Jännä tipupäivä 8.7.

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Meillä ainakin tuo vauvakuume on tarttuvaa. Meillähän se yksi kana alkoi hautoa vajaat pari viikkoa sitten, nyt siellä on kaksi muutakin kanaa samoissa touhuissa ja munantulo on täysin tyrehtynyt :smt012 Näille kahdelle muulle näyttää riittävän tosi pienkin munamäärä kun eivät halua jäädä vauvanhoidosta paitsi...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Minna istuu vaan pesässä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Sirppi kirjoitti: Haaliiko se nyt kaikki kavereittensakin munat itelleen?
Kyllä se haalii, jos vain suinkin ylettyy :smt003 Onnea vaan hautovasta kanasta ja älä huoli...tosi kivaa se on seurata ei koneellista-haudontaa ja tipuja hoitavaa kanaa :smt004
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Joo, ei ollut tänäkään iltana jätetty mulle yhtään munaa, vaan Minna näytti nököttävän taas 4-5 munaa korkeamman kasan päällä. En ole kyllä kaivellut mitä sen alla on, huvittaa vaan sen patsasmainen asento ja aika julma ilme, kun menee kurkkaamaan sitä. Kuvankin yritin ottaa, mutta tytär on hiekoittanut meidän digikameran, niin ei onnistunut.

Jotenkin vaan koomista... keväällä hain pari kanaa tipuineen, sitten haudoin koneella ison läjän munia tipuiksi ja sitten kun mun suunnitelmani ihan selvät niin alkaa kana nököttää pesässä munien päällä. Ei taida siis kanojen kanssa voida suunnitelmia tehdä

Jos Nadja, Leena, ja nilkuttava kaljupäinen Raunikin keksivät saman homman, niin olen oikeasti pulassa.......... (mihinpäin alan laajentamaan kanalaa....kun on nyt vielä nuo lampaatkin kekkaloimassa tuossa...)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Sitä saa, Sirppi hyvä, mitä tilaa.. enkös mää sitä paniskelijasta pikkaisen varoitellut.. tosi mies on tosimies.. jos ei muutoin rouvat saa olla rauhassa niin ne penteleet alkaa hautoon...tai kökkivät pesässä, ettei tuu perät kippeekksi :smt005 :smt005 :smt005 kohtapa oot samassa jamassa kuin mää.. mulla hautoon nyt kaks isoa.. kolmannen munat kyöräsin siskon alle(kun oli pentele tehnyt pesän sinne, missä pitäis rempata) ja yks melkein roiskutipu kuoriutui pari päivää sitten...
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Panu-Pietari on ihan hyvä jätkä. Ei se liian agressiivinen noissa seksiasioissaan ole, jos se ottaakin vähän rauhallisemmin kun ei ole useita kilpailijoita joille tarvii todistella pystymistään?

Kilttikin se on, kun lempirouvaansa syöttää suoraan suuhun, kaikki apilat ym herkut (sellainen pienehkö mattamusta kana, jolla on kullanruskea kaulus). Tunne niillä taitaa olla molemminpuolinen ja mikäs siinä, kun on niin komee miäs. Toisiks mieleisin sille on toinen musta kana, jolla on sellaista vihreänkiiltävää sulissaan. Ne vaaleet (harmaa, valkoruskeekirjava ja valkoinen mustalla kauluksella)se jättää useimmin huomiotta.

Mutta Minna vaan nököttää ja nappaa kavereittensakin munat alleen. Mitenhän paljon se ahneuksissaan niitä kasaa... Mä oon ajatellut, että kanat yleensä hautovat ennemminkin keväästä, kun alkaa valoa olemaan ja ihmettelin, että mikä ihme aika tämä nyt oikein on hautoa. Mutta näkyyhän niitä hautojia olevan muuallakin...Katsotaan mielenkiinnolla tuleeko siitä sen projektista mitään..

