meillä haudotaan :) apuva.. TIPUTIPUTIPU!!!!!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Volmari

meillä haudotaan :) apuva.. TIPUTIPUTIPU!!!!!

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Olin poikamme rajun virustaudin takia (ei muuten ollut mikään tunnettu virus, kun testasivat yleisimmät...eikä lintuinfluenssa :wink: ) 4 päivää sairaalassa ja sen jälkeen sieltä saadussa rajussa mahataudissa pedin omana useamman päivän. Tänä aikana mieheni sitten "joutui" hoitamaan eläimet ohjelappu kourassaan ja siinä sattui meillekin tuollainen mukava "yllätys"...

Eli, kun minä himohuolehtija olin tallista sopivan aikaa pois, enkä ollut muniakaan niin tajaan keräämässä, niin jo oli tänä iltana vastassa heinäseimipesässä onnellisesti hautova kananen! :lol:

Kyllä se on vaan kiva, että huonosta seuraa aina jotain hyvääkin! Nyt kyllä pysyn pesän luota pois hössäämästä ja annan kanan hautoa rauhassa, josko se onnistuisi. On meillä eka kerta, kun poikasia odotellaan!!! Jippiii! :D En kyllä osaa yhtään edes sanoa montako munaa pesässä on...
Ja eikös sieltä kuuluisi ne muiden mahdollisesti munimat uudet munat kerätä pois... Mutta kun toisaalta en viitsisi nyt kanaa yhtään häiritä ja muut kanat eivät ole koskaan muualle munineet! Eli mikäs nyt neuvoksi??

Annanko luonnon hoitaa homan omalla painollaan (niinkuin haluaisin antaa..) ja katson sitten oppivatko muut kanat munimaan muualle? Ei kai ne sinne pesään väkisin munimaan änkeä, kun sielä kerran yksi innolla munia "kuumentaa"?
Viimeksi muokannut Volmari, 03 Maalis 2006, 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Kyllä sun kannattaisi merkata ne munat, mitä kanasi on alkanut hautomaan. Jos pesä on suosittu, sinne käyvät muut munimassa sillä välin, kun hautova käy syömässä... Meillä sai ainakin päivittäin poistaa ylimääräisiä munia pesästä :wink:

Se kannattaa myös ottaa huomioon, että jos pesään tulee liikaa munia, ei kana pysty pitämään niitä tarpeeksi lämpöisenä ja kaikki saattavat mennä pilalle. Luonnossahan kana munii jemmaan paitsi vihollisten vuoksi, myös lajitovereiltaan, jotta pesään ei tulisi muiden munia.

Onnea kuitenkin haudonnasta, kerrohan sitten väliaikatietoja :lol:
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onneks olkoon: Mä en oo tehnyt mitään kun, joku kökkijä alkaa hautomaan: olen vain antanut sen olla rauhassa..Laittanut ruokakipon lähistölle ja vesiastian. Syömässäkin se on äkynyt muilta salaa, esim kun toiset ovat jo orrella tai päivälevolla( yleensä kerran päivässä )
Tietysti muita kanoja varten kannattaa asettaa uusi mieluinen munintapaikka. Meillä tytöt on niin äkäsiä, kun ovat pesässä, ettei sinne muut saa mennä.. Joskus kuitenkin( kaverukset, mille fleur sekalaiset) ovat hautoneet samassa pesässä( siis toinen munakasan päällä ja toinen siinä vieressä) ja ovat sitten hoitaneet kuoriutuneita poikasia yhdessä.. poikaset ovat olleet järjestelystä kyllä vähän ihmeissään, kun kaks emoa kiljuu kilpaa herkkupaloille. Toisaalta, jos et halua, niin munat on ihan käyttökelpoisia noin viikon haudonnan jälkeen esim leivontaan tai laatikkoruokiin..

Joskus( meilläkin on musta yks veijari) kana saattaa lopettaa haudonnan 2,5 viikon jälkeen ja se satsi on sitten piloilla..kun munat jähtyy just pahimmoilleen ennen kuoriutumista.

Haudonta-aikahan on noin 22-23 vrk, kuoriutuminen voi kestään vajaat pari vuorokautta, jos kana ei oo tarpeeksi käännellyt munia ja vaihtanut niitten paikka. Poikasella ei oo hätää pesässä.. ruskuaisen jämät vetäytyy lopussa vatsaonteloon ja se pikkutipu pärjaa sillä jopa reilun 3 vrk:ta( lähtee kyllä helposti hortoilemaan)

Off topic: teitkö sitä suola/sokeriseosta tai haitko osmosaalia
Kanaset

onnea haudontaan!

