Hehkutus

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Onnea haudontaan :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla keväällä hautoi yksi, kun siirsin muun parven ulkotarhaan. Jätin hautojan yksin talliin, eikä se ollut moksiskaan. Hautoi loppuun ja siirsin muiden sekaan sitten, kun tiput olivat noin viikon ikäisiä.

Mutta en tietysti osaa sanoa, suuttuuko sun hautoja, jos muut jo pääsee ulos ja se ei???

Mutta nyt mulla hautoo ulkotarhassa yksi ja aion huomenna kyllä päästää muut vapaaksi pihapiiriin ja jättää taas tylysti hautojan omiin oloihinsa..
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Mieleni kyllä tekisi laskea muut, mutta haluan niitä tipusia niin kiihkeästi....
En itse odottaessani halunnut edes lapsivesipunktiota tehtäväksi, sillä joku 0,1% keskenmenovaaralla.
Viikko sinne tänne, kun olen päivät töissä, ei tunnu niiiiin pahalta.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Meillä on kanat menossa ulos tänä iltana tai sunnuntaina.
Järkevänä likkana asiaa pari päivää pähkäiltyäni, tein sellaisen huomion, että jos hautoja ikävöi kavereitaan, laitan kaverit takaisin sisään.
Äly hoi, älä jätä.... :smt005
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Onko normaalia, että hautovan kanan heltta haalistuu melkein valkoiseksi?
Ja silmänympärykset ovat oudon väriset?
Tyynellä menossa 18.päivä, olen sen viereen laittanut tuoretta vesiheinää jne ja kauroja. Vesiastia on vieressä. Luulen, ettei se ole paljoa juonut.
Olen eristänyt haudontakopin verkolla, ettei tiput tipu lattialle: pesä on noin metrin korkeudella, verkkoa ei ole "katossa".
Aamulla Tyyne oli tehnyt isot paskat ja illalla seikkaili kanalassa, kovin oli heikossa kunnossa, nostin kiireesti takaisin pesään.
Miten kanaemo säätelee kosteutta?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

En osaa vastata noihin kysymyksiin, mutta sen verran kommentoin, että mä nostan hautovan kanan päivittäin pois pesästään syömään ja jalottelemaan. Samalla kerään mahdolliset uudet munat pois. Annan uuden hautojan tietty hautoo rauhassa muutaman ensimmäisen päivän. Ne ei ainakaan kaikki kanat välttämättä malta käydä muuten jokapäivä syömässä.
Mä olen huomannut, että kanaemo viis veisaa siitä missä muu porukka palloilee, kunhan vaan itse saa napottaa pesässään :smt001
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Musta tuntuu (omilla kanoilla siis), että se verkko on hyvä laittaa vasta kun tipuja näkyy.
Siis sen takia, että sitten kana saa ihan omana itselle sopivana hetkenä käydä jaloittelemassa ja syömässä, juomassa, tmv.Tänäänkin hautova kana tepasteli ihan ulkona asti jopa 4minuuttia ja meni nopean multakylvyn jälkeen kiireen vilkkaan pörhöllään ja klaklattaen takaisin kohti kanalaa. Ja siellä se taas pesässä nöpöttää :smt001
Eli saattavat ihan ulos asti innostua.

Näin siis meillä!
Niin, ja tuli tuosta harjan vaalenemisesta mieleen, että meillä oli haljennut kääpiöiden juoma-automaatin säiliö ja oli valuttanut kaikki vedet ihan kuiviin, niin huomasin asian vasta illalla elikoita hoidellessa.
Olivat sitten olleet iltapäivän ilman vettä ja Elmerikukolla oli aivan älyttömän hailu ja vetelä harja jo! Säikähdin kyllä aika tavalla, mutta kun kanat oikein hyökkäsivät vesikupille ja latkivat vettä pitkän tovin, niin äkkiähän se Elmerikin siitä sai taas väriä päähänsä.
Tällä kuumuudella tuo vesi on tärkeää.
Voisikohan sille kanalle koittaa vaikka ruutalla laittaa vettä väkisin tai pitää kokeeksi vielä verkkoa pois (vai olikos niitä tipuja jo :smt017 ...hitto kun unohdin senkin jo tässä kirjoittaessa....!!)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

...Taikka sitten tarjoat vesipitoista sapuskaa. C-vitamiini jotenkin auttaa kanoja kestämään hellettä, se ei olis kai nytkään pahitteeksi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

helvi kirjoitti:Onko normaalia, että hautovan kanan heltta haalistuu melkein valkoiseksi?
Ja silmänympärykset ovat oudon väriset?
Aamulla Tyyne oli tehnyt isot paskat ja illalla seikkaili kanalassa, kovin oli heikossa kunnossa, nostin kiireesti takaisin pesään.
Miten kanaemo säätelee kosteutta?
Sanoisin, että harja+heltat sekä myös naamanahkat haalistuvat munivan kanan tulipunaiseen verrattuna todella haalean punaisiksi hautovalla kanalla hormoonien vaikutuksesta. Samoinhan ne haalistuvat munintatauon/sulkasadon aikaan. En toki väitä, etteikö myös veden puute haalistaisi, mutta on vielä niin tuoreessa muistissa tuo Meerin haudonta ja sillä ei ollut varmasti veden puutetta, kun juotin sitä ohi kulkiessani varmaan kymmenen kertaa päivässä. Minulta joi lähes joka kerta, muttei kertaakaan isännältä...

Koeta laittaa Tyynen lempiherkkuja tarjolle...josko ne kelpaisivat? Miten se näytti heikolta? Jospa vielä muutaman päivän jaksaisi...toivotaan!

Tarkoitatko munien kosteutta? Heh...ei hajuakaan, kun kana ei osaa hikoilla. Ihmettelen, että miksiköhän konehaudottujen munien kosteutta pitää lisätä kuoriutumishetken tienoilla? Toki on helppo käsittää, että se kosteus pehmittää kuoria ja helpottaa tipusten ulostuloa, mutta mitenkäs hautova kana hoitaa tuon kostutushomman? Se jäähdyttää kyllä itseään läähättämällä ja pitämällä siipiä levällään...
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mäkin laitan verkon eteen vasta samana päivänä kun on 'laskettu aika'. Sen jälkeen mä en enää nostele kanaa pois, vaan käyn tyrkyttämässä sille ruokaa monta kertaa päivässä. 23. pvänä kurkkaan sitten alle ja läpivalaisen mahdolliset kuoriutumattomat munat. Samalla siirrän kanan poikasineen omaan osastoonsa, joka on nykyään iso kanihäkki. Laitan sinne pahvilaatikosta pesän ja toiseen päähän tarjottimelle ruokaa ja vesikipon, joka on muoviastia, missä on muki nurinpäin päällä.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Lauantaina on laskettuaika, jospa Tyyne pärjäisi vielä vähän aikaa.
Annan sille vesiheinää monta kertaa päivässä, luulisi siitä kosteutta saavan.
Heikoksi sen huomasin, kun otin sen kiinni, horjahteli kävellessä.
Kait sitä itsekin olisi heikkona, jos 3 viikkoa istuisi munien päällä :-k :smt119 :smt120 .
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Tyynen alla piipittää, ihanaa.
Ei antanut kurkata.
Meikä ei malta odottaa. :smt007 :smt007
tallitalikko

Viesti Kirjoittaja tallitalikko »

Onnittelut :smt007
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Hienoa!!! Onnea :occasion1:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Upeaa, onnea! :smt001 :smt001 :smt001
Vastaa Viestiin