tipuja kaupan munista?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
piiparinen

tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

nyt olis siis yksinkertainen kysymys...olen lukenut täältä kun jotkut kirjoittaa että kaupan munista on ainakin yritetty haudottaa (koneessa ainakin) tipuja?? onko tämä siis mahdollista? eikös munissa ole "itämis""aika pari viikkoa?
mistä tietää miten kauan kaupan munat on pakattuna ollu?
ja onko kellään onnistumisia asiassa?
tällaista vaan uteliaisuuttani kysyn.. :smt003
saralele

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja saralele »

Luomumunista on monet saanu tipuja! Vaikka eihän sitä tiedä ennenku koittaa. :smt001
piiparinen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

ihan kanan allakin?
Nöpönen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Nöpönen »

No jos on innokas hautoja, niin etenkin kanan alta :D Itelläni kuoriutui yhdeksästä kaupan luomu munasta viisi (kukko ja 4kanaa) :smt003 Tuolla kuvagalleriassa on kuviakin Nöpösen kohdalla... Jos kiinnostaa?
saralele

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja saralele »

Samanlain ne kehittyy kanan alla kuin hautomakoneessa, kanan alla ehkä vielä paremmin, kanahan sen homman parhaiten osaa!!
En oo kaupan munista hautonu, vaan omien kanojen ja siitosmunista, niin kyllä ainakin kanan hautomat tiput on paljo "kestävämpiä" ja muutenki helpmpia kuin konehaudotut...
piiparinen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

juu en minäkään siitä kone haudonta hommasta perusta...on kun sotis luontoa vastaan kun eihän se ole normaali tapa lisääntyä :smt001 ei sillä jokainen tekee kuten tykkää ja tietyissä tilanteissa ymmärrän kone haudonnan täysin et tästä ei tarvii kenenkään hernettä repiä nenäänsä :smt003 kiinnostaa kyllä tosiaan jännä ajatus että " et tiedä mitä saat" :smt001
meillä Paula on kova hautomaan ja on käynyt mielessä josko joskus kokeilisi.. :smt002
flai

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja flai »

Meillä on kanssa haudottu kaupan munia kanan alla pariin otteeseen ja saatu tipuja. Ne tiput on olleet heikompia eikä osa ole jaksanut kuoriutua vaan on kuollut viime metreillä kuoreensa, tiedä mistä johtuu, vaikka emojen ruokinnasta tai jostain... Mutta sen takia en niitä oikein halua hautoa enää. Omien kanojen munat kuoriutuu lähes pomminvarmasti, ovat varmasti hyvinruokituista emoista ja tosi elinvoimaisia. :smt001
Nöpönen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Nöpönen »

ja nyt ehdin linkittämään nuo meitin "luomutipujen" kuvat http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 1&start=15
Nuista kuvista on aikaa kolmisen kuukautta :smt005 Enää ei ole ulkohkissäkään kasvillisuutta ja siivekkäät ovat lisääntyneet 8kpl kiuruja :happy6:

Ite halusin kasvattaa kanaseni itse alusta saakka ja ostin siitosmunina suuriimman osan porukastani. Kaksi vanhempaa kanaa ostin, koska halusin tipusieni oppivan kanojen tavoille jo heti nuorina... Kukot taas eri sukuisina. Nyt tuo kolme poikuetta hautonut koneeni taitaa lähteä ensi keväänä myyntiin...
piiparinen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

voi vitsi miten veikeitä....hirveesti kyl kiinnostais kokeilla joskus et onnistuisiko meillä... :smt003
tosin haaveissa on faverollejia eikä meitin kanalaan määräänstä enempää sovi porukkaa :smt012
miksi ei vois olla tilaa joka rodulle :smt005
Paula on kans sellainen tehohautoja..viime pääsiäisenä syntyi 10 tipua emon alla..tosin kaks niistä menehtyi..
tosi reipasta porukkaa on aina tullu meilläkin kanan alla, se yks jostain syystä epäonnistui keväällä..kuoriutui mutta menehtyi.
olis tullu enemmänkin mutta aloin ottaa munia pois niitä tais olla alla jotain 18 :smt003 . kun en itsekkään ollu perillä paljonko siellä on mutta tiesin et paljon! 5kukkoa ja 3kanaa tuli nyt keväällä...meillä on aina kukkoja paljon enemmän :smt012 .
se on huvittavan näköistä kun se liiskana yrittää pitää koko porukan lämpimänä...ja kyllähän tuonne alle sopi sitä porukkaa... :smt001 mutta on kyl jännä juttu tuo en kaupan munista...en olis kyl uskonu. :smt001
piiparinen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

