Uuden haudontaprojektin yritystä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hilmuska

Uuden haudontaprojektin yritystä

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

:smt006

Nyt on siis kanat lääkitty ja kanala uusittu joten ajattelin kokeilla paremmalla tuurilla uutta haudontaa. Olen kerännyt munia jääkaappiin ja asettelin niitä pesään yhdeksän kappaletta houkuttimeksi jo pari päivää sitten, mutta eipä näytä ketään kiinnostavan. Kochinit käyvät vain munimassa sinne lisää, mutta eivät ole alkaneet hautomaan. Tämä on jo toinen yritys, kun ensimmäisen satsit menivät perkuleet syömään kun en älynnyt laittaa pesän eteen suojaa.

Kuinka monta munaa siellä pitäisi olla että räpsähtäisi haudontavaihde päälle? Osa munista alkaa olemaan jo viikon vanhoja, pitäisikö ne poistaa vai jäävätkö sitten vain kehittymättömiksi?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No tästä oli joskus puhetta.. Ja itse tulin kokemuksen kautta siihen tulokseen, että haudontahalu kannattaa herätellä tai tarkistaa ihan tekomunilla.. Ja sitten, kun varmasti hautoo myös yön yli, niin voi viedä oikeat siitosmunat alle..

Muuten helposti käy niin, että vaivalla kerätyt siitosmunat vanhenevat pesään, eikä kukaan niistä innostu.. Kokemusta on..
pönde

Viesti Kirjoittaja pönde »

meillä alkoi tänään kituviikko, yksi alhoista päätti kaksi viikkoa sitten jäädä makaamaan pesään kahden oikean ja yhden pesämunan päälle, ja kun tuota makaamista kesti kaksi päivää ja yötä, päätin lisätä alle vielä 8 munaa jääkaapista (kannatti siis järjestää munat munintajärjestykseen, niin tiesi mitkä olivat tuoreempia). asettelin munat madamen ympärille pesään, ja humps, sinne katosivat pörheän olemuksen alle.

kauhun hetki :shock: koitti viikko tuon alun jälkeen kun kaikki kanat marssivat rivissä ulos, myös pikku hautojamme. mutta hän päättikin vain haukata raitista ilmaa, rypeä hieman ja sitten palata takaisin urakan ääreen. sillä aikaa mulla oli mahdollisuus valaista, mitä munien sisällä näkyy jos mitään, ja jotenkin jäi sellainen mielikuva, että ehkä puolen kymmentä voisi näistä kypsyä ihan eläviksi asti. saa nähdä. laskettu aika on siis ensi viikon lopulla.

tää on mun eka haudontaprojekti ja onhan tää ihan kamalan jännää ja mielenkiintoista. ensi viikolla on tarkoitus siirtää pesä kanoineen ja munineen astetta alemmaksi omaan eriöön, koska nykykorkeudelta saattaa olla epäterveellistä pienempien tippua - eivätkä ainakaan takaisin pääse. onko jollakin kokemuksia siirto-operaatioista? onnistuuko 'peitä kana ja nosta pohjia myöten uuteen koppiin' -tekniikka?
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Mimmi kirjoitti:tulin kokemuksen kautta siihen tulokseen, että haudontahalu kannattaa herätellä tai tarkistaa ihan tekomunilla..
Mä taidan olla perverssi kun tää nauratti mua :smt005 :smt047
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ztot Ztot...:smt018 . täällä on myös alaikäisiä lukemassa ( katos myö ollaan jo sen ikäisiä että täytyy kokeilla erilaisia konsteja ton haudontahalun herättämiseen.. )
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

...Alaikäiset tuppaa olemaan pahempia kuin yli-ikäiset... :smt005

Onnea Pöndelle ja kanalle haudontaan! :smt001
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

