Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

pirpeliini

Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

En nyt ollut varma kuuluuko tämä tänne vai kanojen sairauksiin...
Mutta siis meille kuoriutui eilen ja tänään tipuja. Ja tänään huomasin siirtäessäni emoa ja tipuja korkeasta pesästä lattian rajaan, että yhdeltä tipulta puuttuu silmät!! Kokonaan! :shock:

Muuten ihan normaalin oloinen tipu, kävelee, piippaa, ja kaikki muut "osat" kunnossa, mutta molemmat silmät puuttuu.
Mitä tälle teen? Tai siis tiedänhän minä, eihän siitä varmaan eläjäksi ole :smt009 Varmaanki parempi päästää tipujen taivaaseen...kunhan ensin vähän kasaan itteäni :(

Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Noin puolessa välissä haudontaa oli yksi muna luiskahtanut pesästä pois, ja kun huomasin asian oli muna jo aika viileä. Voiko olla, että se muna pääsi liikaa jäähtymään ja jotain meni tipun kehityksessä siinä vaiheessa pieleen..? Muuten kaikista munista kuoriutui aivan normaalia tipuja, yhtä lukuun ottamatta, joka jäi kuoriutumatta.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
raumir-1

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja raumir-1 »

Voi mahotonta! :smt017
toisaalta itsekin vastasit että on terhakka ja jos se syö hyvin eikä muut sitä kiusaa, anna elää, täyden elämän, tulee väkisinkin se sananlasku mieleen "kyllä sokea kanakin jyvän löytää", itse katsoisin päivän kerrallaan, kyllä ne muutkin aistit kehittyy ja saattaa korvat näkökyvyn.
harmi kuitenkin...
piiparinen

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

onhan niitä syntymäsokeita immeisiä ja eläimiä muutenkin...jos se kehittyy normaalisti ja oppii elämään muiden aistien ja vaiston varassa niin eikö kannata antaa vaan olla....tää on tosin vaan minun mielipide. en itse kyl menis tappamaan tässä vaiheeessa....
Jemuli

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mulla oli viime kesänä kukonpoikanen, jonka huomasin olevan sokea. Hyvin pärjäsi ja kasvoi samaa tahtia muiden kanssa. Kukko kun oli, niin hengestäänhän tuo pääsi.
pirpeliini

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

No sitten minä anna sen olla. Katsotaan miten se pärjää. Ja jos muillakin on ollut sokeita kanoja/kukkoja, niin saattaahan se hyvinkin pärjätä ja kasvaa normaalisti :smt001
Sääli sitä kyllä olisi lopettaa, kun se tosiaan muuten vaikuttaa täysin normaalilta tipulta ja emo sitä samalla lailla hoivaa kun muitakin :smt054
Jos se on kana, ja selviää aikuiseksi asti, niin sitten se jää miulle lellikiksi.
tinttuli

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Minä kyllä lopettaisin. Miten sokea kana voi elää täyttä elämää? Se joutuu viettämään aikansa lattiatasolla muuttumattomassa ympäristössä. Linnuille näköaisti on tärkein aisti. Yleensä poikkeavasti käyttäytyvää yksilöä nokitaan tai muutoin komennellaan parvessa, eikä sokea kykene puolustautumaan tai varomaan.
Iloisten Munatalo

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kyllä tässä pitäisi nyt antaa järjen voittaa tunteet. Oma periaate on että vain terveet saavat jatkaa parvessa ja tuollaisen pienen tipun lopettaminen on huomattavasti helpompaa kuin aikuisen tai nuorikon. Kuulostaa julmalle mutta niin se luontokin karsisi poikeavat ennemmin tai myöhemmin. Mitä pidemmälle tipu on parvessa, kiintymys siihen kasvaa ja luopuminen tulee vaan vaikeammaksi. On minullakin yksi puoli sokea kukkopoika tuolla kasvamassa ja harkitsin sen lopettamista jo, mutta alkoi pärjätä sen silmänsä kanssa hyvin. Ja sen sokeutuminen johtui traumasta, ei geneettisestä syystä. Ja toisella silmällään näkee normaalisti ja löytää ruokansa ihan kuin kuka tahansa muukin parvessa sekä käyttäytyy normaalisti. Kasvaa pataan.
kochin-fani

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

:shock: Kummallista. Itse seuraisin vielä sen elämää, ja jos "valoa tunnelin päässä" ei näkyisi niin lopettaisin.
pirpeliini

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

tinttuli kirjoitti:Minä kyllä lopettaisin. Miten sokea kana voi elää täyttä elämää? Se joutuu viettämään aikansa lattiatasolla muuttumattomassa ympäristössä. Linnuille näköaisti on tärkein aisti. Yleensä poikkeavasti käyttäytyvää yksilöä nokitaan tai muutoin komennellaan parvessa, eikä sokea kykene puolustautumaan tai varomaan.
Tämän päivää olen miettinyt juurikin näitä asioita. Kanojen harrastepidossa minullekkin (kuten monelle muullekkin) on kuitenkin yksi tärkeistä asioista se, että kanat saavat elää hyvän ja kanamaisen elämän.

