta.
Omaps kauniita kanoja :smt007 , mitä rotua oikein ovat?
Helepotus

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Mä oon alistunut kohtalooni ja annan hautoa. Nämä on just sellasia "himohautojia", että jokaikinen kana makaa pesässä 1-3 kertaa vuodessa eikä munia juuri tule.

Keväällä meilläkin kuitenkin oli se hautovia kanoja tappanut suolitukosepisodi ja sen aikana olisin ollut tosi kiitollinen jos olisin löytänyt tavan lopettaa kaikki haudonnat toistaiseksi! Eli kiva jos joku löytää toimivia keinoja saada kanat taas jaloilleen.
Vastaa Viestiin