tipuja kaupan munista?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
hen-na

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Minä oon aina aatellu, että kun on luomu kanala, niin siellä joukossa täytyy olla kukko... Sehän on luonnonmukaista.
Mutta tosin sitäkin olen pohtinut, että sillä kukolla voi olla aika turkasen monta kanaa poljettavana, että... :smt003
..En tiedä, en sen kummemmin ole perehtynyt isoihin kanaloihin.. Mutta onhan noita joillakin onnistunut!
Nöpönen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Nöpönen »

Tunnen erään luomukanalan pitäjän ja hänellä 60 ja yksi kukko... :smt040 No onhan se luonnonmukaista, mutta melko lottoamista jos meinaa hedelmöittyneen munan tai edees kaksi sieltä saada :smt017
Olen onnellinen siis näistä neljästä rouvastani, jotka kaikki munivat nyt ensimmäistä viikkoaan :smt038
piiparinen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

sannikki kirjoitti:Eihän sitä tiedäkään :smt040 mut ei se ota jos ei anna ja mie ainakin oon saanu uskomattoman kivaa kokemusta kääntelystä, koneen säädöistä ja muusta, jopa läpivalaisusta :) vaikkei mitään varmaan tulekaan munista...
varmaan se onkin jännittävää uskon sen :smt003 . itse olen aina ihan täpinöissä,kun Paula hautoo...jotenkin olen niin se homman ajatellu et kanan se on homma hoidettava eikä ihmisen , mutta jokainen saapi haudottaa munansa koneella tai kanan alla tai miten haluaa tietenkin :smt001 . sitä jotenkin elää hengessä mukana, kun Paula hoitaa niitä pikkuisiaan ja opettaa niitä ym...tosin olen joutunut puuttumaan muutaman kerran hommaan, kun olisi muuten varmasti hylänny pari pikkuistaan(keväisen Amalian, terkut vaan luikonlahteen :smt002 , ja Pilvi-kukon joka löytyi lattialta toooosi pitkän matkan päässä pesästään.) sit on pitäny käyttää säärystin tekniikkaa ja lämmitellä ja hoivata tipuja) siinä on saanu sit itse osallistua puuhaan :smt001 . tosin mummo hoiti toista ja ol sitä mieltä et Pilvi kukon "hoitaminen" sai jäädä yhteen päivään...mummo ei saanu lahteä mihinkään sen luota tai alkoi hurja huuto :smt044 .mutta varmasti tuo hautomakone on sellainen et se tempaa mukaansa jos sen hommaa....ei passaa edes harkita :smt003
kyl minä ajattelin et keväällä työnnän pari kaupan munaa Paulan alle,katsoo mitä tapahtuu...ei se ota jos ei annakkaan. :smt002
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Hautomakoneessa on enää YKSI muna, muut olivat selvästi tyhjiä, yksi jäi hämmästyttämään, kun olikin aivan erilainen!!!! Munan toisella reunalla oli litteä pitkulainen tummempi kohta ja siitä minun mielestä lähti suonia. Jätin siis koneeseen edelleen ja katson huomenna uudestaan. Eilen siis valaisin kaikki. tyhjät munat rikottiin ja ihan normi munilta näytti, yhdessä oli pieni verinen klöntti, mutta sellaisen olen tavannut joskus tuoreessakin kaupan munassa, voisko olla että olis sitten ollut hedelmöittynyt?