Tänään tipuille ruokaa viedessäni jäin seuraamaan tilannetta, ja huomasin ettei sokea tipu oikein halua tulla emon alta samalla lailla pois kuin muut tiput. Kävi kylläkin siinä ruokakipolla, kun emo kutsui kaikkia syömään, ja yritti muutamaan otteeseen nokkia maasta jotain, siinä onnistumatta. Tämän jälkeen sukelsi hyvin äkkiä takaisin emon mahan alle.
Iloisten Munatalo kirjoitti:Kyllä tässä pitäisi nyt antaa järjen voittaa tunteet
Ilomuna on oikeassa.
Sitä vain kun on epävarma, eikä heti luota omaan ensireaktioonsa/vaistoonsa, ja rupeaa empimään...
Pirjo

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Mä en lopettais! ...mulla oli viime keväänä yks vaivanen karitsa, jolle jo jokainen netissä povasi kuolemaa mutta karitsa nimeltään LIlli kasvoi kuitenkin loppujen lopuksi hienon elämän ja iloisen nuoruuden täällä meidän onnellisessa seurassa ja pidin siitä hyvää huolta. kaikenllisäksi kun näitä reppanoita tulee maailmaan niin niistä ihminen tuppaa huolehtimaan entistä enemmän verrattuna ´normaaliin`yksilöön.,,,so wat: sulla on ´PERSOONA` jos ei se kärsi kivuista, niin miks et antais olla...?

...tässä meidän Lilli, jonka moni oli jo tuomitsemassa kuolemaan netissä,,,,
Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi pikkureppanaa :smt010
Itse päätyisin siihen, että pilvenreunalla olisi paras paikka silmättömälle tipulle :angel13:
Iloisten Munatalo

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

.....emo kutsui kaikkia syömään, ja yritti muutamaan otteeseen nokkia maasta jotain, siinä onnistumatta. Tämän jälkeen sukelsi hyvin äkkiä takaisin emon mahan alle.
Tuo edellä mainittu viittaisi siihen ettei poikanen ehkä saa pitkässä juoksussa ilman jatkuvaa ihmisen apua tarpeeksi ravintoa ja hiipuu sitten hiljallen pois, mikä ei kyllä ole tipun kannalta parasta ollenkaan.
Sanoisin vielä tähän että jos verrataan johonkin toiseen heikon elämänalun saaneeseen , niin vertaus pitäisi olla samanveroinen eli tässä tapauksessa kana, ei ihminen , ei lammas, eikä mikään muukaan elämänsä vaikean alkutaipaleen aloittanut yksilö. Ihmiseen on ihan turha edes verratakaan, koska eihän ihmisiä lopeteta sokeuden tai muunkaan elimellisen puutteen takia vaikka olisi kuinka vaikeasti vammainen. Toiseksi, karitsan tarinaa en tunne mutta kuvan perusteella se näyttäisi olevan näkökyvyltään normaali. Olen minäkin kasvattanut (lue pelastanut) autistisen koiran joka oli kaikkien mielestä tuhoon tuomittu jo pennusta, eli kuitenkin 12 vuotta, mutta oli vaativa hoidettava kuitenkin normaaleihin verrattuna. Joten en minäkään ole sydämetön raakalainen joka lopettaa kaikki epänormaalit yksilöt. Tässä tapauksessa kuitenkin toimisin järjen, en sydämen äänen mukaan. Ja vastahan jouduin itsekin viikko sitten puntaroimaan erään oman tipuni elinkelpoisuutta ja päädyin vakavan harkinnan jälkeen sen pois päästämiseen meidän molempien parhaaksi.
Pirjo

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

jokainen tekee omat ratkaisunsa...
voimia Pirpeliini :smt056
Iloisten Munatalo

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Se on ihan totta, Pirjo, että jokainen on omien ratkaisuidensa takana, mutta kun hän tässä toi asian julki ilmiselvästi kysyäkseen toisten mielipiteitä vahvistaakseen omaa päätöstään, kerroin oman kantani asiaan. Olen aivan varma että päättää asianosainen miten tahansa hän tekee sen omasta tahdostaan, ei toisten pakottamana tai kannustamana.
Kotkottaja

Re: Tipu kuoriutui ilman silmiä!!

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Meillä oli hautovan emon alta pyörinyt muna keskellä kylmintä talvea pesän ulkopuolelle. Muna oli ihan kylmä enkä tiedä kauan siinä oli, mutta terve tipu siitä silti kuoriutui joten en usko että kylmettyminen olisi syynä tähän. Voimia päätöksesi tekoon :smt056
Vastaa Viestiin