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Kyllä mielestäni uskallat merkata ne munat, koska muut kanat tosiaan voi mennä munimaan sinne seimeen, vaikka toisen päälle jos sille päälle sattuvat :D Ainakin meillä joskus ihan väkisin änkivät sinne samaan pesään.
Ei meillä ainakaan kanat oo häiriintyny siitä että oon käynyt tarkistamassa tilanteen päivittäin... päin vastoin, paljon vaikeempaa on ollut saada kana luopumaan hautomisaikeistaan, kun en ole tipuja halunnut.
Eiköhän se haudonta hyvin suju, kyllähän se luonto hoitaa, mutta onnea tosiaan ja kerro miten käy!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Onpa kivoja uutisia...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Merkintää kannatan minäkin...ja vinkkinä siihen: piirrä munan ympäri viiva, niin näät heti munia kääntelemättä mikä on haudottava muna...

Muille kanoille tarjolle monta uutta pesää (aluksi vaikka valemunilla varustettuina)...jospa ne jonkun huolivat uudeksi munintapaikaksi.

Sitäkin tässä mietin, että jatkaisiko kana hautomista, jos siirtäisitkin sen munineen toiseen (vähän matalammalla olevaan---tuleville tipuille turvallisempaan) pesään...Mutta tämä on vain minun pohdintaani...

Kuka se tuleva äiti on? Isä vissiin on Volmari?
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Olen täällä vielä taudin heikentämänä, mutta tallissa vakoilin sen verran, että pesässä oli ahdasta!! Kolme kanaa :shock:

Eli hautoja alla, toinen puoliksi päällä ja vielä kolmas oli ängenny itsesnsä sinne reunaan munimaan! Ja hautoja piti kovaa ärinää ja valitusta. En ololtani kyennyt oikein toimenpiteisiin, mutta heti kun pystyn, niin ajattelin josko siiratäisin sen hautovan kanan ja kaikki siellä olevat munat (sillä en tiedä mitkä ovat alkuperäisiä, kun merkkaan en ole päässyt....samperi tämä tauti :evil: !!!)

Meillä on kanalassa se sellainen pikkumökki jossa olisi sitten verkko-ovikin tulevaisuutta ajatellen, jos tarvii niitä vaikka eristää, niin voisikohan sen siirtää sinne ja jättää oven auki?? Mökki on kohollaan maasta, eli ei ihan kylmin paikka. Toinen ruskeista kanoistamme kävikin siellä ahkeraan kukon kanssa kuopimassa aikaisemmin ja pesää kai suunnittelemassa (on kanan mentävä aukko seinässä), mutta päätyi ihme kyllä tuonne seimeen.. Sielä olisivat hyvässä tallessa, rauhassa ja matalalla. En vaan haluaisi, että haudonta keskeytyy jos menen sitä tökkimään uuteen paikkaan :(

Mutta seimessä taitaa olla liian ahdasta, sillä muita kanoja en taida muualle munimaan saada! Olen pesiä tarjonnut, mutta aina menevät seimeen. Miten niin mukava onkin??
Vastailkaa vielä, mikäli ehditte ennen huomista. Voisin tehdä siirron huomenissa, jos se järkevältä paikalta teistä kuulostaa (siis mikäli se oloni puolesta on edes mahdollista).

Äitinä näyttää hääräävän toinen Susannamaria. En tarkistanut vielä kumpi, vaalempi vai tummempi.. Isi taitaa olla Volmari, mutta pääsihän se Ilpokin kokeilemaan useamman kerran :wink: Taitaa olla yhtä suurta perhettä!! (Tulisko niistä tulevista "toivottavasti osa kanoista" esim. sit Ilpolle oma kanalauma...? Vai miten luulette?)

Maunu muori: suolasokeriliuos pysyi sisällä, en turvautunut Osmoon :lol: se on niin äklöä! En viitsinyt lapsosia sillä kiduttaa....heh.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Jatkan aiheesta..nimittäin siirtourakka tehty!

Siirsin ja merkkasin munat uuteen paikkaan: pikkumökin päälle kyljellään olevaan puulaatikkoon (ajattelin mökin olevan kuitenkin liian alhaalla kylmän takia) ja kana päälle! Ei jäänyt...lähti hoitelemaan omia asioitaan.
Sain kyllä aika lailla nokasta, kun urakan aloitin. Molemmat SusannaMariat hauto ja molemmat ärisi ja nokki! Sitten kun vielä kanoja siirtelin ja uuteen pesään yritin, niin Ilpo äity kanoja puolustaan ja teki hurjia syöksyjä jalat edellä! :D Käsi vaan kasvojen suojaks ja hyvin meni! Kanat vaan yritti mennä seimeen takaisin. En antanu jäädä.