:smt005 Onnea Pöndelle haudontaan!
jaanahi

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Me kerättiin 13 munaa ja laitettiin kerralla vaan pesäkoppiin. alkuun näytti ettei mitään tapahdu, mutta 3-4 päivän jälkeen alkoi kana tosissaan hautomaan :smt001 .
Mietittin siinä sitten että mitenköhän tässä käy, mutta onnistui ihan hyvin haudonta onneksi. Kana tuli siirrettyä pesineen vielä loppuvaiheessa eri paikkaankin, mutta eipä sekään kanaa haitannut. Seuraavalla kerralla voisi kyllä yrittää herätellä haudontahalut jo valmiiksi, vaikka sillä tekomunalla :smt112
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

tyhmä kysymys taas, mutta jos kana keksii alkaa hautoa tuolleen jotain munaa jo ennakkoon pari päivää ja sitten lisätään haudottavien munien määrää, niin miten käy sitten kun ne ensimmäiset munat kuoriutuu muutamaa päivää aiemmin? Loppuuko haudontainto siihen?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä teen aina niin, että otan pois ne, mitä se on hautonut sen pari päivää ja laitan tilalle uudet, merkatut munat. Siten ne kuoriutuvat suht samaan aikaan.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Aulimaija kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:tulin kokemuksen kautta siihen tulokseen, että haudontahalu kannattaa herätellä tai tarkistaa ihan tekomunilla..
Mä taidan olla perverssi kun tää nauratti mua :smt005 :smt047
:smt005 Ei mutta tästähän sais vaikka mitä parisuhdeterapiaa aikaiseksi.. Mäkin oon tässä lähdössä vuosittaiselle hääpäivälomalle ukkelin kanssa kaksistaan.. :smt016
Hilmuska

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

:smt005 :smt018 Tsot tsot..

Tulee varmaan ihan mielenkiintoisia vastauksia, mutta minkäslaisia tekomunia teillä on käytössä? Siis siellä pesissä.. Heh, siis siellä kanojen pesissä? :tongue:

Meillä ei vieläkään ole tapahtunut haudontarintamalla mitään. Olen jääkaappiin kerännyt munia ja niissä on päiväys päällä, notta sitten tiedän ettei yli viikon vanhoja tule laitettua hautumaan. Eikös se 7 vrk ollutkin se takaraja?

Ajattelin, että annan nyt vain niiden houkutusmunien olla siellä, vanhetkoon rauhassa kun ei kai ne ihan pian ala mätänemään. Vai? Ehkäpä voisin lisätä sinne vielä niitä enemmänkin, josko sitten räpsähtäisi haudontafiilikset jommallekummalle tupsiksista. Nyt kun meillä on kanojen lääkekuurista johtuen tuo munankäyttökieltokin päällä.. :smt112
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Olikohan se lampolassa kun kerran yks keskustelu meni sellaiseksi että siinä ei ihan varma voinut olla kummasta poikimisesta oli kyse tai jälkeisistä, emännän vai uuhen.. oli kyllä aika hauska ketju :smt002 ja kun ne penteleet vielä söi niitä jälkeisiä.. siis lampaat...kai
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on houkutusmunina Tiimarista hankittuja muovimunia, jotka täytin vedellä. Mutta paremmin niitä on kyllä houkutellut, jos on jättänyt pari munaa keräämättä. Ja joskus tehoaa tyhjä pesäkin, kun oikein kuume iskee! (Mutta silloin ei kyllä tarvitsekaan houkutella..)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä on valemunat myöskin T: sta ostettuja muovisia, jotka isäntä täytti askartelukipsillä. Mimmi...miten ihmeessä se vesi pysyy sisällä?

Haudontainnon herättelyyn tarvitaan kanasta/tietolähteestä riippuen 0-12 munaa. Ja siitosmunien maksimisäilytysaika on kaksi viikkoa. Mitä tuoreemmat munat sen parempi on lopputulos. Jääkaappi ehkä hiukan liian kylmä...joku viileäkaappi olisi kai parempi, mutta onhan ne jääkaappimunatkin monella kuoriutuneet.
Vastaa Viestiin