tipuja kaupan munista?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Mun oli siis aivan PAKKO eilen taas kurkata munaan.... sisukseen oli tullut lituska tumma alue joka kulki munan päästä päähän siis keskellä munaa ei kuoren lähellä. Suonia näkyi mutta voi niin pelottavan näköinen rengas munan toisella puolella :smt022 mutta suonia oli kyllä muuallakin ja munan sisus oli muuttunut taasen... mutta tuo verirengas voisi kai kieliä keskenmenosta??? Katsotaas pari päivää maltilla ja huomenna kurkkaan uudestaan... voisko ne suonet vaan kulkea niin että näyttää renkaalta, kun muuallakin on suonia ja muutosta oli tullut... toivotaan :)

Noh kohtahan sinne voi sitten laittaa omien viiriäisten munia, keväällä rokin munia ja ankkojen ja hanhien ja ja ja ja ja..... TARTTEN ISOMMAN KONEEN!!!!!! tai lähinnä toisen koneen!!!! :smt041 :smt042 :smt042
hen-na

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Eikös tuo verirengas kuulu ihan asiaan :smt045
Onko sullaoikein se kunnon läpivalaisu juttu, kun noin tarkkaan suonet näet?
Ite oon tuolla ledi otsalampulla valaissut ja sillä näkee vasta myöhempään, että tapahtuuko siellä oikeasti jotakin. Tuo
verirengas on ensimmäisiä mitä sillä kykenee näkemään.
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

On ihan läpivalaisulamppu, ja pimeäksi huone niin näkee todella hienosti :) mie kun jostain luin että verirengas olisi alkiokuolema, mut ehkä silloin kun muuta ei näy?!?! mut täällä näkyy muutosta kuitenkin eikä malttais odottaa :smt040 Huomenna otan kameran läpivalaisuun mukaan jos sais sellasia kuvia että pääsis muutkin miettimään mikä munan tilanne on :smt042 Oon läpivalaissut käännön yhteydessä etten turhia munaa hötkyttelis :smt048 ja niin hellällä kädellä liikuttelen :)
Iloisten Munatalo

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Jos se rengas on siellä ilmakupla eli leveämmässä päässä niin se kyllä kuuluu asiaan
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Ahaaa no siellähän se :smt041 eli meille ainakin vielä on tulossa tipu :D tänään illalla kurkistan ja koitan kuvata :)
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

ei meidän kameralla mitään kuvia saa..... :smt013 Mutta ei haittaa kun munan sisällä mäkyi jo mielestäni aikas pitkälle kehittynyt tipu, selvästi näkee ison pitkulaisen möykyn, noin peukalon kokoisen :smt043 hiivatti kun on jännää!!!!! 13 vuorokautta tulee illalla täyteen :)
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Teen isänpäivänä vesitestin josko se kertois mitään, eilen tulin epävarmaksi munan elämästä :smt017 14vrk oli täynnä, pitäis vissiin nähdä syke tai liiketta tai jotain, pääkoppakin saattoi tehdä temppuja ja ehkä näin aavistuksen liikettä tai sitten en :smt009 mutta joissain kuvissa mitä oon löytän suonia on IHAN HURJASTI, meillä näkyy kyllä useita mutta ei niin selvästi. Musta möykky erottuu oikeassa kulmassa tosi selvänä ja se on kiinni keltuaisessa. Möykky on n 1,5-2cm halkaisijaltaan, vastaistko se 14 päiväistä alkiota????????