Kävin vuohien kanssa ulkona ja palattuani toinen "pikkukanoista" oli jo kopin päällä syömässä ja tutki munia uudessa paikassaan ja hip-hei :!: hyppäsi päälle hautomaan!! Järjesteli munia, "laski ne" ja asettui asentoonsa. Olipa kiva tunne kun operaatio taisi onnistua...

Oli muuten hassua, kun kanat nosti pois niin ne jäi hölmön näköisinä vaan makaan lattialle siivet levällään ja ihan lättänässä :lol: :lol:
On sitä nyt kiva seurata ja odottaa perheenlisäystä!! Harmi, kun vanhempi poika on myös vielä puolikuntoinen, odottaa nimittäin innolla että pääsisi katsoon hautovaa kanaa (ot. on oma olokin edelleen hutera, mutta pystyy silti jo arkiaskareisiin rauhallisella tahdilla).

Muokkaus klo.13.19:
Kävin tarkistamassa tallissa... Kanat seimessä munat yksin ja viileitä!! Kuinka äkkiä ne sit menee piloille eli kylmiää...?? Meniko siis operaatio ketuille? Höh!
Otin seimestä heinät pois ja avasin mökin oven. Kana meni heti taas munien päälle hautomaan. Onko siis turhaa, eli kehittyvätkö vielä?
Mökistä löytyi 7 munaa! :shock: Jätin kolme houkutukseksi...

Nyt on kyllä tullut tekstiä, mutta ei kai se mitään :wink: kun ollaan ensikertalaisia.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Pohdintaa taas...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tuota...ne munathan ei olleet kovin kauan kylmillään...Mietin sitä, että voisivat joutua olemaan paljon pidempäänkin kylmillään , jos niitä kuljeteltaisiin toiseen paikkaan haudottavaksi...Ja mitenkäs se meni se haudottavaksi tarkoitettujen munien jemmaan keruu-ohje---säilytettiinkö niitä ihan jääkaapissa?
Toisaaltahan voisit tehdä niin, että kun näät varmaksi mihin kohti se hautoja asettuu, vaihtaisit sen alle ihan tuoreet munat---niitähän sulla tulee koko ajan...
Kiva kuulla raporttia miten etenee...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Haudottavien munien keräilyssä varastooon ( odottamaan varsinaista haudontaa) pitää huolehtia siitä, ettei munan lämpötila nouse juuri yli 20 asteen, silloin nimittäin alkio alkaa kehittymään jolloin jäähtyminen taas on huono juttu. Eli jos kerää munia esim haudontakonetta varten, munat pitää kerätä päivittäin ja säilyttää niitä kylmäkaappilämpötilassa(10 asteen kieppeillä). Lisäksi munia on hyvä käänneellä ja ne saisvat olla hieman kosteita. Mä oon tehnyt niin, että kärään munat munakoteloon( pitäis oikestaan olla vaakaasennossa, mutta on se näinkin onnistunut), Sitten olen kostuttanut talouspaperin ja laittanut sen koteloon. Kaks kertaa päivässä oon kotelon sitten kääntänyt, kunnes munia on tarpeeks( meidän omatekoseen hautomakoneeseen mahtuun noi 50 munaa tai 75 fasaaninmunaa) viime keväänä en hommaan ryhtynyt.. saas nähdä viittinkö nytkään, kun ei oo oikein sopivaa tilaa poikasille, sitten kun ne kuoriutuu( kun joutuu itse huolehtimaan niiden lämmittämisestä) Aiemmin kasvatin tipuja omakotitalon pannuhuoneessa.(ihan vain kokeilun vuoksi) Oon mä ensimmäisen kanani hautonut styrox-laatikossa Lidl:stä ostetun lämpötyynyn avulla ( Otto-Olivia oli sen ainoon onnistuneen nimi).. kokemus oli aikamoinen, mutta siitä tulis romaani...
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Niin, sitä mietin, että jos se kana oli jo kuitenki jonkin aikaa hautonu ennenku sit jätti sen pesän toksi kolmeksi tuntia... Kai se oli jo hautonu vajaan viikon. Toinen Susannamarioista oli sit iltatalliin mennessäni asettunu sinne mökkiin hautomaan :lol: Kyllä niillä nyt näyttää intoa piisaavan!
Taidan jättää loput luonnon huoleksi ja katsoa tuleeko tipuja vaiko eikö. Enhän mä saa muuten edes nukuttua, kun huolin koko aika :lol:

Kohta päästään isomman pojan kanssa vakoilemaan kanoja ku pienempi vesseli menee torkuille. Saapa nähdä vieläkö molemmat hautoo. Ajattelin huomenna laittaa heiniä takaisin seimeen (pidän vielä tän päivää tyhjänä, ettei Susannamariat tunne liikaa kiusausta), niin saavat sitten Esteri ja Klaarakin taas munia mielipesäänsä....tai...sit nekin tietty alkaa hautoa 8)
Kanaset

jäähtyminen...

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Eiköhän luonto hoida loput... muistaakseni joku täällä tai suomi24:sessa kirjoitti kerran että jäähtyminen hidastaa kuoriutumista mutta vain muutamalla tunnilla (taisi olla kun joku ihmetteli että kuinka kauan poikasia on odotettavissa kun 21 päivää oli jo mennyt...). Eli voisi toivoa että kyllä sieltä tipuja tulee :)
Eikä mua ainakaan haittaa vaikka tekstiä tulisi, sitä vartenhan tää foorumi on ja kiva lukea enemmänkin! :wink:
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Hohhoijjaa, meillä taas haudotaan :| Nooh, antaa hautoa. Minä olen kyllä siirrellyt niitä kanoja ihan oman mielen mukaan, paikkaan joka minusta tuntuu parhaalta :D Ja aamulla huomasin että kana oli siirtynyt alkuperäiseen pesään, johon oli munittu; tadaa, yksi kananmuna. Se oli sitten jättänyt kaikki kymmenen kananmunaa jäähtymään toiseen pesään :mrgreen: Nooh, siirsin ne 10 kananmunaa takaisin alkuperäiseen pesään, ja kohta tulee kaksi viikkoa täyteen, kun kana aloitti hautomisen :| Jännä katsoa, tuleeko niitä tipuja :D Ja vielä jännempää on se, että vain kaksi kananmunaa on kääpiökanojen, ja loput isojen valkoisten hybridien kananmunia. Läpivalaisin nuo kananmunat ja poistin ylimääräiset.

Ps. Sinunkin, Volmari, kannattaisi varmaan läpivalaista nuo kananmunat, ellet ole sitä jo tehnyt.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Yritin kyllä yhtä "läpivalaista", mutte en osannut kai katsoa oikein, ku ei näyttäny miltään....

Tänään molemmat Susannamriat oli siirtyny laatikkopesään hautoon yhdessä ja kopin pesä oli hyljättynä :?
Eikä mistään löytyny merkitsemättömiä munia (?) eli oli kai Esteri ja Klaara pitänyt välipäivän.... tai sit jemmannu munat tosi hyvin!
Ajattelin olla puuttumatta ja katsoa tuleeko kummastakaan pesäsätä yhtään tipua. Näyttävät olevan hiukan enemmän hämillään ku edes minä, niin katsotaan ny miten käy. Kerään vaan uudet pois ja odottelen...kuten sanoin , menetän muuten huolehtimisellani yöunet :D

Eli jos hyvin käy, saadaan tipuja ja jos ei, niin ollaanpa sit yrittämistä rikkampia seuraavan kerran tullessa kohdalle!
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Näissä meidän kananmunissa ainakin näkyi jo semmoisia "verisuonien" tapaisia. Ja tummaa keskellä. Hautomisen loppupäivinä kannattaa ainakin läpivalaista kananmunat, koska jos joukossa on mätiä kananmunia. (räjähtävät helposti, haisevat kauhealta ja sotkevat kaiken :| ) Loppuvaiheessa, kananmunissa joissa on tipu, on kananmunan toinen pää vaalea ja muuten se on tumma. (huomattiin se, kun ekaa kertaa kana hautoi :| , rikottiin kananmunia, kun piti tietää onko siellä tipu sisällä vai ei ) Uskomatonta, meillä eka hautominen kesto yli 30 päivää, ja silti tuli terve tipu :) (ja yksi ei-terve tipu :(
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Läpivalaisusta kiinnostuneille

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tuolla linkeissä on caddyn laittama: "Kanan sikiön kehitys"...siltä sivustolta "candling"-kohdasta löytyy hyviä läpivalaisukuvia...jopa videonpätkiä, joissa näkee tipusen liikkuvan.
Vastaa Viestiin