vielä muutes sellaista..en tiedä missä aihepiiris tällaista olis pitäny kysyä, mutta siis jos ostaa siitosmunia joltain, niin miten se tapahtuu? siis että voiko ne tyyliin laittaa postis tulemaan,vai käykö porukka hakemas niitä paikanpäältä..?
varmaan kaikki ajattelee et luoja mitä kysymyksiä...mutta kun en tiedä :oops: .
olen vaan lukenu et munat säilyy "itävinä" :smt002 kaks viikkoakohan..se oli..ja et pitää olla alle 15 astetta..
niin mitenkä se kuljetus oikein...jos tässä vaikka kevväämmällä tai kunhan Paula taas halajaa alkaa haudoskelemaan
niin hommais niitä...vaan kun katselee et missä päin niitäkin on niin matkat on huimia...lähde nyt kolmea munaa hakemaan jostain 400 km päästä :smt002 . tosin jos tuska on tarpeeks kova niin... :smt005
mein on nimittäin pakko saada jo uutta verta laumaan seuraavaks ja ajattelin et siitosmunat vois olla hyvä ajatus kun Paula kuitenkin rakastaa hoitaa ja hautoa :smt054 .
ja voip tietty laittaa et millaisia kokemuksia on siitosmunista? :smt045
saralele

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja saralele »

Postitse niitä voi lähettää. Munakennoon vaan, ja jotain pehmustetta ympärille niin ettei munat kolise eikä pääse liikkumaan. Sitten johonki laatikkoon, jossa lukee KÄSITELTÄVÄ VAROVASTI, jos postipojat tajuais olla heittelemättä kovin :smt001
Tai niinku minun yhteen pakettiin oli kirjoitettu isolla :TULEVIA TIPUJA, toiselle puolelle SIITOSMUNIA, ja varmuuden vuoksi vielä piirretty tipun kuva :smt005 Siis ihan kiva oli saada tuollanen paketti, postin täti oli varmaan ihmeissään, että on siinä hulluja ihmisiä kun kanamunia lähettelee... :roll:
piiparinen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

on sitä nähty kalakukkojakin lähetettävän :smt003
sehän vaan maksaa enemmän jos haluaa että paketti menee "helposti särkyvänä"...ne laput ei ilmasia ole..
et tietty kannattaa pakata tosi huolella, sillä ne on kovassa käsittelyssä postil..viskellään miten sattuu..
liekö kellään särkyny matkan aikana :smt017 . mutta kiitos tästä informaatiosta, eli voisin ajatella tilaavani niitä..ne sit varmaan yleensä maksetaan postiennakkona? sillee luulis olevan varma ainakin et myyjä saa rahansa..mitä lie munat edes maksaa missä hintaluokis pyörii en tiedä..mut postikulut ym myös tietty... mutta tuskin siitä konkkaan menee vaik tilais :smt003 .ja onko viel kokemuksia hyvinkö ovat kuoriutuneet?
saralele

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mä oon tehny niin, että olen maksanu lähettäjän tilille, ja hän on sit lähettäny munat. Munat maksaa n 2e kpl, harvinaisemmat munat enemmän ja joutku sitten ehkä vähemmän :smt001
harrastaja

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulle keväällä tuli toiselta puolen suomea munat postitse ja kaikki olivat ehjiä::Kannattaa vain jos vähän pidempi matka hakea pakettia pyytää lähettäjältä lähetystunnus ja seurata ite sen paketin kulkua.Minä tein ainakin niin ja sain 2 päivää aikasemmin kanan hautomaan
flai

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja flai »

Minulle tuli viime talven pahimmilla pakkasilla Smarilta siitosmunia, joista kuoriutui 24 poikasta 25 munasta. :smt001
Vastaa Viestiin