Jännä tipupäivä 8.7.

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Sirppi

Jännä tipupäivä 8.7.

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Tänään on meidän tipujen kuoriutumispäivä. Illalla jo oli muutamissa munissa säröjä ja ne piippailivat hauskasti.

Kolmelta ei koneessa vielä näkynyt ketään, mutta aamulla klo 6 oli ilmestynyt märkä viirullinen kananpoika. Puoli 8 sille tupsahti kaveri.

Kaksi munaa on sen verran jo korkattu, että tipusten nokat näkyvät. Ilmankosteus pysynyt sopivana ja lämmötkin tasaisena (jännäsin illalla, että lähteekö sähköt kun ukkosti...)

Munia oli 10 kpl kaikenkaikkiaan odottelemassa kuoriutumista, vielä haudontapäivänä 17. jokaisessa vipelsi sisällä elävä tipu. Nyt jännätään loppuun asti, että kuinka monta niistä onnellisesti kuoriutuu
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

:smt041 Onnea tipusista ja toivotaan että loputkin kuoriutuvat :smt023
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Onnea!!! Ja toivotaan isoa tipusaldoa! :smt001
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

monta tipua minäkin toivon, mutta saa nyt nähdä. On jännä päivä ja tekis mieli olla siellä koko ajan säröillä olevia munia tuijottelemassa hautomakoneen kannen läpi. Taitaavat kuitenkin tykätä kuoriutua rauhassa ja hämärissä, niin olen koittanut keksiä itselleni muuta puuhaa...
Jonna

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Onnea tipuista!

Mä myöhästyin kaksi kertaa töistä kun oli "synnytys" käynnissä :smt005 On se vaan niin jännää, ettei malttanut edes töihin lähteä, aina ajatteli, et jospa tuo kerkiäis vielä kuoriutua ennen lähtöä :smt016
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Nyt on tipuja kuoriutunut neljä, lopuissakin munissa säröjä ja piipitystä.

Viimeisin tulokas on pieni musta tipu. Muut tänään kuoriutuneet oavt keltamustaviiruisia(kuten 16 aiemmin kuoriutunutta sisarustaan), niin tuo pikkumusta oli jotenkin yllättävä näky

keskiviikkona meille muuttaa 2 kalkkunatipua, että odotusta siinäkin
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Nyt viisi pientä tipua, jatkoa odotellaan..

Ensimmäiset kaksi siirsin jo lämpölampun alle, olivat jo pörröisiä ja kuivia. Alkoivat siinä määrin elämöidä siellä hautomakoneessa, että meinasin tuoreempien tulokkaiden jäävän toiseksi. Kuoriutuneet olen eristänyt laatikkoon haudontakoneen toiseen laitaan, etteivät veivaa munissa olevia kavereitaan pyörryksiin kompastellessaan.

Ne varmaan luulee, että mä oon niiden äiti. Laahustavat ääntä ja isoa hahmoa kohti kauhean piipityksen kanssa ja rauhoittuvat kun otan ne kämmenten sisälle...ja kotkotan :smt005

Pari kuvaa jo osoitteessa
http://s193.photobucket.com/albums/z186 ... rojekti_2/

lisää kuvia tulee kun tipuja tulee lisää ja kuvia ehtii ottamaan
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Voi kun on söpöjä, paljon onnea! :smt001
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

No nyt on kuusi söpöä kuoriutunut. Viimeisin rapisteli kuorestaan ennätysvauhtia, ja hitaammat kurkisteli huimaa menoaan pienistä kurkistusreijistään vierestä...

edellä mainitussa linkissä kuvasarja tirpan kuoriutumisesta nyt
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Onnea tipuista!
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Hieno kuvasarja!
KlaaraKananen

Viesti Kirjoittaja KlaaraKananen »

Onnittelut tipusista, aivan ihania kuvia! Syntymän ihme jaksaa aina sävähdyttää :smt001
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Suloisia tipusia! Onnittelut "emokanalle" :smt001

Aina kun meillä kuoriudutaan, niin en koskaan muista olla kameran kanssa vahdissa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea Sirpille sekä tipusista että upeasta kuvakertomuksesta!
Sirppi

Minna istuu vaan pesässä

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Nyt mä olen järkyttynyt. Illalla menin hakemaan kanoilta munia jotain klo 23, kun en aiemmin kerinnyt. Siellä nökötti Minna-kana MUN munieni päällä. Tuumin vaan, että no ootpas sinä myöhään munimassa. Aamulla ryntäsin herättyäni hakemaan munat ennenkuin uusi kierros alkaa. Vaan siellä se Minna vaan nököttää ja mulkoilee mua pahasti kun kurkin sen tekemisiäni.

Siis meinaako se pannahinen alkaa hautomaan niitä munia oisko niitä jotain 5 kpl nyt. Se on niiden sellainen tuplapesä, jossa toinen syvennys heinissä vieressä. Haaliiko se nyt kaikki kavereittensakin munat itelleen? Mun mielestä sen ei kyllä tarvisi hautoa ollenkaan, kun minä se olen tämän farmin hautoja!!! Alkoi jo kauhukuvat kangastella, että kohta kaikki mun kanani hautovat munia tai hoitavat tipuja ja mun täytyy nolona hakea munia kaupasta. Kanalan seinään kyltti, että "hautominen kielletty ilman omistajan lupaa" ?

Jos se on se perhanan Panu-Pietari saanut sen Minnan hormoonit nyt sekoitettua..... Jos se ees olis nyt sitten hoitanut hommansa, ettei tyhjiä munia ainakaan hautoisi. Ihan järkkyä (no jos se huomenna olisi sen vauvakuume jo laantunut)
Vastaa Viestiin