Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No, eiväthän nuo nyt mitään rotua ole; ovatpahan maatiaisia, itä-suomen punaisia. Niihin kuitenkin olen tykästynyt, mitään muita en huolisi. Se on tuo maatiaiskana, siis mainitsemani kanta; ei mitään erikoista ulkonäköä, tavanomaisia, helppohoitoisia, vähällä toimeentulevia ja hyviä emoja. Välillä vain tuo "hautomahulluus" vähän ärsyttää mutta yllättää nämäkin osaavat, kuten nyt tämäkin poikue.
Iloisten Munatalo

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä en aio kanojani kastella enkä laittaa jääpaloja mahan alle! :smt011 Jos hautovat niin sitten hautovat, munien määrällä voi rajoittaa sitten lisääntymistä. Minkäs kana luonnolleen voi, kun haudottaa niin haudottaa :oops: Ja suolitukoksia voi ennalta ehkäistä kun pitää huolen että kana käy päivittäin vähintäänkin kerran pois pesästä ulostamassa, venyttelemässä ja liikkeellä mm kylpemässä ja ruokailemassa.
Helepotus

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Kallella ihanan pilkulliset Alhot! Mulla on kaikki ihan vaan tasaisen punaisia!

Iloisten munatalo meillä ne suolitukokset johtui edellisenä kesänä syödystä turpeesta??? Joka aiheutti virtsahapon kanssa kiven suoleen kun kanat jäivät paikoilleen hautomaan. Kana avattiin Evirassa ja juttua tuosta kevään ongelmasta on sairaudet osassa :( Ilmeisesti puutetta jostain kivennäisestä epäili eläinlääkäri? Jäänee arvoitukseksi kun ongelmat loppuivat kolmeen keväällä kuolleeseen/ samoin oirein lopetettuun. Harmittaa ne silti :smt011
Suvianne

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kalle kirjoitti:No, eiväthän nuo nyt mitään rotua ole; ovatpahan maatiaisia, itä-suomen punaisia. Niihin kuitenkin olen tykästynyt, mitään muita en huolisi. Se on tuo maatiaiskana, siis mainitsemani kanta; ei mitään erikoista ulkonäköä, tavanomaisia, helppohoitoisia, vähällä toimeentulevia ja hyviä emoja. Välillä vain tuo "hautomahulluus" vähän ärsyttää mutta yllättää nämäkin osaavat, kuten nyt tämäkin poikue.
Olen täysin samaa mieltä ja eri mieltä!! :smt005
Alho ei ole mitenkään tavanomainen. Sillä on kaunis ryhti ja profiili. Suorastaan upea. Kukot ovat aivan mahtavia, klassisia aapiskukon mallisia, matadoreja sanoisin.
Käytös on ensiluokkaista ja värikirjo niin kaunista.
rilla

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Jos haluaa toimia luonnonmukaisesti, niin lisävalo pois. Sitten kanat viettää talviloman ja sulkasadot tulee ajallaan eivätkä haudo ym. Keväällä sitten ovat voimissaan kesää varten. Sehän on hyvä keino estää ainakin talvihautomiset.

Noo, tietenkään ei tule muniakaan. Se on vähän huono juttu. Tästä näemme, ettei kaikkeen voi ja pysty vaikuttamaan. Lisääntymistarve on voimakas.
Tehomunijoilta tätä on karsittu pois. Minusta joillain kanoilla se saa ja pitääkin olla tallella. Ja jos vuoden ympäri olosuhteet pidetään muninnalle otollisena, niin myös hautominen mahdollistuu.

Kierre jatkuu. Mutta kanalan rutiineja sekoittamalla voi jonkun verran vaikuttaa, eli pesien vaihto,pehmikkeiden vaihto yms. :smt020
juujuu

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Minä en aio kanojani kastella enkä laittaa jääpaloja mahan alle! :smt011 Jos hautovat niin sitten hautovat, munien määrällä voi rajoittaa sitten lisääntymistä. Minkäs kana luonnolleen voi, kun haudottaa niin haudottaa :oops: Ja suolitukoksia voi ennalta ehkäistä kun pitää huolen että kana käy päivittäin vähintäänkin kerran pois pesästä ulostamassa, venyttelemässä ja liikkeellä mm kylpemässä ja ruokailemassa.