On vaan odotettava ja jännitettävä taas :smt040 huomenna olis 8 vrk haudottu...
pirpeliini

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Mie tilasin tänään just hautomakoneen :smt003 Mini advance, vaan sellanen seittemän munan kone (ei ihan niin kovaa karkais sit mopo käsistä) :smt037 Ja ajattelin just, että kuhan kone tulee niin ekan koekierroksen otan ja haudon just kaupan luomumunilla. Ei sitten niin paljoo harmita jos meneekin homma penkin alle :smt045
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Ei myökään noista mitään odoteta, ehkä vähän toivottiin :) mutta kuten sanottu hyvää kokemusta koneesta ja kääntelystä :)
hen-na

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja hen-na »

pirpeliini kirjoitti:Mie tilasin tänään just hautomakoneen :smt003 Mini advance, vaan sellanen seittemän munan kone (ei ihan niin kovaa karkais sit mopo käsistä) :smt037 Ja ajattelin just, että kuhan kone tulee niin ekan koekierroksen otan ja haudon just kaupan luomumunilla. Ei sitten niin paljoo harmita jos meneekin homma penkin alle :smt045
Mulla on tuo sama kone.. Ei oikein nappiin ole hautomiset mennyt.. ekasta tuli vain kaksi, tokalla kertaa oli 5 seitsemästä (3 jäi vain henkiin, yksi kuoli kuoreensa ihan viimeisillään ja yksi oli kuollut jo aikaisemmin varmaan, mutta oli ihan jo tipuksi tunnistettavissa.) ja nyt on tuo luomumuna/omamuna episodi käynnissä :smt001

Meillä kukko on kyllä kova polkemaan, mutten sitten tiedä noiden suvuista mitään, että kuinka sukurutsareita jo ovat :smt005 ja tokalla kertaa meni pieleen se, kun mieheni on aina kovasti mukana kaikessa ja kovin on hätäänen tämmösten asioitten kanssa. Hän hoputti, että "riko niihin ilmareiät", tähän en suostunut kyllä heti. sitten toinen oli kosteuden nostaminen: "hyvissä ajoin vain aletaan nostamaan kosteutta", sitten loppuviimein se kone oli lähes niin "huurussa" ettei sinne sisälle meinannut nähdä. Liekö tämä murhasi sen yhden tipun...
saralele

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mulla mini advance toimi hyvin. Ainut mikä ekassa haudonnassa meni vähä pieleen oli se ku auoin kuoriutumisvaiheessa konetta, nostin joka tipun heti pois niin kosteus laski ja viimiset juuttu vähä kuoreensa kiinni...
Suppis

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Suppis »

mulla oli vahinko kokeilu houkute munista keväällä .. ne oli luomu munia siwasta ja kaikki 12 oli lähtenyt kehittymään ..
vahinkojen vahingoksi otin niistä 10 pois tietämättäni että ovat kehitttymässä kanan alta ja jätin kaksi ja toisesta tuli kukko - joka oli MAUKASTA :) että ei se niin lottoamista oo.. hirveen huono kohtelu oli näillä siitomunilla ja haudonnan alkukin kesti pari viikkoa siis olivat yksikseen ne munat pesässä ja silti kaikki lähti.. :smt023
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meidän munassa taitaa tosiaankin olla elämää :smt040 munan sisus oli taas eri näköinen, nyt suonia näkyi tosi selvästi ja sellanen noin sentin halkaisijalla tosi tumma köntti.
Iloisten Munatalo

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Tipuhan se sitten siellä kasvaa :smt023
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Niin miekin luulen :smt041 ihanata ihanata, toivottavasti kuoriutuisi ja selviäisi senkin jälkeen!!!! Kuinkas yksinäinen voi yksinäinen tipu olla???? Ja voiko se sitten asustaa rokkien kanssa vai pitääkö orpopiru antaa adoptioon :smt022
pirpeliini

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

^ Täällä pidetään peukkuja :smt023
Tupu

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Ja täällä! :smt045
hen-na

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Huomenna olisi piänyt olla kuoriutuminen kaupan luomumunilla, mutta eihän niistä mittään tullut.. Otin ne siis tänään pois ja hajoitin munat. Oli valtavat keltuaiset niissä.. :smt017
Mutta koneessa jatkaa nyt neljä omaa munaa hautumista ja kaikkiista on kehkeytynyt jotakin! :smt054 Saa vain nähdä kuinka onnistuu, kun yksi kuoriutuu viikon aikasemmin...
Vastaa Viestiin