Läpivalaisua

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Raudunkulman pappa

Läpivalaisua

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Kolmisen vuotta omasta konehaudonnasta. Jaksaisko joku kerrata mulle dementikolle millä aikataululla niitä verisuonia ja mustia möykkyjä taasen näkyikään. Led-otsalampulla pimeässä ja likimain satavuotiaan silmillä...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Läpivalaisua

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Riippuu tosiaan lampusta, pimeydestä, näkökyvystä, munien kuorien laadusta ja läpivalaisijan kokemuksesta :smt003
Itse katson ekan kerran 2-2,5 vrk:tta haudottuja munia ja niistä nään kutakuinkin varmaksi, mutta varmistan toki muutaman päivän päästä. Oiskohan 5-7 vrk:tta se varmin ajankohta läpivalaisuun...
Aqua

Re: Läpivalaisua

Viesti Kirjoittaja Aqua »

Kyselisin tuosta läpivalaisusta sen verran että miksi osassa munissa näkyy keltuainen hyvin selkeästi ja munaa käännellessä se liikkuu.. Verrattuna hautomattomiin muniin on tosiaan tuo ero että keltuainen on selkeästi erottuva. Onko kyse munasta joka on hedelmöittynyt mutta kehitys lakannut?
Pirjo

Re: Läpivalaisua

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Aqua kirjoitti:Kyselisin tuosta läpivalaisusta sen verran että miksi osassa munissa näkyy keltuainen hyvin selkeästi ja munaa käännellessä se liikkuu.. Verrattuna hautomattomiin muniin on tosiaan tuo ero että keltuainen on selkeästi erottuva. Onko kyse munasta joka on hedelmöittynyt mutta kehitys lakannut?
Tätä en ymmärrä :smt017 ´Kyselisin tuosta läpivalaisusta sen verran että miksi osassa munissa näkyy keltuainen hyvin selkeästi ja munaa käännellessä se liikkuu.`
toki keltuainne liikkuu jos haudonta vasta aluillaan..?
´ Verrattuna hautomattomiin muniin on tosiaan tuo ero että keltuainen on selkeästi erottuva. `
...tätäkään en ymmärrä: jos näät verisuonia niin sitten on hedelmöittyneet munat ja siihenkään en vielä luotaisi vaan odottelisin että on n. 1 viikko mennyt.

´Onko kyse munasta joka on hedelmöittynyt mutta kehitys lakannut
-missä vaiheessa kysyt tällaista? kuinka pitkän ajan ovat munat olleet haudonnassa?

kerro vähän enemmän: milloin laitoit munat haudontaan, koneeseen vai kanan alle...onko ylipäänsä kseessä kana vai jopa ankka tai hanhi? ....vaikea vastata kun on niin vähän tietoa!"
Bean

Re: Läpivalaisua

Viesti Kirjoittaja Bean »

Itse olen katsonut n.4-6 päivän jälkeen ja silloin on kyllä jo hyvin erottanut tyhjät kehittymään lähteneistä. :smt006
Aqua

Re: Läpivalaisua

Viesti Kirjoittaja Aqua »

ohhoh olinpa taas epäselvä viestissäni.. Mutta siis tosiaankin 7vrk haudontaa on menossa ja kananmunia haudotaan. Muutamissa munissa selkeästi verisuonet näkyvissä mutta sitten on näitä joissa tosiaan keltuainen näkyy selkeästi "irrallisena" liikkuvana. Olen myös katsonut munia jotka varmasti hedelmöittymättömiä niin ovat olleet paljon kirkkaampia. Siksi juuri mietin sitä että ovatko nämä missä tuo keltuainen liikkuu olleet hedelmöittyneitä, mutta ehkä hitaampia (?) kehityksessä vai näkyykö joissain munissa selvemmin keltuainen kuin toisissa :smt001
Aqua

Re: Läpivalaisua

Viesti Kirjoittaja Aqua »

Otin vielä pari kuvaa selventääkseni sitä mitä tarkoitan
Kuva
Eli tämähän on ihan selkeästi tyhjä ei hedelmöittynyt muna

Mutta sitten nämä
Kuva

Kuva

Ja tosiaan tuo tumma alue liikkuu käänneltäessä eli olettaisin sen olevan keltuainen. Haudontaa on kulunut se viikko. Joten voinko olettaa että nämä ovat olleet hedelmöittyneitä mutta keskeytyneet, vai ovatko olleet vain tyhjiä?
Lopputulokseen nähden sillä ei tietenkään mitään merkitystä ole, itseä vain kiinnostaa :smt001
Raudunkulman pappa

Re: Läpivalaisua

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Samoilla aikatauluilla sitte liikutaan. Minä laitoin koneeseen maanantaina aamulla ja tänäaamuna oli viisi vuorokautta täynnä. Pientä verisuonta erotti jo satavuotiaat silmätkin ja viikonlopun yli mennessä varmaan selvää hämähäkin verkkoa. Liikettä näkyi myös mutta tuollaisia kuvia en niistä onnistu ottamaan.
Iloisten Munatalo

Re: Läpivalaisua

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Aqua, en nyt ihan heti vielä heittäisi lusikkaa nurkkaan noiden "keltuaismunien" kanssa, seuraa vielä viikko....
Tavast

Re: Läpivalaisua

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Tänään ostin kunnon ledilampun ja johan rupes näkymään...tähän asti koitin tihrustaa tuolla muovikuoressa olevalla 60 w:n lampulla, enkä nähny oikein mitään. Kahdeksas haudontapäivä menossa, 20 maatiaismunaa tungin tuonne Covatutto 16:n sisuksiin ja neljä niistä oli selvästi tyhjiä. Rikoin ne eikä siellä tosiaan ollut muuta kuin keltuainen. Koneeseen jäi vielä kolme epävarmaa tapausta, mutta lopuissa onkin sitten selkeesti elämää :smt055 Voi kun niistä nyt tulis niitä tipuja :smt049
minkuliini

Re: Läpivalaisua

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Itselläni on myös noita saman näköisiä munia kuin Aquan lähettämissä kuvissa. Niistä nyt ei osaa sanoa onko kehittyneet vai ei...Selkeesti siellä siis lilluu tummempi massa! Kyseessä mulla viiriäisen munat, joten sekin vaikeuttaa läpivalaisua.
Vastaa Viestiin