Minä kävin kastelemaan alkuun tätä yliyliyli innokasta hautojaa mutta eipä tuo loppujen lopuksi auttanut koska nyt sillä muna alla jota hautoo Ja onneksi olen jokaisen hautomahullun nostellut pois pesästä Antanut leipämössöä suoraan nokkaan jonka kana sitten onkin hyvällä ruokahalulla popsinut ja lähtenyt sen jälkeen maastoilemaan pihamaalle Onneksi silkkejä ei ole kuin 5 kpl Ajattelin vaan kun en tiennyt tästäkään asiasta että sairaaloisesti hautova kana saattaa saada suolitukoksen Mutta kyllä harmittaa kun en tiennyt että oikeasti silkit ovat syntyneet hautomaan eli eläviä hautomakoneita Mutta näillä mennään ..sano..kun on pakko
Suvianne

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Minä en aio kanojani kastella enkä laittaa jääpaloja mahan alle! :smt011 Jos hautovat niin sitten hautovat, munien määrällä voi rajoittaa sitten lisääntymistä. Minkäs kana luonnolleen voi, kun haudottaa niin haudottaa :oops: Ja suolitukoksia voi ennalta ehkäistä kun pitää huolen että kana käy päivittäin vähintäänkin kerran pois pesästä ulostamassa, venyttelemässä ja liikkeellä mm kylpemässä ja ruokailemassa.
No minusta periaatteessa tämäkään ei ole ihimisen asia.
Ei ole luonnollista hautomista jos ei pidä huolta itsestään. Hyvä kanaäiti pitää myös itsestään huolta.
Teinkin tässä just nyt periaate päätöksen, että en enää nostele yhtään kanaa jaloittelemaan. Jos haluaa maata ittensä hengettömäski niin maatkoon sitten.
Jonkinlaista karsintaa maatiaisissa on tehtävä.

Minun "jalostus" tavoitteeni on seuraavalle viuidelle vuodelle saada omatoiminen parvi.
Kaikki auttaminen pitäisi jäädä minimiin.
Poistoon lähtee kaikki mammat, jotka toisellakin hautoma kerralla jättävät tipunsa lattialle huutamaan ja itse nousevat orrelle.
Löytyy niitä parempiakin äitejä.
Aion olla raaka tipujensuojelia ja laittaa huonot mammat pakastimeen säilöön.
Iloisten Munatalo

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Suvianne kirjoitti:
Iloisten Munatalo kirjoitti:Minä en aio kanojani kastella enkä laittaa jääpaloja mahan alle! :smt011 Jos hautovat niin sitten hautovat, munien määrällä voi rajoittaa sitten lisääntymistä. Minkäs kana luonnolleen voi, kun haudottaa niin haudottaa :oops: Ja suolitukoksia voi ennalta ehkäistä kun pitää huolen että kana käy päivittäin vähintäänkin kerran pois pesästä ulostamassa, venyttelemässä ja liikkeellä mm kylpemässä ja ruokailemassa.
No minusta periaatteessa tämäkään ei ole ihimisen asia.
Ei ole luonnollista hautomista jos ei pidä huolta itsestään. Hyvä kanaäiti pitää myös itsestään huolta.
Teinkin tässä just nyt periaate päätöksen, että en enää nostele yhtään kanaa jaloittelemaan. Jos haluaa maata ittensä hengettömäski niin maatkoon sitten.
Jonkinlaista karsintaa maatiaisissa on tehtävä.

Minun "jalostus" tavoitteeni on seuraavalle viuidelle vuodelle saada omatoiminen parvi.
Kaikki auttaminen pitäisi jäädä minimiin.
Poistoon lähtee kaikki mammat, jotka toisellakin hautoma kerralla jättävät tipunsa lattialle huutamaan ja itse nousevat orrelle.
Löytyy niitä parempiakin äitejä.
Aion olla raaka tipujensuojelia ja laittaa huonot mammat pakastimeen säilöön.
Huolenpidolla tässä tapauksessa tarkoitan kyllä sitä että jos pesä on verkotettu hautomisrauhan suomiseksi emolle haudonnan loppuvaiheessa niin kyllähän se verkko silloin on käytävä ottamassa poiskin jos sen on siihen eteen laittanut! Ei se emokaan mikään Houdini ole joka tulee verkkojen läpi. Kyllä meillä kanat poistuvat pesästä päivittäin ihan omatoimisesti, jos niillä on esteetön pääsy, ei niitä tarvitte hyysätä ja nostella. Kukaan ei ole vielä hengettömäksi itteään hautonut, ei edes heikoksi.
Suvianne

