Mustin perheen perustaminen (Tipuja !!! )

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Jiina

Mustin perheen perustaminen (Tipuja !!! )

Viesti Kirjoittaja Jiina »

Meidän Musti-kana haluaa äidiksi ihan väkisin, mutta minä olen asiasta eri mieltä. Kohta A: kanalaumassa ei ole vielä kukkoa B: kana liian nuori, vasta muutaman viikon muninut ja C: pesänä on vanha lipasto ja sen ylin laatikko on hiukan liian korkea paikka pikkutipuille.

Kolme päivää on nyt pesässä ollut. Ajoin sen tennismailalla uhkaillen aina pesästä pois, kun hain munat. Hirveän huudon sain palkaksi... Ja nyt viisaana kanana Musti hyppää pesästä pois, kun kopautan lipaston päätyyn... Olen kertonut sille, että ensi kesänä saa hautoa, kun nuo kolme ongelmaa on poistettu/poistunut.

Hautomakoneesta on neiti itse kuoriutunut ja olen kyllä onnellinen, että siltä ainakin löytyy intoa hautomiseen, ellei nyt ota itseensä ja sano minulle ensi kesänä, että haudo itse... :smt048 :smt007 :smt007
Viimeksi muokannut Jiina, 08 Heinä 2007, 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Ei vielä biologinen kellokaan tikitä... :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi kuinka helppoja pulmia Jiinalla onkaan:

A) Uutta kotia etsiviä kukkoja löytyy todella helposti ja jopa ihan ilmaiseksi! Tai sitten hommaat siitosmunia toisesta kanalasta...mutta mieluummin anna koti kodittomalle kukkoselle!
B) Kanan nuori ikä ei haittaa mitään...yleensä haudontainto laantuu vanhemmiten. Muutaman viikon munintakokemus kyllä riittää vallan mainiosti!
C) Sitten kun tiput ovat kuoriutumaisillaan/kuoriutuneet voit joko verkottaa nykyisen pesän tai siirtää kanan tipusineen turvallisempaan paikkaan. Alkuhaudonnassa kana leimaantuu paikkaan, mutta munien piipittäessä niihin ja tuleviin tipusiin, eikä yleensä häiriinny siirrosta.

Ps. Älä ota liian vakavasti---kunhan kopasen, että ootko yllytyshullu :smt005
Jiina

No joopa

Viesti Kirjoittaja Jiina »

Mua ei kyllä yleensä tervitse paljon yllyttää, kun eläimistä kyse... Mutta olen päättänyt, että haudotan vasta ensi kesänä. Tai sitten hieman myöhemmin kesällä, jos Musti on vakaasti sitä mieltä, että äidiksi haluaa... Se siitä päätöksestä :smt012

Kaipa sitä pitää katsella kanalaumaan kukkoa. Savitaipaleen kantaa nämä myyjän mukaan on.
Jiina

Kana voitti

Viesti Kirjoittaja Jiina »

Nyt on Musti siirretty alhaalle pesään ja sillä on "kukkomunia". Tyytyväisenä asetteli itsensä munien päälle. Suojattiin verkolla pesä, ettei muut kanat mene sinne munimaan.
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

:smt003 Kanoilla on useimmiten taipumus voittaa tällaiset "taistelut".
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihanaa! Onnea Mustille haudontaan! No joo...onhan nyt "hieman myöhemmin kesällä" :smt042
Mimmi

Re: Kana voitti

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jiina kirjoitti:Suojattiin verkolla pesä, ettei muut kanat mene sinne munimaan.
Pääseehän Musti kuitenkin itse jaloittelemaan, milloin haluaa?? Käyvät nimittäin perustarpeillaan tämä hautojat ihmeellisiin aikoihin ja hirveällä kiireellä!!

Oisittepa nähnyt, kun toinen mun hautojista lähti eilen ihan pihalle asti lenkille!! Siivet levällään ja kauheaa koklotusta pitäen viipersi puolijuoksua ympäri pihaa, äkkiä nokki jotain herkkuja suuhun, äkkiä pyörähti vähän kuivassa multapaikassa nauttimassa auringosta, äkkiä viskasi hirveän jöötin kanalan kulmalle ja hirveällä kyydillä paineli takaisin hautomaan.. Huvitti kyllä! :smt005
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Nonni, tais Musti kuitenkin voittaa :smt002

Meilläkin on ollut verkko pesän edessä, ettei muut menisi munimaan sinne. Hautovat kanatkin ovat vain könöttäneet pesässä, eikä ole ollut minkäänlaista halua jaloitella tms. Täytyy sitten vaan viedä ruoka-ja vesikippo kanan viereen...
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä oon tehny niin, kun oon vissiin aiemmin kertonutkin, että nostan hautojan päivittäin syömään ja siinä samalla sitten poistan mahdolliset uudet munat. Ainakin nää mun hautojat on ollu niin innokkaita, etteivät ole tykänneet siitä kyttyrää. Verkon laitan sitten vasta samana päivänä, kun on 'laskettu aika'
Jiina

Hei

Viesti Kirjoittaja Jiina »

Pesä on suojattu kanihäkin yläosalla, eli tilaa on jaloitella. Eilen oli karannut tosi pienestä kolosta ja oli piirongin laatikkossa hautomassa... Siirrettiin takaisin oikeiden munien päälle ja siellä on taasen ollut. Toivottavasti ei ehtinyt olla liian kauan hautomispesästä pois.
Jiina

Tipuja!!!

Viesti Kirjoittaja Jiina »

Oi ihanuutta. Kaksi tomeraa tipua ainakin on kuoriutunut. Olivat jo tutkimassa eväitä... Emo on "hieman" vartioivaa tyyppiä ja alle oikein näe onko muita jo kuoriutunut. Toinen oli keltainen ja toisella oli keltaisessa ruskehtavaa väriä.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Onnea tipeistä :smt001
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Paljon onnea pienistä kuoriutujista!
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Hih hih :smt005

Huomasin vasta nyt tämän ketjun ja kylläpä Jiina olikin nopea pyörtäessään päätöksensä tämän kesän haudontakiellosta.
Kuuluu ihan selvästi meidän yllytyshullujen porukkaan! :smt005

Ja kamalasti onnea tipuista!!!!
Vastaa Viestiin