Nyt pitää lähteä laskemaan ne lampaat, jos en pääse kahdeksaantoista niin hälytän poliisin ja palokunnan jne. Hyvin ovat toistaiseksi pysyneet tallessa. Ja plussaa on se, että ovat pässit ja uuhetkin ovat pysyneet vielä ihan sopivalla etäisyydellä toisistaan (eli kaukana)
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Sirppi kirjoitti: Ja plussaa on se, että ovat pässit ja uuhetkin ovat pysyneet vielä ihan sopivalla etäisyydellä toisistaan (eli kaukana)
Vois olla pikkasen hermot koetuksella jos nuo lampaatkin ottaisivat kaikki ja tiinehtyisivät itsekseen :smt005
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu eikun kaikki jalostus ja värisuunnitelma uusiksi ja ihan sillain niikus omatoimisesti kuten jollain silloin puoltoista vuotta sitten :smt017 .. ei niin Eihän Sirpin ees pitänyt näitä lampaita..kait pitää...
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

joo ei ne lampaat tänne tullu olemaan. Kun vaan joku ymmärtäis ne ostaa ja viedä pois. Mukaviahan ne ovat, mutta ei nyt onnistu meille talveksi jättää
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Arvioisin nyt, että Minnalla on 8-14 munaa allaan. Yhden oli nimittäin jättänyt vääntämättä pesäänsä naapurista. Että jospa se osaa arvioida edes suunnilleen millaisen lapsikatraan haluaa haitoikseen hautoa. Jos niistä nyt mitään tulee.

Oishan se jännä mun omia PP hybridejä saada parveen.....

Konehaudontakiintiö alkaa olemaan tälle kesälle kyllä täysi, kunhan nämä kanat ja vielä ne viiriäiset haudon
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Minna sai kaverin. Vieressä möllöttää hautomassa nilkuttava Rauni. Piti väkertää lopuille kanoille uusi munimo, toivottavasti se ei ole huomenna turvoksissa hautovia kanoja...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:smt005 Täältä kuuluu myötätuntohekotuksia... Lapsiaan hoitava kanaemo on niin mukava näky, että kyllä kannattaa antaa hautoa, vaikkei se ihan suunnitelma ollutkaan. Mullakin vipeltää tuolla pihalla 19 kananpoikaa, vaikka ainaisiin epäonnistumisiin kyllästyneenä olin jo siirtynyt kaneihin. Noh, onneksi on tipuja, kun tuli vuorostaan takapakkia kanien kanssa. Mä olen jo lakannut tekemästä tarkkoja suunnitelmia eläinten kanssa, ei ne kumminkaan koskaan toteudu. :smt003
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Sirppi kirjoitti:Minna sai kaverin. Vieressä möllöttää hautomassa nilkuttava Rauni.
Hih. Mähän sanoin että se vauvakuume tarttuu :smt005
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Meillä kuului jo piipitystä kanalasta....
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Onnea Aulimaijalle uusista siivekkäistä! Sinne vaan kohta ison tien varteen kyltti, että MAALAISMUNIA.

Meillä eivät hautojat ole ainakaan vielä antaneet periksi hommassa. En yhtään tiiä paljonko niillä munia allaan. Varmaan aika paljon kun ei mulle ole riittänyt!Hautokoot nyt oikein sydämensä kyllyydestä. Toivottavasti ei vallan kauheasti tule uusia tipuja kuitenkaan, kun alkaa sitten käymään talvella kanala ahtaaksi. No jos niitä tulee kauhean paljon, niin laitan laatikkoon ja käyn viemässä salaa Aulimaijan portaille...
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Sirppi kirjoitti:No jos niitä tulee kauhean paljon, niin laitan laatikkoon ja käyn viemässä salaa Aulimaijan portaille...
Pitää varoa ettei tuu kolaria kun mä meinasin tuoda joutavat sun luo :smt003
Vastaa Viestiin