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Juu se on eriasia..
Sekin kyllä ottaa pattiin, että muut tosiaan häirittee hautovaa emoa.
Toiset emot on niin ärhäköitä, ettei sellanen onnistu.. Mutta ne taitaa olla niitä johtajia??
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla samat ajatukset kuin Suviannella, mahdollisimman omatoiminen parvi. Kaikki yksilöt jotka vaativat erikoishyysäämistä jossain muodossa joutaa pakastimeen. Ehkä maatiaisia en ihan niin kovalla kädellä karsi mutta orppeja kyllä. Tosin meillä maatiaiset ovat jo hyvin omatoimisia, yksi hankala tapaus jolla viime vuonna munajohtimen tulehdus ja taas tänä vuonna. Sen munia en ainakaan haudo mutta saa toistaiseksi jäädä koska on hyvä munija.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on tämän kesän jälkeen niin iso parvi, että voin alkaa karsimaan huonoimmasta päästä.
Jostakinhan sitä on kuitenkin karsittava
juujuu

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Nämä mun silkit ovat vähän niinkuin lemmikkejä vaikka niistä tulee hyötykin joten hyysään niitä sen verran mitä ehdin
En jätä muitakaan lemmikkejäni passaamatta jos ne voivat huonosti /ovat sairaana Jos mulla olisi kanoja vaikka kymmenen tai enemmän
niin asia olisi luultavasti toisin
Ja kun tulee enemmän tietoa ja taitoa näissä kana asioissa niin osaan paremmin olla puuttumatta turhaan jos ei ole tarvis
Nyt saan tyytyä neuvoihin joita saan toisilta ihmisiltä ja niitä soveltaen yritän pärjätä
Kanojen maailma kirjasta taas tuli toisenlaisia juttuja kanojen hoidossa eli taas pähkäillään uusien neuvojen ja vanhojen neuvojen
välissä
Tuntuu menevän nämäkin asiat kantapään kautta ja sitä rataa ..

Nyt kumminkin totesin yhden silkin tyhjän haudonnan loppuneen pesäpehmikkeen vaihtoon Eli otin heinät pois ja laitoin turvetta
Kiitos tästä neuvosta rilla :smt001
Suvianne

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niin minusta tässä onkin kaksi vaihtoehtoa.
Joko hyysätä tai pakastaa.

Vaikka olisi sata tai satatuhatta kanaa, niin eihän ketään voi jättää kärsimään. Joko ne hyysätään tai teurastetaan.

Minä olen päättänyt lopettaa hyysäyksen ja jättää sukua jatrklamaan vain kunnollisia MAATIAIS kanoja. Minulla on itsellä mielessä sellanen tiytty kuva maatiaisesta. Ja sellaiset jotka täsmää mun kuvaan, saa jatkaa sukua :)

Tämä onnistuu nyt, kun olen merkannut kaikki kanat ja pidän päiväkirjaa emo-ominaisuuksista ja kukko-ominaisuuksista ja munimisesta.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mielenkiintoinen projekti Suvianne :smt045 Mulla on orppien kanssa melko samanlainen. Tavoitteena terveet, helpot, isot, hyvin munivat orpit. Tämän kesän jälkeen tavoitteena on myös orrella nukkuvat, kaikki jotka eivät nouse orrelle joutavat pakastimeen,kamala siivo kanalassa kun nukkuvat pesien päällä :smt013 . Nyt orpit ovat helppoja (paitsi se että sotkevat kun eivät mene orrelle) ja hyvin munivia, koossa ja varsinkin terveydessä vielä parannettavaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Miten kanan saa lopettamaan haudonnan?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No on sullakin hieno projekti!!

Saat sitten myydä siitosmunia, Orsivista Orpeista :smt005
Vastaa Viestiin