Ristiriitaisia tunteita. toisaalta harmittaa hirveesti jos se on menny pieleen :smt010 kun on niin innolla seurattu, vaikka ei alkuun mitään odotettu :smt042 toisaalta jos haudonta onnistuu niin mulla on yksinäinen maattari ja ei paikkaa sille, rokit saattais pistää sen tuonelaan...
Iloisten Munatalo

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Älä nyt hämmennä sitä munaa liian kanssa :smt018 , anna hautua nyt rauhassa ja jos siellä on se musta möykky niin silloin siellä on kyllä kehitystäkin.
Se kehittyvä muna alkaa josakin vaiheessa tuntua "ontolle" käteen kun neste vähenee sisällä. Sen liikkeen näkee parhaiten sieltä leveästä päästä kalvoa vasten ja varsinkin kun loppuvaiheessa tipu nokittaa sitä kalvoa rikki ilmatilaan. Malttia :smt002
Iloisten Munatalo

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

sannikki kirjoitti:jos haudonta onnistuu niin mulla on yksinäinen maattari ja ei paikkaa sille, rokit saattais pistää sen tuonelaan...
Maattari? Luulin että se on kaupan hyllystä se muna :smt017 vai olenko ymmärtänyt ihan pieleen ... sitten se on kyllä varmaan hybridi ...
Pirjo

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Iloisten Munatalo kirjoitti:
sannikki kirjoitti:jos haudonta onnistuu niin mulla on yksinäinen maattari ja ei paikkaa sille, rokit saattais pistää sen tuonelaan...
Maattari? Luulin että se on kaupan hyllystä se muna :smt017 vai olenko ymmärtänyt ihan pieleen ... sitten se on kyllä varmaan hybridi ...
...mäkin luulin että kyseessä on kaupan munista haudottu tuleva tipunen -onko jotain mennyt multa ohi :smt017
Tuulia

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Kyllä yhdelle tipulle aina paikka löytyy, vaikka kirjahyllystä jos ei muuta paikkaa ole, meillä ensimäinen tipu oli myös kaupan munista kuoriutunut hybridi, ja se kasvoi koirien lasisessa palkintokaapissa ihan yksin ja muuta äitiä sillä ei ollut kuin ihminen, 3 viikkoa se kasvoi yksin ennenkuin sai jättikotsitiput seurakseen.
Tosin sitten ei enään oltu lasikaapissa, vaan koiranhäkissä eteisen puolella :smt005

Kuva
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

anteeksi tietämättömyyteni.... en ole perillä mitä kanoja niiden kaupan munien takana on, eipä tartte heti älähtää niin voimalla... Kaikki kun ei kanoista tiedä :smt012
Iloisten Munatalo

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Sannikki, ystäväiseni ... eihän kukaan älähtänyt ollenkaan ... :smt009 se paha tässä kirjallisessa kommunikoinnissa on kun ei näe ilmeitä eikä kuule äänenpainoja ja sävyjä. Itseäni epäilin että olenko ymmärtänyt ihan väärin munien alkuperän. Päinvastoin olin innoissani jos teillä hautuukin maattari :smt048 Muutenkin innolla seuraan miten edistyt ekassa haudonnassa. Anteeksi jos olen tahtomattani pahoittanut mielesi, se ei todellakaan ollut tarkoitus :smt056
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

en pahoittanut mieltäni :smt003 lähinnä huvittaa ettei kukaan ystävällisesti valaissut esim tiesithän sannikki ettei kaupan munat tule maattareista vaan hybrideistä... tms... :smt117 :smt117 on nääs kanatietämys niin karkuteillä vielä :smt042
vardenji

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Nyt eksyn minäkin tähän puheenaiheeseen. Meillä haudottavat menee helposti loppupuolella niin tummaks verisuonista, et vaan muutama vahvin suoni erottuu hyvällä lampulla. Tolla mun ukolla on sellanen pikkulamppu jossa on pitkälle toista sataa lumenia tehoo ja mä tiirailen sillä sen kans kahestaan sillon kun koneessa on munia :smt057 On muuten hieman eri tavalla romanttista touhua :smt005
Kukaan ei tarkottanu pahalla tosta rodusta, ja tuoreella harrastajalla saakin olla termit hakusessa. Opettelemassahan sitä vasta sillon ollaan :smt002 Voi kun oliskin kauppamunien takana maattarit!
Vastaa Viestiin