Tipu Toffee-kanalla..

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä oon huomannut, että ruskeat tuppaavat olemaan kukkoja :smt012 Ekojen poikasten kanssa mä olin innoissani, kun näin ruskeita poikasia keltasten seassa, en ole enää :smt013
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Justiina, et taida sitten saadakaan tummaa kanaa joukkoosi....
No joo, katsotaan nyt, miten käy.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ai, kiuruvetisissä aina riemuitsen ruskeaviiruisista. Niistä tulee lähes aina kanoja. Mustia katselen aina epäillen ja ihan keltaiset muuttuvat yleensä mustiksi kukoiksi, mikä on ihan käsittämätöntä. Jos syntyy ihan keltaisena miksi pitää tulla mustaksi? Ja jos on musta, silti pysyy mustana, miksei voisi tulla vuorostaan valkoiseksi? Ehkä siksi, etten ole eläissäni nähnyt valkoista kiuruvetistä!
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

helvi kirjoitti:Justiina, et taida sitten saadakaan tummaa kanaa joukkoosi....
No joo, katsotaan nyt, miten käy.
No höh :smt012 katsellaan mitä tuleman pitää ja onhan sulla itselläsikin yksi tumma kana :smt007 kyllä niistä tummista on ainaskii yksi kana :smt003
Mimmi

Iloa ja surua..

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Höh, hyviä ja huonoja uutisia. Kummat ensin? No huonot:

Sillä Toffeen tipulla sojottaa toinen jalka sivulle päin, ei tunnu ottavan alle. Liikkuu ikään kuin ryömimällä ja "melomalla" terveellä jalalla itseään eteenpäin.. Onkos se sitten nirri pois? Vai voiko vielä korjaantua? Kun tipun ottaa käteen, jalan saa käännettyä oikeaan asentoon. Mutta heti kun laittaa tipun omilleen, jalka vinksahtaa sivulle.

Eli onko kukaan katsonut, tuleeko tällaisesta eläjää ja kuinka pitkään on katsonut? Entä onko kukaan kysynyt eläinlääkäriltä lastoitusta tms ratkaisua?? (Naurattaa kyllä jo itseäkin..)

No, sitten ne hyvät uutiset: toinen tipu oli syntynyt, sellainen oranssimman keltainen..
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Onhan noita joskus tullut jätettyä... Ehkä yhden kerran :smt002. Pojat on laittanut tommosen sivusorkan ( lasten antama nimitys) joskus nenäliinan sisään ja jogurttimukiin. Siellä jalan on pakko olla oikeassa asennossa. Siinä on vaan sitten huolehdittava jatkuvasti, että päästää riittävästi syömään ja juomaan. Ja onhan ne välillä saanut ne ihan kuntoonkin. Jollain amerikkalisella riikinkukkosivustolla oli kerran ohje, miten pienen riikkarin jalan voi sitoa. Niillä on vähän kuin leipäpussin sulkijoita, jotka taivutetaan ensin terveen jalan ympäri ja toisella päällä tuetaan lenkillä viallinen jalka oikeaan asentoon. Mikä mahtaa olla oikein, pelastaa ja kenties periyttää, vai hävittää. Lapset ovat kuitenkin nauttineet, kun ovat saaneet pelastaa jonkun elämälle. Jos pojat ei ehdi huomata, meillä kyllä hävitetään silloin. :smt010
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kuva

Tässä molemmat tipuset..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tuosta "pussinsulkijakonstista" on tällainen kuva ja ohje:
http://www.feathersite.com/Poultry/BRKR ... hicks.html
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Meillä nuo jalkavikaiset on niitattu heti kun vaiva on tunnistettu, niin on opettanut eräs vanha lintukonkari ja kokemus. Surkeaa hommaa se on, paperipussi ja kymmenkiloinen kivi on hyviä apuja. :smt009
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, mä arvaan, että ammattilaisten ohje on nistiä pois.. Mä oon (ainakin nyt ekan vammaisen tipun kohdalla) niin hellämielinen hölmö, että ajattelen, että eihän vaivaisena syntynyttä ihmistäkään viedä lopetettavaksi.. Kun ei tipulla kipuja tunnu olevan ja se on kovin reipas, vilkas ja liikkuvainenkin, niin annetaanpa mahdollisuus elämään.. Perhepalaverissa näin päätimme ja ristimme samalla tipun Sisuksi, että jospa se sillä pärjäisi!

Käytän tipua sisällä matolla "jumpassa" ja tänään aion yrittää tuota sitomista.. (Kiitos, Hilta, linkistä!)

Mutta Piparilla oli kanssa jo yksi tipu: munan kuoret oli heitetty uunista ulos ja piipitys kuului. Mutta Pipari oli niin kiukkuisena, ettei antanut katsoa vaan piilotteli tipua takapuolensa alla pylly tiukasti uunin takaseinää vasten.. He..

Tässä Sisu-tipu jumpassa:

Kuva

Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitä Sisulle kuuluu?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Sisu on saanut lisänimen Könkkä, ei millään pahalla, mutta kuvaava nimi sekin.. Eli jalan asento on säilynyt ennallaan, mutta kaveri pysyy vauhdissa mukana tekemällä hirmusia syöksähdyksiä emon ja siskon/veljen perässä.. Kaveri on kaikin puolin reipas ja pirteä ja pitää puolensa äänellään, jos meinaa jäädä esim. Kukko Nimeltä Ainon jalkoihin..

Kokeilin sitoa jalat pussinsulkijakonstilla, mutta jalat kääntyivät taakse ja tipu rötsähti aina mahalleen eikä päässyt mihinkään.. Joten ei onnistunut se kokeilu.. (Vai pitäisiköhän kokeilla nyttemmin uudestaan, jso terve jalka olisi voimakkaampi?)

Aika paljon rakentelua ja muuta puuhaa tipu tietysti on aiheuttanut sekä päänvaivaa Ainolle ja Toffeelle.. Tipu nimittäin ei ainakaan vielä pääse nousemaan a) pesään, jossa on laita, b) vesiastialle, jossa on laidat, c) ruoka-astioille, jotka ovat ylempänä jne jne.. Emo on kyllä herttainen: se tekee kaiken Könkän ehdoilla, eli on vaikka mieluummin yön ulkona maan tasalla, kuin menisi terveen tipun kanssa pesään... Ja Kukko Nimeltä Ainokin osallistuu lastenhoitoon tavalla, jota en ole itse ennen nähnyt, mm. kantaa Könkälle herkkuja.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jaaha. Pipari sai siis yhden tipun ja tässäpä kuva.. Voitte varmaan arvata saman kuin minäkin, ei kai tämä voi olla muuta kuin kukko?

Kuva
Shot with Canon PowerShot A520 at 2007-07-12
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Kukoltahan tuo näyttäisi :smt017 Meillä on muuten aika saman värinen tipu, jännä nähdä minkälainen siitä kasvaa...
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Mitä kuuluu Könkkä-tipulle?
Vastaa Viestiin