Kanat ei haudo!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Anelma

Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja Anelma »

Missä vika? Ikää pitäisi olla riittävästi, (nuorimmat syntyneet syksyllä, vanhimmat n. 1,5 vuotta) samoin kukko samoja ikiä. Kukaan kanoista ei haudo! Tipuja haaveillaan vaan. Siis viisi maatiaista ja kukko. Kokeiltu on laittaa 10 munaa pesään, jos innostuisivat. Ei tehoa. Pesiä lisätty, valaistusta vähennetty ja kohdennettu. Kanat saapuivat meille helmikuussa. Muuten ovat oikein pirteitä ja iloisia, vaikkakin Hulda taitaa olla ajokana.. Raasu! :smt011 Onko apua esim. golfpallosta pesässä "valemunana", vai mikä tässä nyt tehois? Tekeekö aika tehtävänsä vai pitääkö luopua tipuhaaveista.. Kiitos vastauksista jo etukäteen! :smt001
kochin-fani

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Meillä on 4 risteytyskanaa, jotka eivät ainakaan ole koskaan hautoneet :oops: Olen miettinyt myös että mikseivät haudo... Mutta kanathan ovat kuitenkin yksilöitä, joten kaikki ei välttämättä saa sitä "hautomakuumetta". Mutta maatiaistenhan pitöisi kyllä ainakin olla suhtkoht innokkaita hautojia :smt017
Iloisten Munatalo

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mitäs maatiaisia teillä on? Meidän iittiläiset vetää jo toista kierrosta tänä keväänä :oops:
Jemuli

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Kanaahan ei voi "pakottaa" hautomaan, toiset hautoo ja toiset ei ja tässä on ihmisen alistuttava kanan tahtoon. Roduissa paljon eroa hautomainnokkuudessa.
Anelma

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja Anelma »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Mitäs maatiaisia teillä on? Meidän iittiläiset vetää jo toista kierrosta tänä keväänä :oops:
Mä en tiedä mitä kantaa nämä on. Kahdesta eri kanalasta on asukit. Täytyy siis vaan tyytyä siihen, että ei haudota. Mutta ainahan
sitä sopii toivoa, että jos sittenkin.... :smt023
harrastaja

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla istuu nyt 5 kanaa joista 4 sekarotuisia ja yks käppänä
ellikki

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Joku vois haluta vaikka myydäkin hautomisintoisen kanan...
Minäkin voisin yhdestä luopua, kun alkaa olla ahdasta pikku tipujen kanssa.
maunu_muori

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

tuli mieleen: onkohan anelman kanat ees mitään maatiaisii: kahdesta kanalasta, ja ei tiedä mitä kantaa. Kaikki ruskeet kanat EI ole maatiaisia, voivat olla ihan tehotyttöjäkin. Juttelin tossa paikallisessa TK:ssa yhden elykeskuksen luomuneuvojan kanssa( oli aika puhelias, ja meillähän juttua piisas..kanoistakin, ja aika paljon muustakin... ): jopa luomukanaloita on lopettanut tässä vähän aikaa sitten, ja niillä on yleensä HY-Line brown kanoja, joita tietymätön voi luulla "maatiaisiksi" luomuja kun ovat :-" luomukana ei oo sama kuin maatiainen :smt047 .. mulle tulee niitä luomuja.. tai tarkemmin vanhanajankanoja.. jahka kasvavat :smt047 .. hirvee työ selitellä esim työkavereille eri termejä...
Jekku

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Hautomis ongelmaan on helppo ratkaisu, hautomakoneet on sitä varten jos kanat ei haudo. Paljon vaikeempaa on sillon jos kanat vaan hautoo eikä muni. Meillä on yks kiuruvetinen joka hautoo tyhjääkin pesää. Ensin se istu muutaman viikon ilman munia, sit laitoin sille luumäkeläisten munia alle, mut ne ei ollu hedelmöityny. Poistin munat reilun kolmen viikon kuluttua ja se vaan jatko tyhjän pesän hautomista :smt044
awokoch

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja awokoch »

Moi
Samaa ihmetelty käppänöiden kanssa tänä keväänä, kun eivät siten haudo.
Odoteltu etes yhden kolmesta hautovan, muttei kuitenkaan.
Viime keväänä/kesänä oli tungosta kukkopojista, nyt ei etes niitä. :oops:
harrastaja

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla toinen vain käppänä hautoo ja Tonja ei oo viel ees yrittäny ,mut jos se tämä kylmä ilma tekee osansa
Avatar
jen-na
muna
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Syys 2008, 10:13

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja jen-na »

Joo iittiläiset on välillä vähän turhankin innokkaita hautojia. Meillä istuu 24 kanasta 7 pesässä, ja yhdellä vain on munat alla. Istuneet siellä koko kevään!


Minustakaan kanoja ei voi mitenkään pakottaa hautomaan, jos ei niin ei. Tietysti olosuhteet voi tehdä mahd. hyväksi. Eli pesässä hämärää eikä liian ahtaat pesät ja riittävästi kanojen määrään nähden. Se kai auttaa kun toiset kanat ei näe pesään? Jotain keramiikkamunia voi laittaa houkutukseksi pesään. Olen lukenut että pitää olla vähintään 7 että hautomisvaisto menee päälle? Se ei selitä kyllä näitä jotka istuu tyhjässäkin pesässä jatkuvasti :)
MaLin

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja MaLin »

Mulla on kaksi silkkiä jotka ovat pyöräyttäneet jo 13 munaa eivätkä haudo, nukkuvat yön yli munien päällä ja kukko kanssa..ja mä kun luulin että ne on ns. eläviä hautomakoneita.No onneksi on oikea hautomakone, se lienee munien seuraava osoite kun ekat munat on jo pariviikkoisia.
kaakatin

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Eihän ne silkitkään sentään jatkuvasti haudo, onneksi. Kolmet- neljät tiput voivat hautoa ja hoitaa vuoden sisään.
Iloisten Munatalo

Re: Kanat ei haudo!

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

jen-na kirjoitti:Joo iittiläiset on välillä vähän turhankin innokkaita hautojia.
Meillä istuu Tellu toisen pesueensa päällä ja kuoriutumisvaihe meneillään, 14 munaa joita on nyt 4 kuoriutunut, Doralla 3 munaa alla vielä ja odotellaan... että meillä on sitten tipuja! :smt005
Vastaa Viestiin